kardan eller kedja?

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Hej alla kloka. Kanske nån kan hälpa mig med en grej. Jag är på gång att köpa min första mc. Har två "läger" här som skriker i var sitt öra. Den ena kompisen skriker "Köp kardandrift!!" och den andra tycker kedja är helt okej. Varför skulle det inte vara okej med kedja? :confused: Det är väl som med en vanlig trampcykel, man måste olja den och kolla att den är lagom spänd osv. Men utöver det, vad är det för skillnad??? Hade kamkedja på en av mina bilar och det var iofs skönt, underhållsfritt och håller hur länge som helst, kamremmen på volvon fick man ju byta ganska ofta...

Nån som har ett bra svar innan jag går och köper nåt dumt och får ångra mig? :huvet Har iofs kikat på en mc :kär men den har kedja... fast å andra sidan har kärleken inget förnuft ;)
 
speedhammy skrev:
2578473 Hej alla kloka. Kanske nån kan hälpa mig med en grej. Jag är på gång att köpa min första mc. Har två "läger" här som skriker i var sitt öra. Den ena kompisen skriker "Köp kardandrift!!" och den andra tycker kedja är helt okej. Varför skulle det inte vara okej med kedja? :confused: Det är väl som med en vanlig trampcykel, man måste olja den och kolla att den är lagom spänd osv. Men utöver det, vad är det för skillnad??? Hade kamkedja på en av mina bilar och det var iofs skönt, underhållsfritt och håller hur länge som helst, kamremmen på volvon fick man ju byta ganska ofta...

Nån som har ett bra svar innan jag går och köper nåt dumt och får ångra mig? :huvet Har iofs kikat på en mc :kär men den har kedja... fast å andra sidan har kärleken inget förnuft ;)

Den stora nackdelen med kardan är att den -i mina ögon- sitter på rätt tråkiga hojar. :näsblod
/J
 
Jörgen Karlsson skrev:
2578479 Den stora nackdelen med kardan är att den -i mina ögon- sitter på rätt tråkiga hojar. :näsblod
/J

Lixom bältdrift ;) Det brukar vara ett tecken på att man ska hålla sig borta :arsele :D

-@
 
Det beror ganska mycket på vilken årsmodell du ska köpa av kardan!
Äldre kardan motorcyklar har en såkallad hisseffekt.
Dvs när du gasar så reser sig bakdelen på hojjen!
(Det blir omöjligt att wheela till ex empel : )
Du förlorar även mera effekt på vägen till bakdäcket med kardan gämfört
med kedja!
Men nackdelen med kedja är ju just att du måste vaxa + byta den var 1500mil!

Kardan = Touring
Kedja = Race
 
speedhammy skrev:
2578473 Hej alla kloka. Kanske nån kan hälpa mig med en grej. Jag är på gång att köpa min första mc. Har två "läger" här som skriker i var sitt öra. Den ena kompisen skriker "Köp kardandrift!!" och den andra tycker kedja är helt okej. Varför skulle det inte vara okej med kedja? :confused: Det är väl som med en vanlig trampcykel, man måste olja den och kolla att den är lagom spänd osv. Men utöver det, vad är det för skillnad??? Hade kamkedja på en av mina bilar och det var iofs skönt, underhållsfritt och håller hur länge som helst, kamremmen på volvon fick man ju byta ganska ofta...

Nån som har ett bra svar innan jag går och köper nåt dumt och får ångra mig? :huvet Har iofs kikat på en mc :kär men den har kedja... fast å andra sidan har kärleken inget förnuft ;)

98,9% här inne kör antagligen med kedja, aldrig hört någon som klagat på det? Det ska smörjas(jag gör det efter varje tur), underhållas och inspekteras med jämna mellanrum. Ett välskött drivpaket håller länge och måste väl anses vara relativt driftsäkert? Däremot kanske kardan är säkrare, men som sagt, vad sitter kardan på för hojjar som du skulle kunna tänka dig att gränsla?! :va

-@
 
d1ce skrev:
2578483 Lixom bältdrift ;) Det brukar vara ett tecken på att man ska hålla sig borta :arsele :D

-@

Liksom bältdjur ser rätt festliga ut :tungan

(Jag har ff ketting jue! ;) )
 
Visst är kardan bättre ur bla underhållssynpunkt men det är knappast rätt sak att ensamt avgöra vilken hoj du vill ha. Dessutom blir det riktigt dyrt om du vill ha en sporthoj med kardan, finns väl inga andra än nyare BMW att välja på?
iofs kan du tjäna in det på försäkringen på ett par år...

Köp vad du vill ha och har råd att försäkra och räkna med att du kommer att byta hoj när du fattat hur det funkar, man hittar inte "hem" innan man ägt några olika varianter.
 
Last edited:
d1ce skrev:
2578495 Du ville väl inte känna dig utanför, wannabe! ;)

-@

HD:s flattrackhojar har alltid haft kedja för belt klarar inte sten och grus så bra. En kedja crunschar bara sönder stenen eller sprätter den åt sidan. Men visst, jag tycker kedja är snyggast. Osså får jag ju vara med tuffa kedjekillar som dig! :pannkyss

Det finns ingen amerikansk motorcykel med kardan, det finns däremot i Tyskland. Tyskarna har förlorat två världskrig. Alltså, har man kardan är man en looser. Så måste det vara! :mattias
 
Last edited:
Ahhaaa!!! Tackar alla, nu är jag 100% klokare :)

Jag tror anledningen till att den ena förespråkar kardan är väl just det där racingen han är orolig för då... :D Han har vurpat med en offroad i city och brutit hälften av benen i kroppen.... han kanske vill att jag ska ha en moppe igentligen... :hihi

Okej, det blir kedja... :tummenupp
 
Jörgen Karlsson skrev:
2578524 HD:s flattrackhojar har alltid haft kedja för belt klarar inte sten och grus så bra. En kedja crunschar bara sönder stenen eller sprätter den åt sidan. Men visst, jag tycker kedja är snyggast. Osså får jag ju vara med tuffa kedjekillar som dig! :pannkyss

Det finns ingen amerikansk motorcykel med kardan, det finns däremot i Tyskland. Tyskarna har förlorat två världskrig. Alltså, har man kardan är man en looser. Så måste det vara! :mattias


Bra svar Jörgen,kardan vill vi bara se på bilar.
Rengör och smörj kedjan efter körning i regn så håller drivpaketet branoglänge.
(1500-2500 mil).
Förövrigt tycker jag att det är ganska trevligt att sköta om sitt drivpaket.

/ Björn.:tummenupp
 
Devil 41 skrev:
2578726 Bra svar Jörgen,kardan vill vi bara se på bilar.
Rengör och smörj kedjan efter körning i regn så håller drivpaketet branoglänge.
(1500-2500 mil).
Förövrigt tycker jag att det är ganska trevligt att sköta om sitt drivpaket.

/ Björn.:tummenupp

Om jag ska vara seriös så är väl kardan rätt praktiskt. Men jag tycker som du, kardan på hoj tilltalar mig inte estetiskt. Gamla sporthojen Z1000 fanns ju tex i kardan- resp kedjeversion på 80-talet. De med kardan tyckte jag såg hemskt osportiga ut jämfört med kedjemodellen. Trots att inget annat skilde dem åt.

En fördel med kedja är ju också den enkla möjligheten att ändra utväxling till vad som passar för stunden.

/J
 
Jörgen Karlsson skrev:
2578746 Om jag ska vara seriös så är väl kardan rätt praktiskt. Men jag tycker som du, kardan på hoj tilltalar mig inte estetiskt. Gamla sporthojen Z1000 fanns ju tex i kardan- resp kedjeversion på 80-talet. De med kardan tyckte jag såg hemskt osportiga ut jämfört med kedjemodellen. Trots att inget annat skilde dem åt.

En fördel med kedja är ju också den enkla möjligheten att ändra utväxling till vad som passar för stunden.

/J

Nog är väl kardan praktiskt,men det hör inte hemma på en sp,hoj.
Däremot så passar kardandrivning ypperligt på en touringmaskin,som
kanske inte har samma möjlighet att få lite "kedjevård" som en sp hoj.
Z1000 med kardan var väll LT modellen,eller?
Vid närmare eftertanke så hade ju även Z1300 kardandrivning,men det
är ju kanske inte en sp hoj med dagens mått mätt.

Kardan är "underhållsfritt"men ger pga gyroeffekten en hisseffekt på
bakhjulet, kan upplevas som störande innan man blir van.

Jag tror att vi håller oss till kedja.:)

Lev väl/Björn.
 
Devil 41 skrev:
2578792 Nog är väl kardan praktiskt,men det hör inte hemma på en sp,hoj.
Däremot så passar kardandrivning ypperligt på en touringmaskin,som
kanske inte har samma möjlighet att få lite "kedjevård" som en sp hoj.
Z1000 med kardan var väll LT modellen,eller?
Vid närmare eftertanke så hade ju även Z1300 kardandrivning,men det
är ju kanske inte en sp hoj med dagens mått mätt.

Kardan är "underhållsfritt"men ger pga gyroeffekten en hisseffekt på
bakhjulet, kan upplevas som störande innan man blir van.

Jag tror att vi håller oss till kedja.:)

Lev väl/Björn.

Kardanmodellen hette Z1000 ST. Där ST stod för Shaft.

Jo det finns några coola kardanhojar får jag erkänna. Z1300 är nog den coolaste.

Jag ska hålla mig till kedja!

Hilsen
/J
 
Tidiga 90-tals modeller av Suzuki Katana hade kardan, fast då tål de inte att trimmas värst mycket pga av snedskuren primärtransmission.
 
Jörgen Karlsson skrev:
2578808 Kardanmodellen hette Z1000 ST. Där ST stod för Shaft.

Jo det finns några coola kardanhojar får jag erkänna. Z1300 är nog den coolaste.

Jag ska hålla mig till kedja!

Hilsen
/J

Jag hade i min ungdom en Kawa z1100 st!
Den var ehum.... intressant...
BMW brukar dock göra sjyssta kardaner nuförtiden. "Underhållsfritt" men kanske inte trimvänligt. Men 167hk är ju rätt okej på en hoj...
 
speedhammy skrev:
2578473 "Köp kardandrift!!"

Polaren hade en V-Max med MYCKET vrid, den kardanaxeln tyckte inte alls om när han ville burna våldsamt...:D

Tycker f.ö kardan är en helt förträfflig konstruktion/lösning , där det passar sig, typ touringhojar..
 
speedhammy skrev:
2578473 Hej alla kloka. Kanske nån kan hälpa mig med en grej. Jag är på gång att köpa min första mc. Har två "läger" här som skriker i var sitt öra. Den ena kompisen skriker "Köp kardandrift!!" och den andra tycker kedja är helt okej. Varför skulle det inte vara okej med kedja? :confused: Det är väl som med en vanlig trampcykel, man måste olja den och kolla att den är lagom spänd osv. Men utöver det, vad är det för skillnad??? Hade kamkedja på en av mina bilar och det var iofs skönt, underhållsfritt och håller hur länge som helst, kamremmen på volvon fick man ju byta ganska ofta...

Nån som har ett bra svar innan jag går och köper nåt dumt och får ångra mig? :huvet Har iofs kikat på en mc :kär men den har kedja... fast å andra sidan har kärleken inget förnuft ;)

Dagens tips är nog att kolla på vilken hoj du vill ha och inte vilket drivpaket du vill ha... ;)
Det går att köra ihjäl sig på en hoj med kardan också men du kan inte ändra utväxling på kardanen för att få en utväxling som passar din körstil mer, det kan du med kedja.

Sen är det snyggare med kedja också...
 
Jörgen Karlsson skrev:
2578479 Den stora nackdelen med kardan är att den -i mina ögon- sitter på rätt tråkiga hojar. :näsblod
/J
Säger han som kör en tråkig HD!
 
Hur många av er som dissar allt vad kardan heter har faktiskt kört en modern sporthoj som min?

Hisseffekt?
Det slutade man med för över 10 år sedan.

Tung?
Om nu 190kg kan anses tungt för en 1200cc hoj så...

Tål inte att trimmas?
Tål ju iaf 167hk och 130Nm orginal och BMW brukar överdimensionera sin mekanik rätt ordentligt.

Men visst skulle man vilja ha möjlighet att ändra utväxlingen.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top