Karburatorsprit

Paul-Jkpg

Paul
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
gv650
Tjena

Har en Hyosung GV650 som numer går på en cylinder. Misstänker att det var vid tankningen på min sista lilla (regniga) resa som jag råkade tappa i en del vatten i tanken.
Bågen började gå kass bara några hundra meter efter den tankningen och bluddrade som attans. Ställde mig vid sidan av vägen och gav mkt gas & vips kom den igång hyfsat igen dock inte på låga varv. Fick ligga på höga varv hela vägen hem och dagen efter så gick den bara på en cylinder när jag skulle flytta den några meter. Borde det funka med Karburatorsprit (Ksprit) för att blanda ut vattnet i tanken samt förgasaren/arna? Borde väl vara den enklaste lösningen va?! Vad jag förstått det som kan det inte "förstöra" motorn alls med lite Ksprit.. eller har jag fel?!

Tacksam för snabba svar!

K-sprit eller en skvätt E85, inga problem.

Men det kan ju också vara så enkelt att det kommit in fukt i någon av tändstiftsbrunnarna om du kört i regn. Då är det bara att blåsa rent, samt blåsa rent i tändkabelskorna och sedan montera tillbaks.

/J

S H I T vad snabbt svar - im impressed :yoparty

Mmm, det skulle ju kunna vara nåt annat men jag är tämligen säker på att det är vatten i tanken då jag faktiskt s å g när det sipprade in när jag öppnade tanklocket. Är min beskrivning av symptomen klassiska för det? Min mekaniker trodde även på detta då han hade fått tömma min förgasare och tank (på vatten) när jag hade inne den på service. Glömde dock fråga honom om k-sprit borde göra susen.

Övriga frågor - enlight me!
. är det farligt för bågen med vatten i förgasaren?
. är det farligt för bågen att köra på en cylinder? (kommer ihåg en polare som hade en gammal bil som bara gick på tre cylindrar ganska länge).
. Borde det inte finnas en dränering från tank-"koppen"? Kanske är igensatt.
. hur mkt Ksprit bör jag blanda ut nuvarande soppa med? Har nog ca 5l soppa i tanken.

Lite nyfiken bara, hur kunde du "tappa" vatten i tanken?

hahaha. kan förstå att du blev nyfiken. Förklarade lite dåligt. Det stod alltså vatten i "koppen" runt runt tanklocket. Så när jag öppnade tanklocket så rann det vattnet som stod där rätt ner i tanken. Måste kolla upp dräneringen.. för det lär väl finnas en hoppas jag. Annars får jag ju bara köra i solsken :va

Last edited:

. hur mkt Ksprit bör jag blanda ut nuvarande soppa med? Har nog ca 5l soppa i tanken.
Det står med största sannolikhet på flaskan.
Annars hittar du det här:
http://www.kemetyl.se/Produkter/filer/Sverige/Konsument/Bilist/K-Sprit/K-Sprit - Produktdatablad.pdf

För övrigt så anser jag det vara lämpligare att tömma bränsletanken om man får vatten i bensinen än att hälla K-sprit i tanken, om det inte är försumbara mängder vatten vill säga. (I och med att bensinen flyter på vattnet går det att återanvända 95% av bensinen om man känner för det).

K-Sprit är väll mer eller mindre onödig idag då soppan redan innehåller 5% Etanol från början?

Dränera förgasarna först så du blir av med "vattenklumpen" i flottörhuset.
Om du nu bara har några ml vatten i tanken kan K-Sprit räcka för att lösa problemet - dosera generöst.

På tal om vatten:
Du glömmer väl inte att tanka fullt innan du ställer in bågen för vintern? Du slipper kondensvatten samt minskar brand-/explosionsrisken radikalt. Dessutom är ½ år gammal bensin fullt potent så du behöver inte byta när vårsolen värmer igen.

Fast än ska vi ju ha mycket mer sommar; gärna som förra året då det inte blev höst förrän i november...

Att köra på bara en cylinder är MYCKET skadligt för motorn!
Det kan du göra något hundratal meter för att komma undan lite men absolut inte kilometervis eller miltals!

Dränera förgasarna först så du blir av med "vattenklumpen" i flottörhuset.
Om du nu bara har några ml vatten i tanken kan K-Sprit räcka för att lösa problemet - dosera generöst.

På tal om vatten:
Du glömmer väl inte att tanka fullt innan du ställer in bågen för vintern? Du slipper kondensvatten samt minskar brand-/explosionsrisken radikalt. Dessutom är ½ år gammal bensin fullt potent så du behöver inte byta när vårsolen värmer igen.

Fast än ska vi ju ha mycket mer sommar; gärna som förra året då det inte blev höst förrän i november...

Att köra på bara en cylinder är MYCKET skadligt för motorn!
Det kan du göra något hundratal meter för att komma undan lite men absolut inte kilometervis eller miltals!

Tack för tipsen och rådet att INTE köra på en cylinder för långt.
Update: Hällde i lite K-sprit igår och startade upp. Hade tanklocket öppet och hällde i pyttelite. Kanske en 1/2 - 1 dl sammanlagt (hade dock max 5l soppa i tanken). Den gick från början på båda cylindrarna men blurrade som f*n i början - speciellt vid gaspådrag. Efter ca 10 sek efter att jag sipprat i spriten började den gå renare vid högre varvtal och efter kanske 1 min gick den faktiskt rent. Tror det gjorde susen. Ska testa att starta upp ikväll med och se hur den agerar.

Tyvärr "stod" det även denna gång vatten i tanklocks"koppen". Dräneringsslangen/röret verkar ha satt sig på nåt sätt. Måste kolla upp detta för jag märkte även att det börjat rosta lite i koppen p.ga fukten. Den har ju ändå stått sådär i 2v nu :/

Tack för svaren i.af. Mycket värdefullt.

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...