Kapa burken??

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Ort
Forshaga
Hoj
*SÅLD*
Hej på er i detta trista vintermörker!

Jag behöver er hjälp. Jag har funderingar på att kapa mitt slip-on. Det är ett micron rör, universal.
Hade tänkt ta ner det en decimeter i alla fall...

Är det vettigt? Blir det snyggt? Vad blir resultatet, ljudmässigt?

:Bugar //Ubbe :squid
 
doorman skrev:
Hej på er i detta trista vintermörker!

Jag behöver er hjälp. Jag har funderingar på att kapa mitt slip-on. Det är ett micron rör, universal.
Hade tänkt ta ner det en decimeter i alla fall...

Är det vettigt? Blir det snyggt? Vad blir resultatet, ljudmässigt?

:Bugar //Ubbe :squid

Jag har gjort det på min!. Hmm kan inte svara på hur det låter ännu men det blir helt klart snyggt!..

Kapa på!
 
hur blir de med effekten om man minskar röret då? :3freak
 
Jag kapade min burk på min förra R1:a.
Ljudet blev mer rappare och mer markant. :tummenupp
Samt att det såg coolare ut.

Om man är riktigt petnoga så skall man ju ombestycka ifall man modifierar burken.
Nu behövdes inte det på R1:an. Om det berodde på EXUP-ventilen eller något annat vet jag inte.
 
om det är ett avstämt(anpassat efter just den motorn som du har på hojen) kommer prestandan med största säkerhet förändras. antagligen till det sämre. xakt hur den kommer förändras vet jag inte. Men antaglien kommer det jobba som bäst på andra varv än nu, 99% säkerhet kommer det jobba på lägre varv.
 
är de inte med längre burk den får mer vrid i botten?
eller e de tvärtom :va kanske e ute o cyklar
 
Här har du en kapad Micron kolfiberpipa från R1.

http://r2d2.se/coppermine/displayimage.php?album=8&pos=10

Kortad bara 10 cm iofs...men ljudvolymen ökade märkbart, dock ej till störande nivå då den var pinsamt låg innan. :död

Slip-on ger ju måttlig effektförändring öht, så med lite kortning är det nog inget att bry sig i. När du kommer ner i mindre än 2/3 av ursprunget misstänker jag däremot att det kan börja blåsa igenom lite väl lätt kanske...
 
frågan är om man förlorar några hästar på det? skulle det vara pga ökat/minskat mottryck då eller?

Fan skulle vilja kunna allt de där med avgassystem o motorer,lär mig! :)
 
Superbee skrev:
frågan är om man förlorar några hästar på det? skulle det vara pga ökat/minskat mottryck då eller?

Fan skulle vilja kunna allt de där med avgassystem o motorer,lär mig! :)
Du kan förlora effekt på topp om du har ett alltför öppet system då motorn "tappar andan" lite grann på höga varv...

Tror jag :va
 
Jåke skrev:
Du kan förlora effekt på topp om du har ett alltför öppet system då motorn "tappar andan" lite grann på höga varv...

Tror jag :va

Ja det jag trodde var ungefär att om systemet är för öppet så gynnas högregistret pga flödet ökar. Däremot på lågvarv ska det väl vara ett visst mottryck i avgassystemet har jag för mig...

äääsch... kom o berätta för oss hur det funkar nångon?
 
4-takt, behöver inget motstånd. arbetar utan det
2-takt, behöver motstånd som hjälper till att "suga ut" avgaserna ur motorn
 
Starta en ny tråd i Teknikavdelningen om mottryckets vara eller inte, istället för att spamma sönder denna!

:spammer
 
Jåke skrev:
Starta en ny tråd i Teknikavdelningen om mottryckets vara eller inte, istället för att spamma sönder denna!

:spammer

Ta'det lungt, andas...


Nedan så har du bilder på hur mitt kapade rör blev.
Tog helst enkelt bara en såg och sågade av det. Innerröret fick man fixa till lite för att det skulle passa. Men det var inget svårt.
Satte dit ett polini märke då V&H märket var lite slitet.
 

Bifogat

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    89.6 KB · Visningar: 91
  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    79.4 KB · Visningar: 84
  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    59.7 KB · Visningar: 112
Kobolt skrev:
4-takt, behöver inget motstånd. arbetar utan det
2-takt, behöver motstånd som hjälper till att "suga ut" avgaserna ur motorn

ett visst motstånd behövs väl?
annars kan man lika gärna va utan system på både bilar o hojar om de inte vore för ljudet..
men utan bli dom ju klenare.
kanske inte är en stor märkbar förlust av hk men dock..när man betalar för 100 kw på försäkringsbolaget vill man ha de oså :hihi
men de kankse skulle gå o bygga nåt slags stopp spm lite motstånd men de skulle bli en dj*vla uträkning :3freak
bara o bygga o bänka o se sen om de bli kasst så kan man väl bygga nån/några stoppar o se om de bli bättre...

fast vad vet jag :)
 
Wiseguy skrev:
Ta'det lungt, andas...


Nedan så har du bilder på hur mitt kapade rör blev.
Tog helst enkelt bara en såg och sågade av det. Innerröret fick man fixa till lite för att det skulle passa. Men det var inget svårt.
Satte dit ett polini märke då V&H märket var lite slitet.

Ser riktigt schysst ut, blev det stor skillnad ljudmässigt?
 
Då är det väl bara att kapa på! :tummenupp

Jag är tacksam för alla svar och skulle det nu vara så att jag tappar lite effekt så gör det inget alls med tanke på hur grymt snyggt det kan bli!

Mvh :Bugar //UBBE :squid

"Snart är våren här, sköt om er!!!
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top