Kan ungarnas leksaker påverka?

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Reflekterade lite över en leksakskatalog som jag bläddrade i under kvällen.
Tjejleksaker består ju bara utav massa rosa/lila färger. Dockor. Barnvagnar. Låtsasspisar. Köksredskap. Smink [!?] samt massa Barbie med orimliga kroppsmått.
Samma med kläder. Rosa. Lila och massa andra söta färger.
Söta små tryck på tröjorna, blommor och massa andra saker.

Killarnas leksaker är brutala monster. Hårda robotar. Färger såsom blått och svart. Död och våld. Poliser. Motorcyklar. Bilar.
Killarns kläder är oftast mörka. Bilar, skejtare eller motorcyklar får gärna pryda tröjans framsida.

Vad är det för slags "ideal" knoddarna får uppleva genom leksakerna?
Visserligen är de kanske för små för att förstå än sålänge, men det kanske ändå sätter sina spår.
Tjejerna låtsas laga mat och ta hand om barnen. Kan en liten Barbiedocka med alltför smal midja, stora bröst och alltid ett leende på läpparna påverka till att man vill se ut så när man blir större?
Smink när man är fyra år gammal, vem kommer på sådana saker?

Och killarna. Här är det våld, död och blod som gäller. Hårda leksaker.
Ett stort plus till att snygga bilar, här snackar vi om saker som iallafall finns på riktigt där ute i verkligheten.

Äh, bara en liten reflektion utav mitt synsätt på det här med leksaker och grejer för ungarna. Jag kommer kanske bli en hemskt mamma, men jag vill nog inte se mina barn växa upp med sjuka kroppsideal på dockor och kortkorta tröjor som finns att köpa i klädaffärerna..

Du vet väl att killar aldrig slutar handla leksaker?

Men faktiskt blev jag skraj en gång när en unge drog fram en leksakspistol.
De hade gärna oxå kunnat vara rosa eller neongröna(varför inte kawagröna) :)

750RR
ps. Barbiemåtten är ju standardmått på världens tjejer precis som de skall se ut :D

Ingen som hindrar någon att ge barnen kottar med tandpetare i, kan vara kor, grisar eller vaad fan som helst :)

Jag lekte iof nästan enbart med lego som liten, så som mina bröder och andra kompisar :)

Men vilken kille eller tjej skulle vilja ha en fet actiongubbe/barbidocka med synfel, eller till och med märgspik?

De ligger något i det.. men samtidigt så e de fritt val för killen eller tjejen o välja.. barbie eller tuffe sakerna :7peta

företagen gör ju saker som dom tror säljer bäst... o förmodligen har dom nog rätt tyvärr. En pappa vill inte gärna köpa en barbie till sin son... o vice versa...

Som Mavve sa, den enda skillnaden på ungar och men är priset på våra leksaker. Se bara på mig, då jag var liten hadde jag en barbie docka nu har jag en livs levande barbie.... näe vänta nu nu drömmer jag igen :gnissla :kocko

Phu, tänk inte så mycket människa.
Det är faktiskt skillnad på killar och tjejer. Vare sig du vill eller inte.
Det är genetiskt.
Och vi har olika intressen, det kan man i sin tur diskutera varför men det orkar jag inte här, nu med dig. ;)

HanneZ skrev:
företagen gör ju saker som dom tror säljer bäst... o förmodligen har dom nog rätt tyvärr. En pappa vill inte gärna köpa en barbie till sin son... o vice versa...
När jag var liten lekte jag med Lego, Modelljärnväg, RC bilar och knatte cross. Roligast var juh crossen :rock Tror inte det spelar nån roll vad man leker med!

soppatorsken skrev:
Phu, tänk inte så mycket människa.
Det är faktiskt skillnad på killar och tjejer. Vare sig du vill eller inte.
Det är genetiskt.
Och vi har olika intressen, det kan man i sin tur diskutera varför men det orkar jag inte här, nu med dig. ;)

Har inte bättre för mig just nu.
Får väl gå och gnugga någonting annat än geniknölarna då..

HeppHepp. Det vara bara tankar ifrån mig. Och lite funderingar. That´s all.
Inget att ta på största blodiga allvar.

Nattinatti.

YamahaJojje skrev:
När jag var liten lekte jag med Lego, Modelljärnväg, RC bilar och knatte cross. Roligast var juh crossen :rock Tror inte det spelar nån roll vad man leker med!
mjo, men i slutändan är det ju alltid föräldrar som bestämmer vad som köps lr inte...

se där, en php:are, de e fina grejjer de

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back