Kan skivlås ge skev bromsskiva?

kuckel

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Hoj
Kawasaki Verys 2015
Har fått små irriterande vibrationer (skorrande) i bågen som varierar i olika farter och växlar men har även vibrationer i handbromsen.

Allt detta började efter inköp av ett Abus Granit skivlås som jag nu förstått att jag kanske placerat fel på skivan.

Använder styrlåset i bågen så styret (och då bromsskivan) lutar snett ner mot vänster och jag har hängt låset längst ner på bromsskivan så dess tyngd trycker neråt och eftersom bromsskivan "lutar" så ligger ju låsets tyngd mot skivan ... lite oklart förklarat kanske ...

Kan detta vara upphovet till mina vibrationer/skorrande? Bytte däck igår och tycker då att mina vibrationer ökade

Nä, vibrationerna kommer nog inte via låset.

Om du nu inte kört iväg med låset monterat :rolleyes:

Tror inte att ett skvibromslås har sådan tygnd så att bromsskivan slår sig.

//Andreas

Det måste vara nåt annat kuckel med dina bromsskivor. Ett lås gör inte en skiva skev, bara sådär...

Skivan tål mer än ett hängande lås däremot ska man inte ge sig fan på att någon annan inte varit på hojen och försökt flytta den med låset på.

Du borde dessutom inte få vibrationer även när du inte bromsar om bara skivan är lite skev.

Skivan tål mer än ett hängande lås däremot ska man inte ge sig fan på att någon annan inte varit på hojen och försökt flytta den med låset på.

Du borde dessutom inte få vibrationer även när du inte bromsar om bara skivan är lite skev.

Skivan kanske inte är så känslig som jag va rädd för ... kan det vara lite obalans efter däckbytet? .. men vibrationerna uppstod innan dock ....

Skivan kanske inte är så känslig som jag va rädd för ... kan det vara lite obalans efter däckbytet? .. men vibrationerna uppstod innan dock ....

Ja, eller dåliga lager, oval fälg, skev fälg, bromsar som ligger på när dom blir varma mm.
Svårt att säga över nätet så du får väl ta någon polare till hjälp (om du inte har depåstöd) och kolla igenom lager, fälgar och bromsar.
Du kan ju kolla efter märken i gaffelbenen som kan vara orsakade av låset också bara utifall någon skulle försökt rulla iväg med den.

Sen kan ju skivorna bli krokiga utan yttre våld också men det kan vara svårt att se utan att montera isär.

biltema bromsbelägg? eller har hojen stått utomhus under vintern? stor variation i temperatur kan bidra till skeva skivor likaså biltema bromsbelägg

Börjar skivorna bli tunna så blir de mycket lättare skeva, hur långt har de gått?

Jag kör okså Abus Detecto o har inte märkt något på någon av mina framskivor, men jag plaserar låset i mitten av ståldelen o inte tyngd på själva skivan.

Hmm, mitt skivbromslås attackerade lömskt och gjorde rent hus nere vid navet så de är fullständigt opålitliga!!
Knycklar skivor gör de säkert på fikapausen om man inte ser upp..

Om ett skivlås kan deformera skivan skulle jag byta skiva omedelbums!

Kan inte tänka mig att låset, bara genom sin tyngd kan deformera skivan.

Hallåj..... hur många kilo pressar bromsoken mot skivan med när man ska bromsa ned en maskin som väger 300 kg med förare från 250 km/h till stillastående på en kort bromssträcka ....... bara momentet i sig borde ju vara minst ett ton i skivorna när du har 1-2 G i inbromsning.

Hur många kilo väger låset ....

Garanterat nått jävla inavelsfall som försökt rulla hojen me låset i.

Sätt skivbromslås så jävla nära gafffelbenet du an så det tar stopp direkt vid misstag.
Det behövs inte nån speciellt hög fart för att få en böjd skiva....1km/t kan kröka om man har otur.

Hallåj..... hur många kilo pressar bromsoken mot skivan med när man ska bromsa ned en maskin som väger 300 kg med förare från 250 km/h till stillastående på en kort bromssträcka ....... bara momentet i sig borde ju vara minst ett ton i skivorna när du har 1-2 G i inbromsning.

Hur många kilo väger låset ....

Jo låter helt korrekt, måste vara nått annat, säkert nån som har pillat på hojjen i garaget.

Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey