Kan silikon göra sätet halt?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Tjena!

Limmade dit mina sätesintag på hojen eftersom de gamla flög iväg. Råkade få en klick silikon på mitt säte som jag hann torka bort.

Idag när jag skulle sätta mig på hojen känns sätet halt, så halt att hela körningen blir kortvarig och jag åker hem istället. Upplevde att det blev bättre med tiden... försökte sedan att gnugga bort silikon från sätet men till synes verkar det inte finnas något.

Nu har jag en vana att inbilla mig saker och ting, så är det möjligt att sätet blir halt efter en droppe silikon? Silikon blir ju lite gummiaktigt efter att det stelnar, vilket borde ge motsatt effekt.

Har aldrig tänkt på att mitt säte varit halt innan, så jag har ingen aning om det var så innan eller inte, men kände det idag från ingenstans.

Min teori är att när jag försökte torka bort det, att jag kan ha kletat ut en tunn hinna silikon med min handduk... men sånt borde kunna gå att gnugga bort när det väl torkat.

Håller kanske på att bli galen, jobbigt om man förstört sätet nu :va

Ja sk bilhandlarspray/vinylglans har ofta silikonolja som huvudingrediens

!BUivYzw!Wk~$(KGrHgoOKiIEjlLm(KVwBKOB!e)I8g~~_12.JPG
Vad är ett sätesintag? Har jag missat något? :confused:

Kommer det gå bort så småningom av allt gnuggande med röven ju mer jag kör hojen?

!BUivYzw!Wk~$(KGrHgoOKiIEjlLm(KVwBKOB!e)I8g~~_12.JPG

Kommer det gå bort så småningom av allt gnuggande med röven ju mer jag kör hojen?

Ja det försvinner. Många som gjort misstaget att spraya vinlyglans på sadeln. Spraya vim eller nått annat som sadeln tål och torka av med trasa upprepade ggr om du vill snabba på.

Alltså, det är ganska roligt skrivet mtp den gängse användningen av ordet "säte". Säte och friktionsminskande preparat i kombination.

Bara "sätesintag" liksom... Öppet mål.:glömdet

Lite diskmedel i vatten, gnuggande både på sätet och rumpan på skinnstället, blev en märkbar skillnad. Nu är hojen körbar, tror allt är borta nu. Så tips - använd diskmedel :)

Uderbart att köra hojen med greppande säte, men kan bilshampo/vaxshampo påverka greppet hos sätet? Brukar alltid tvätta sätet när jag shamponerar hojen. Har inte märkt någon skillnad tidigare. Tänker att vaxet kan vara lite fett och halt?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT