Kan någon översätta detta fjortisspråk åt mig?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Jag är med på diverse dejtingsajter som ett sociologiskt experiment. Då psykologi och människans sociala beteenden är av stort intresse för mig.
Eller, det är min ursäkt i alla fall ;)

Hur som helst så fick jag detta meddelande av en tjej på en av sajterna.

":yoparty hej waw jag tycker du r sör men få din msn"

Jag tolkar det som att hon vill ha min msn-adress.
Det är dock två saker som gör detta obegripligt.

1. Jag är inte VIP-medlem. Därför kan jag inte skriva meddelanden. Man kan göra det i ett par dagar när man är nyregistrerad, vilket hon är och jag är det inte. Därför är jag oförmögen att svara.

2. Min msn-adress står på min presentation, vilken hon oundvikligen har sett. Den utgör 33.33333% av min tre rader långa presentation, så den är omöjligt att missa. Varför vill hon att jag ska skicka adressen i ett brev?
Går det inte bra att få den direkt via presentationen?

(3.) Jag heter inte "waw". Varken på internet eller i verkligheten.

Slutsats: Jag förstår inte detta. Vad är problemet? Är det jag som misstolkar det på nåt sätt? Eller dealar vi med ett fall á la "IQ: Självgående gräsklippare"?

Last edited:
Det är inte så att hennes MSN framgår någonstans så att du kan få tag på fröken IQ-Tapet? Som en del i ett intressant sociologiskt och psykologiskt experiment då förstås. :tungan

FreddaGädda skrev:
2688761 Jag är med på fjårtissidor

Sätt henne på ignore list om hon inte kan adda själv när den står där helt fritt och dinglade (?hehe)

kompis som retas?

Vild gissning:

Hon (eller nån polare som jäklas) har sett din bild och inte brytt sig om att läsa resten. Därav frågan.
Dagens fjortisar har hundratals msn-kontakter, en polares syrra tror jag har runt 600 kontakter.. det är pokemon för fjortisar typ.

waw kan jag tänka mig är den moderna versionen av wow, skrivs antagligen så för att man inte ska förväxla det men förkortningen för "World of Warcraft"

zoddri skrev:
2688797 Vild gissning:

Hon (eller nån polare som jäklas) har sett din bild och inte brytt sig om att läsa resten. Därav frågan.
Dagens fjortisar har hundratals msn-kontakter, en polares syrra tror jag har runt 600 kontakter.. det är pokemon för fjortisar typ.

waw kan jag tänka mig är den moderna versionen av wow, skrivs antagligen så för att man inte ska förväxla det men förkortningen för "World of Warcraft"

:rofl

Jag lutade åt det hållet. Metoden används ju rätt flitigt på Playahead :gnissla
Men på såna ställen är jag i varje fall inte medlem :rolleyes:

zoddri skrev:

Haha!
Det var det skönaste jag har läst i år.

zoddri skrev:
2688797
Dagens fjortisar har hundratals msn-kontakter, en polares syrra tror jag har runt 600 kontakter..

:skrämd :ätapiller :näsblod

Det skulle varit intressant att få veta hur "dagens ungdomar" (ja, vuxenpoäng till mig för att jag använder detta uttryck) använder nätet mer i detalj. Lunar och hela den biten. vad ska det vara bra för? :va

Men, fo real.. 600? Är hon fastkedjad i cdrom-släden?

duckie skrev:
2688821 Haha!
Det var det skönaste jag har läst i år.

På hela dagen, med andra ord? :hihi

Last edited:
Zee skrev:
2688832 :skrämd :ätapiller :näsblod

Det skulle varit intressant att få veta hur "dagens ungdomar" (ja, vuxenpoäng till mig för att jag använder detta uttryck) använder nätet mer i detalj. Lunar och hela den biten. vad ska det vara bra för? :va

Men, fo real.. 600? Är hon fastkedjad i cdrom-släden?

På hela dagen, med andra ord? :hihi

Jag har ju två fjortisar (nåja 13-15åringar) hemma, och dom använder nätet oerhört effektivt.
Ingen av oss gamlingar kan förstå vikten av att hela tiden vara online, att alltid vara kontaktbara, och att alla kompisar ögonblickligen kan gå in och läsa vad man för stunden gör.

Förr i tiden: Olle vill se på film med kalle, olle går till kalle, kalles mamma säger att kalle inte är hemma, olle går till fotbollsplanen och ser att kalle spelar fotboll, olle sätter sig och ser på tills träningen är slut och frågar sedan kalle om han vill se film, kalle vill se film, kalle cyklar hem och dushar medans olle väntar i köket med kalles mamma som bjuder på saft.
Olle och kalle cyklar sedan och hyr en vhs och köper nötcreme, cyklar hem och medans man spolar tillbaka filmen som både föregående kund och butiken har struntat i att spola tillbaka (trots ettiketten om att man får betala extra om man inte spolar tillbaka) så poppar man poppcorn i en kastrull på spisen.

Filmkvällen kan börja.

Nutid: Olle vill se på film med kalle, 0113 kollan om K4113 är på MSN, men han är "Away", 0113 slänger då iväg ett MMS med en bild på en halväten macka som utfyllnad till K4ll3 och ett ord "film", eftersom svaret dröjer kollar 0113 om k4113 har skrivit något på sin space på ungdomsiten om huruvida han skulle vara bortrest till yttre mongoliet där varken MSN eller MMS når fram.
Där svarar 0113 på dom 37 nya gästboksinlägg som han har fått dom senaste femton minuterna, det är iochförsig bara smilesyar som besökarna som har kollat in har lämmnat, men man måste ju svara även på sånt, annars uppfattas man som sur, samtidigt piper telefonen, K4113 har svarat BRB, WOW, varpå 0113 förstår att han spelar datorspel mot andra på internet och är upptagen, 0113 börjar därför leta på DC++ efter en bra film dom kan se, och hittar några som han börjar slanga ner, under tiden chattar 0113 med lite folk både på MSN och MIRC #fjortisfilm för att höra vad som är sevärt.
Det visar sig att någon tycker att filmerna 0113 har börjat slanga ner är töntiga, så han avbryter hemladdningen omedelbart, och börjar istället ladda hem några andra filmer, nu dyker K4113 in på MSN och säger "fan vad det laggade, annars skulle jag ha aegt sjukt", vilket är en markering att spelandet slutat med stryk för K4113. 0113 frågar nu K4113 om han vill se film, och det vill K4113.
Dom kommer överens om att K4113's morsa ska skjutsa honom till närbutiken för att köpa ett par rör med chips innan hon skjutsar K4113 till 0113.
(dom bor två kvarter ifrån varandra med macken mitt emellan)
När K4113 kommer fram har inte filmen slangats hem färdigt, så han lånar 0113's syrras dator (även känd som H0t6yLizaa12) och så pratar dom en stund till med varandra på MSN.
Klockan hinner bli 23.00 innan filmen är hemma och bränd på skiva, varpå 0113 skickar isäng sina föräldrar för att få tillgång till TV'n, nu är två rör chips redan tomma, tur att det var fem för hundra på macken.

Ungefär så fungerar det...

GuW skrev:
2688906 Jag är gubbe och snart går hela världen under för jag vet allt.
Det är tur att du vet hur det funkar och inte jag som är 18..

Nä jag ska inte vara jobbig, men GuW dra inte alla över en kam bara för dina döttrar är fjortisar.

lite sådär halvseriöst.

Edit: Så vi slipper höra det.. jaaa.. mm.. visst det var bättre förr,
självklart..

Last edited:
Oddjob skrev:
2688919 Det är tur att du vet hur det funkar och inte jag som är 18..

Nä jag ska inte vara jobbig, men GuW dra inte alla över en kam bara för dina döttrar är fjortisar.

lite sådär halvseriöst.

Mitt inlägg var väl också lite sådär halvseriöst och generaliserande (även om hur det var förr), det är kul att generalisera.
Förövrigt har jag en son och en dotter, fast just nu....

är dom hos var sin kompis och kollar film...

Oddjob skrev:
2688919 Det är tur att du vet hur det funkar och inte jag som är 18..

lite sådär halvseriöst.

Edit: Så vi slipper höra det.. jaaa.. mm.. visst det var bättre förr,
självklart..

Men grejen är att han faktiskt har en stor poäng i det han skriver.
Själv är jag 19 och visst, det går inte till exakt som GuW skriver, men så långt ifrån sanningen är han inte.
Jag kan personligen säga att jag skriver mera med diverse människor via nätet än att ringa dom idag.
Vissa skulle jag förmodligen aldrig utbytt en mening med om inte msn/icq/sms funnits. Lättillgängligt är nog ordet.

Jonathan. skrev:
2688941 Men grejen är att han faktiskt har en stor poäng i det han skriver.
Själv är jag 19 och visst, det går inte till exakt som GuW skriver, men så långt ifrån sanningen är han inte.
Jag kan personligen säga att jag skriver mera med diverse människor via nätet än att ringa dom idag.
Vissa skulle jag förmodligen aldrig utbytt en mening med om inte msn/icq/sms funnits. Lättillgängligt är nog ordet.
Sant, men man väljer ju msn för att det är gratis,
Internet kostar, men hur många ungdomar betalar den räkningen, de flesta betalar dock sina kontantkort.

Det är inget fel på utveckling, jag tror GuW är lite av en bakåtsträvare,
tips: www.jointheamish.com :tungan :tummenupp

Jonathan. skrev:
2688941 Men grejen är att han faktiskt har en stor poäng i det han skriver.

Näe, jag försökte hålla mig nära sanningen, även om mitt mål aldrig var att ge en helt korrekt bild av vare sig då eller nutid, utan mera ploja till det lite i ett inlägg på en webbcommunity!!!11!

Dom som spelar WoW stänger av sin MSN, är det då torsdag och gratis MMS hos telia då fotar man något på ploj och slänger iväg ett gratis MMS, eller så kollar man på Lunar/Apan om dom har skrivit att dom ska åka till farmor över helgen. (allt enligt studier av ungarna)

Jag må vara skitgammal (37), men en viss inblick har man ju, jag MSN'ar mycket med mina kompisar/ungar/ungarnas kompisar (som frågar vart mina ungar är), och skickar en del SMS nu när både jag och ungarna har gratis, i övrigt är det observationer av ungarna eller ren fiction resten av storyn.

Oddjob skrev:
2688945 Sant, men man väljer ju msn för att det är gratis,
Internet kostar, men hur många ungdomar betalar den räkningen, de flesta betalar dock sina kontantkort.

Det är inget fel på utveckling, jag tror GuW är lite av en bakåtsträvare,
tips: www.jointheamish.com :tungan :tummenupp

Du missar nog min poäng, eller så var jag luddig.
Vad jag menade var att man inte behöver exponera sig i samma utsträckning som med t ex. en telefon.

Om du får ett nummer av en vacker flicka, vad gör du då, skickar iväg ett sms eller ringer henne första gången ?

Självklart är det bra med framåtsträvning inom teknologin. Men vissa saker kanske var bättre förut, trots allt.

GuW skrev:
2688958 Näe, jag försökte hålla mig nära sanningen, även om mitt mål aldrig var att ge en helt korrekt bild av vare sig då eller nutid, utan mera ploja till det lite i ett inlägg på en webbcommunity!!!11!

Dom som spelar WoW stänger av sin MSN, är det då torsdag och gratis MMS hos telia då fotar man något på ploj och slänger iväg ett gratis MMS, eller så kollar man på Lunar/Apan om dom har skrivit att dom ska åka till farmor över helgen. (allt enligt studier av ungarna)

Jag må vara skitgammal (37), men en viss inblick har man ju, jag MSN'ar mycket med mina kompisar/ungar/ungarnas kompisar (som frågar vart mina ungar är), och skickar en del SMS nu när både jag och ungarna har gratis, i övrigt är det observationer av ungarna eller ren fiction resten av storyn.

Du är fan yngre i sinnet än vad jag är :hihi

Last edited:
GuW skrev:
2688966 Tack, du tror alltså att jag kan kalla mig GuW23 på lunar ett tag till ?

Jag tror du får mera bit om du heter något i stil med "26iGuW20".
Sen lär du ha en suddig bild tagen från en webcam där du visar din välfriserade bringa och spänner dig totalt. :tummenupp

GuW skrev:
2688906 Jag har ju två fjortisar (nåja 13-15åringar) hemma, och dom använder nätet oerhört effektivt.
Ingen av oss gamlingar kan förstå vikten av att hela tiden vara online, att alltid vara kontaktbara, och att alla kompisar ögonblickligen kan gå in och läsa vad man för stunden gör.

Förr i tiden: Gammalmodigheter...

Filmkvällen kan börja.

Nutid: Nymodigheter...

:rofl :rofl

Fan vad jag såg min lillebror i den sista och mig själv i den första... :hihi

Jag brukar dock i gammal hederlig anda ringa min mindre bror (nästan 9 års skillnad) och säga till honom att det är dags att hyra film och att vi får ta CYKLARNA (:skrämd) ner och hyra den...

imaster skrev:
2688986 :rofl :rofl

Fan vad jag såg min lillebror i den sista och mig själv i den första... :hihi

Jag brukar dock i gammal hederlig anda ringa min mindre bror (nästan 9 års skillnad) och säga till honom att det är dags att hyra film och att vi får ta CYKLARNA (:skrämd) ner och hyra den...

(nyss hemkommen efter att ha hämtat dottern 2km bort)

Tyvärr så ändras ju tiderna också, mina föräldrar skulle inte ha hämtat mig efter filmen, men klimatet ändras, och man får finna sig i det.
Här går inga bussar längre efter kl18 på grund av skadegörelse, och jag åker gärna och hämtar min dotter, det får mig att känna mig tryggare.
Grabben kör moppe, så han behöver sällan skjuts (näe, ingen rosa gej-pulka från kina, en MT)

Men där kommer ju nästa grej med internet in, nuförtiden har man ju dessutom mycket större kontaktnät än vad man hade förr, fan ungarna har ju nätkompisar i hela världen, och dom som bor inom en tiomilsradie vill dom ju hälsa på.

Klart att det blir lite mer skjutsa då.

Ingen har än kommenterat min falska Lunar ID, jag trodde att dom som hade lunar skulle avslöja sig här... :D

I internets barndom hette det Pir33, ICQ och Aftonbladet chat, och då var jag kung där :yoparty

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!