Kan man lära sig rita

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Det här med att kunna rita snyggt.
Kan man lära sig de.
Är helt värdelös på att rita. Är de bara vissa som föds med denna kunskap

Det finns ju riktlinjer´med mera att gå på då du t ex ska rita ett ansikte.

Jag borde fan inte ens fått G i bild i skolan, trots att jag var på varje lektion och gjorde mitt bästa. Men jag lyckades faktiskt få till ett portrett som jag blev riktigt nöjd med, på vägen dit fattade jag ingenting men då jag var klar var jag riktigt stolt och nöjd hehe.

Finns säkert någon som vet bättre.

Man kan alltid förbättra teknik, lära sig knepen, och hitta en stil man trivs med.

Men är man totalt jävla talanglös så är man.

Om du ber en talanglös jävel att måla av en sak, och han får en livstid att träna, så ber du en kille med talang att måla av den utan träning, så lyckas ändå killen med talang bättre!

Det beror ju givetvis på vad du vill skissa fram. Om det är kroki du menar så finns det som sagt mängder med tips och riktlinjer, till exempel så kan man dela in huvudet i åttondelar osv.

Ett tips rent generellt är träna på perspektiv och linjekvalitet! Alla kan bli bra på att skissa, det beror på hur mycket man skissar. Övning ger färdighet!

Som vanligt är det övning, övning och åter övning. Visst, talang är väldigt viktigt, men det går att komma väldigt långt om man är målmedveten.
En polare till morsan var målare, han lärde mig att rita en vattenkaraff, han gjorde det så förbannat snyggt, å jag fick inte till det. Men det var ju egentligen bara några olika former som skulle fogas samman, en oval, en halv oval å två S, varav de ena spegelvänt. När jag såg det, då blev det väldigt enkelt! :) Så träna på att se linjer, former osv. Och läs på om knepen! :) Det är dessutom mycket enklare att rita av saker än rita fritt ur huvudet.

Det är vissa saker man inte ska ge sig på om man inte kan det. Vet att mina kusiner är helt sjukt konstnärliga (deras farsa är konstnär). Själv är man hyffsat B och föddes inte med en sådan ådra! :tungan

Jag tror att du kan lära dig det om du vill och har tålamod. Du kanske inte blir en picasso men du kan lära dig att bli hyffsad.

Mycket handlar om att se motivet du ska teckna, att vara observant och se hur olika detaljer i motivet hänger ihop. Som ett exempel på ett motiv som folk som inte är vana att teckna tycker är väldigt svårt att rita. En cykel... De ritar ofta cykeln helt fel där detaljerna inte hänger ihop. Det är för att de ritar från huvet utan egentligen ha förstått hur en cykel ser ut. Man måste först kolla på objektet väldigt noga och förstå hur de olika komponenterna förhåller sig till varann.. Sen när man förstår det så är det egentligen inte så svårt. En del säger att man ska se mer på motivet än vad man ser på sitt papper.

Och är det en människa du vill teckna så är det bra att förstå de olika proportionerna. Det gäller allting men en männsika och speciellt ansiktet kan ju vara lite lurigt då man luras att ögonen sitter högre upp än dom gör osv..då kan det vara bra att läsa lite om det innan.

Ett annat tips... om det är ett foto du vill måla av kan du rita upp stödlinjer på fotot... och rita upp stödlinjer på ditt papper som du kan rita efter. Dela upp motivet och fokusera på en del i taget tillexempel om du ritar upp ett rutnät kan du rita av motivet "rutvis"

Sen är det väl bara träning som gäller..och att du tycker att det är kul.

Vad vill du kunna rita?

Last edited:
*/ ?>
Back