Kan man inte lita på transportstyrelsens fordonsuppgifter?

Mussli

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
BMW S1000R 2017
Blev lite fundersam idag.
Ringde på en begagnad hoj, fick regnr för att kolla upp historiken på hojen jag va intresserad av. Ser att modellbeteckningen är fel på transportstyrelsen hemsida, det har råkat tillkomma ett R trots att det inte är en R-modell av just denna sort. Ringer TS för att undersöka, tydligen inte så ovanligt att just modellbeteckningen blir fel då generalagenten skickar in uppgifterna. TS säger att jag kan ringa generalagenten för att be dom skriva en rättelse till TS. Inget jättemärkvärdigt tydligen.
Får fatt i en återförsäljare av märket, han ber om ramnr osv. Får veta att hojen ifråga är såld i ett annat land till en privatperson!! Mao är hojen importerad (beg.) av en auktoriserad försäljare i Sverige utan att det finns anmält hos transportstyrelsen.
Jag har inget emot "importerade" hojar men borde det inte stå med i reg.pappren då?

Så den räknas som svensksåld!?

Det här var intressant.

Så den räknas som svensksåld!?

Det här var intressant.

Ja visst, trodde att alla begagnade hojar som togs in i Sverige räknades som importerade. Killen som kollade upp detta kunde inte verifiera antalet mil när den togs in men det va en juridisk person som hade ägt den utomlands=import i mina ögon.:va

Hur är det med flyttgods, har någon minnesbild över att dylika fordon inte står som importerade hos TS.

Brukar väl stå i tilläggsuppgifterna om fordonet tillsammans med dispanserna det medför (slopade avgaskrav om jag inte missminner mig).

Du brukar kunna se det i reg.beviset i form av ex:
Fordonet i trafik första gången i utlandet: 1876-11-14
Fordonet i trafik första gången i Sverige: 2012-10-13

Står det enbart att den är i trafik första gången i Sverige kan det gått till som med min KLX650R: Hojen har sålts oregistrerad (men typad) i landet, till antingen en person eller ett företag så har den/de inte brytt sig om att regga den. Efter ett tag säljer de den och någon i Sverige blir intresserad och tar hit den, då blir det istället enbart första gången i trafik i Sverige. Detta brukar också synas då på att årsmodellen är en annan än samma år som de togs i trafik.

Med exempelvis min hoj så påstås det att den modellen aldrig varit svensksåld men min är det enligt papprena :tummenupp

Nä helt säker kan man inte vara på att allt stämmer.
Årsmodell kan vara fel (jag importerade en bil som de gav årsmodell 2000 fastän det var en 1994)
Modellbeteckning beror på vad första ägaren kallade fordonet för om det inte tydligt framgick av annan reghandling.
Sen har vi vanliga mänskliga missarna när någon siffra hamnar fel..
Dock brukar set vara lätt att få justerat , årsmodellen ovan var enkelt att rätta till

Är hojen LR bilen importerad av en firma registrerad som en "Importör" så står det inte "Privatimport: Ja"
utan fältet är tomt.. Däremot kan man ju förståss se det på om hojen är tagen i trafik i annat länd innan den är tagen i trafik i Sverige. OM den nu är tagen i trafik vill säga.

Sedan är det ju precis som du säger att att fordon kan få helt galna betäckningar när dom registreras här i Sverige ;-)

Jag har varit med om att en hoj som jag var intresserad av inte visade några som helst tecken på att vara importerad enligt transportstyrelsens websida.

Sen när jag av en ren slump kollade upp hojen via Mina Fordon-appen i telefonen så syntes det i appen att den gått i trafik utomlands innan den kom till Sverige. Denna information saknades på webplatsen.

Visade sig vara importerad av handlare en gång i tiden.

Hur ofta måste hojen besiktigas, efter den tagits i trafik?

Sitter och kollar på transportstyrelsens uppgifter för en hoj
Fordonsår: 2009.
I trafik första gången i Sverige 2010-06-07
(Min anm:: 2009 års model som såldes till kund 2010-06-07?)
Lite längre ner

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: Fordonet är oförsäkrat

men hur funkar det lite längre ner med?

Lite längre ner
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2011-08-08)
Vilket jag uppfattar att det är i trafik (borde vara försäkrat?) eller är det helt enkelt avställt just nu?

Lite längre ner
Vad innebär det att det är i trafik? Hojen togs i trafik 2010, varför blev hojen tagen i trafik på nytt 2011?

Besiktning senast: 2014-06-30
Senast godkända besiktning:
Föreläggande:
Nej
Körförbud: Nej
Vägmätarställning:

Är det 4 år från tagande i trafik till första besiktning?

Last edited:
Sitter och kollar på transportstyrelsens uppgifter för en hoj
Fordonsår: 2009.
(Min anm:: 2009 års model som såldes till kund 2010-06-07?)
Lite längre ner

Försäkringsuppgifter
Försäkringsbolag: Fordonet är oförsäkrat

men hur funkar det lite längre ner med?

Lite längre ner
Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2011-08-08)
Vilket jag uppfattar att det är i trafik (borde vara försäkrat?) eller är det helt enkelt avställt just nu?

Lite längre ner
Vad innebär det att det är i trafik? Hojen togs i trafik 2010, varför blev hojen tagen i trafik på nytt 2011?

Besiktning senast: 2014-06-30
Senast godkända besiktning:
Föreläggande:
Nej
Körförbud: Nej
Vägmätarställning:

Är det 4 år från tagande i trafik till första besiktning?

i trafik = inte avställd.
2010 var första gången hojen ställdes på, statusen i trafik 2011-08-08 innebär att den antingen besiktigades då, eller att den varit avställd och ställts på det datumet.

Jag har varit med om att en hoj som jag var intresserad av inte visade några som helst tecken på att vara importerad enligt transportstyrelsens websida.

Sen när jag av en ren slump kollade upp hojen via Mina Fordon-appen i telefonen så syntes det i appen att den gått i trafik utomlands innan den kom till Sverige. Denna information saknades på webplatsen.

Visade sig vara importerad av handlare en gång i tiden.

Precis det jag skrev :-D Är fordonet intagit av en registrerad importör så anses den inte vara
"privat importerad"..

Precis det jag skrev :-D Är fordonet intagit av en registrerad importör så anses den inte vara
"privat importerad"..

Ja, men min poäng var att på websidan kunde man inte ens se att den varit i trafik utomlands innan första reg. i Sverige. Fältet för den informationen var bara blank. När jag kollade exakt samma fordon via mobil-appen så var det ifyllt ett datum när den var tagen i trafik utomlands. Förmodligen en bugg att det syntes på ena stället men inte andra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT