Kan man få lite dyrbara tips inför en uppkörning?

Gregor

äcklos päcklos
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
KTM EXC 125 -02 [lätt-mc reggad]
Tjenamors. Jag skulle uppskatta om man kunde få lite fina tips inför en uppkörning. (ungefär vad uppkörningsmannen tänker på osv)

Tack på förhand :va

ärligt talat, sök. finns en väldans bra tråd om uppkörningar här någonstans (eller om det var i mc-relaterade diskussioner? :va)

Vrid på huvudet onödigt mycket (uppkörningsgubben ser ju inte om du vrider på ögonen, du måste visa det tydligt med hela huvudet), kolla även döda vinkeln väldigt ofta.

Men som sagt, sök, det finns mycket om det här..

Slappna av, spänner du dig ser du osäker ut. Vid inbromsningen så håll blicken HÖGT och LÅNGT BORTA! Håller du blicken för nära kommer du böja på armarna och hänga över styret, och då går det inte så bra.

BillSkullman skrev:
Slappna av, spänner du dig ser du osäker ut. Vid inbromsningen så håll blicken HÖGT och LÅNGT BORTA! Håller du blicken för nära kommer du böja på armarna och hänga över styret, och då går det inte så bra.

Och vid garagevändningen, håll blicken dit du ska. Vrid på huvudet och titta bakåt när du kommer in i rutan.

Annars kör som vanligt, fokusera inte blicken på hastighetsmätaren, utan trafiken. Bättre att köra lite för fort men följa med trafikrytmen.

cRoC skrev:
Och vid garagevändningen, håll blicken dit du ska. Vrid på huvudet och titta bakåt när du kommer in i rutan.

Annars kör som vanligt, fokusera inte blicken på hastighetsmätaren, utan trafiken. Bättre att köra lite för fort men följa med trafikrytmen.

Angående att köra för fort för att hålla trafikrythm tror jag inte på.

Okej. Tack så mkt för tipsen. Ska även kika runt på andra trådar för att få lite info.

Återigen, Tack

Dizzy skrev:
på 30 vägar håll högst 25km/h!! uppkörnings gubben kan kanske hålle 33km/h när du håller 30km/h och då är det lätt att bli kuggad (30 vägar är extremt vikdigt att inte köra för fort!)

ok. hoppas inte min hastighets mätare missvisar. (har en digital som misstänks för att gå fel)

Dizzy skrev:
misstänkts? :va ta o åk ut me farsan och se om den visar fel, åk inte på en uppkörning utan att veta om den visar rätt!

Det har du helt och hållet rätt i. Det ska kollas!

Kör inte för sakta, speciellt inte på grusvägar.

Tänk inte så jävla mycket heller, då kan det bli fel :3freak

Mac skrev:
Kör inte för sakta, speciellt inte på grusvägar.

Tänk inte så jävla mycket heller, då kan det bli fel :3freak

Han tar inte ut en på grusväg om man har en offroad! Så sa han till mig när jag frågade varför han inte tog ut mig på grusväg för det gjorde han med alla andra, då svarade han att han vill ju inte bli ifrån åkt, ok svarade jag. (jag körde dt, de andrasporthoj)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT