kan man använda eftermarknads skruvar till bromsskivor?

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Hej skall slänga ihop ett extra set fälgar till kinnekulle körning i helgen och har inte tid att beställa hem originalskruvar. Kan man använda vanliga m6 8.8?, det jag är lite orolig för är att originalbultar har en kona längst upp mot skallen till ( för inpassning mot skivan gissar jag ), kan det gå bra ändå om jag korsdrar med moment givetvis och har samma dimensioner på skruvar i övrigt?

Skulle tippa att det är samma slitstyrka i originalskruvarna som det är i en vanlig rostfri M6 8.8 eller 12.9. Standardskruvarna är ju inga superexotiska legeringar direkt.

En viktig skillnad är ju oftast att vanliga M6 är gängade hela vägen, bromsskiveskruvar är släta där dom ligger ann mot skivan. Det ger ju ganska mycket mer gods som ska ta upp skjuvkrafterna!

En viktig skillnad är ju oftast att vanliga M6 är gängade hela vägen, bromsskiveskruvar är släta där dom ligger ann mot skivan. Det ger ju ganska mycket mer gods som ska ta upp skjuvkrafterna!

mm därav min oro, tanken är att det skall vara reserv 1 bandag om det blir regn = lugn och fin körning oavsett, sen tänker jag beställa originalskruvar ( eller skruvar avsedda för ändamålet iaf ).

Så sant som det är sagt. Diametern på hålet i skivan brukar inte heller vara detsamma som skruvhålet. Hålet i skivan kan vara 7-8mm.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti