Kan jag prova på bankörning utan licens?

halls

Medlem
Gick med
26 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Hej,
Jag fick en VTR1000 banhoj (kryssat ramnummer och inga papper) i inbyte på en annan fordonsaffär. Först tänkte jag sälja den direkt. Men då jag kör hoj till vardags, så tänkte jag att det skulle kunna vara kul att prova den på bana innan jag säljer den (om jag säljer den!).

Jag kör bil på bana till och från och ibland finns event där man kan ta en endagar "prova på"-licens på palats.

Hur ser det ut på hojsida? Kanske man kan komma och prova någon träning eller nått?

Tacksam för svar.

Mvh
Markus

En del arrangörer har racegrupper eller oförsäkrade grupper. De kräver vad jag förstår inte licens. Men tempot är högt så det kan va svettigt om man är nybörjare på bana.

På de flesta körningarna e det väl att kör du oreggad hoj så måste du ha licens. Annars inreggad hoj så går det bra med körkort.
Sydskånes har iaf så du kan köra med den hojen på bana med hojkortet.
Va det den svarte firestormen?

På de flesta körningarna e det väl att kör du oreggad hoj så måste du ha licens. Annars inreggad hoj så går det bra med körkort.
Sydskånes har iaf så du kan köra med den hojen på bana med hojkortet.
Va det den svarte firestormen?

Jo det är ju det som är lite dumt:
Gatreggad hoj + Körkort = OK
Oreggad hoj + Licens = OK
Oreggsa hoj + Körkort = INTE Ok

Jo det är en svart VTR1000 Firestorm, känner du till den?
Han som hade den i stockholm sa "det är en värsting", så jag frågade om det var en SP1 och det var det. Men när jag sen kolla vid leverans var det en Firestorm, men jag tog den ändå!

Så nu står man i valet och kvalet om man ska börja åka hoj på bana oxå, eller sälja den till bättre behövande.

Han som hade den i stockholm sa "det är en värsting", så jag frågade om det var en SP1 och det var det. Men när jag sen kolla vid leverans var det en Firestorm, men jag tog den ändå!

Så nu står man i valet och kvalet om man ska börja åka hoj på bana oxå, eller sälja den till bättre behövande.

Den combon tror jag är OK i gatgrupperna hos Fiver.
För å va helt säker, kolla med No:18

Last edited:
De flesta arrangörer har en oreggad grupp kallad race/lic. el. bara oreggad du får husera i om du har en oförsäkrad hoj,antingen kk el. lic. vill dom se som bevis att du kan köra.

Det är bara ringa/maila arrangören och kolla vad som gäller,finns plats för nästan alla oavsett reggad eller oreggad hoj.

Om du vill åka lic. träning(typ kvällsträning)så måste du minst genomgått lic. kursen och de flesta kräver regelementsenlig hoj med.

Ska du åka med SMC krävs reggad och försäkrad hoj och kk så dom kan du glömma med din oreggade.

Henrik

Om det e den svarte firestormen som kommer ifrån bike i trollhättan så va det en som ville byta den mot en bil jag hade:)

Tycker du ska börja köra bana med den:tummenupp

säg så här, man skriver ju på papper om att allt är på egen risk osv, inga försäkringar gäller osv bla bla bla.. så jag anser att det bör vara ok att köra i en "gat" reggad grupp.

säg så här, man skriver ju på papper om att allt är på egen risk osv, inga försäkringar gäller osv bla bla bla.. så jag anser att det bör vara ok att köra i en "gat" reggad grupp.

Nej går ej!
Då gäller inte försäkringarna för någon!.....
Du måste köra i oförsäkrat om du ska köra utan körkort eller utan försäkring!.

Last edited:
Nej går ej!
Då gäller inte försäkringarna för någon!.....
Du måste köra i oförsäkrat om du ska köra utan körkort eller utan försäkring!.

Försäkring (vagnskada) gäller ändå inte på annat än SMC-körningar.
Personlig olycksfallsförsäkring som täcker RR (Skandia-liv) och hoj som man är beredd att krascha med är det som gäller på bankörning.

Finns oförsäkrade grupper längre?
Inga bolag täcker ju bankörning förutom Bilsport&MC.

:va I licensgrupper dock tror jag att alla måste ha licens om SVEMOS olycksfallsförsäkring skall gälla.....???

Last edited:
Det är precis så Sydskanes Emse ser på det. Inga försäkringar gäller. Sen är din försäkring en affärsöverenskommelse mellan dig och ditt försäkringsbolag och vi vet flera som ändå fått ut ersättning.

Från vår hemsida:
Följande regler gäller vid alla tillfälle då bankörning arrangeras av Sydskanes Emse.
Dock kan det tillkomma ytterligare regler om sådana finns för just den bana vi hyr. Generellt gäller krav på körkort eller gilitig RR-licens, något av dessa skall uppvisas vid incheckning.

Vi har inget krav på trafikförsäkring.
Detta gäller alla grupper. Vi har i och med detta fått jämnare och säkrare grupper då det nu är erfarenhet som styr gruppindelningen.

Alla händelser på banan betecknas som banincidenter.
Med detta menas att om någonting inträffar, t.ex en incident där fler än en motorcyklist är involverad så får respektive part stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.

Personlig försäkring
Vi rekommenderar starkt en olycksfallsförsäkring som täcker personskador för extremsporter.

Vi har valt att ta hänsyn till bolagens och trafikförsäkringsföreningens (TFF) synsätt. TFF har tagit fram ett dokument som ligger till grund för bolagens fortsatta agerande och för den som vill gå in djupare i detta finns denna att beskådas på: WWW.FREESPEED.NU/SMC/TSL-MTFL.PDF

Det är precis så Sydskanes Emse ser på det. Inga försäkringar gäller. Sen är din försäkring en affärsöverenskommelse mellan dig och ditt försäkringsbolag och vi vet flera som ändå fått ut ersättning.

Från vår hemsida:
Följande regler gäller vid alla tillfälle då bankörning arrangeras av Sydskanes Emse.
Dock kan det tillkomma ytterligare regler om sådana finns för just den bana vi hyr. Generellt gäller krav på körkort eller gilitig RR-licens, något av dessa skall uppvisas vid incheckning.

Vi har inget krav på trafikförsäkring.
Detta gäller alla grupper. Vi har i och med detta fått jämnare och säkrare grupper då det nu är erfarenhet som styr gruppindelningen.

Alla händelser på banan betecknas som banincidenter.
Med detta menas att om någonting inträffar, t.ex en incident där fler än en motorcyklist är involverad så får respektive part stå för sina skador oavsett vem som varit vållande.

Personlig försäkring
Vi rekommenderar starkt en olycksfallsförsäkring som täcker personskador för extremsporter.

Vi har valt att ta hänsyn till bolagens och trafikförsäkringsföreningens (TFF) synsätt. TFF har tagit fram ett dokument som ligger till grund för bolagens fortsatta agerande och för den som vill gå in djupare i detta finns denna att beskådas på: WWW.FREESPEED.NU/SMC/TSL-MTFL.PDF

Ni utgår alltså från att TrafikSkadeLagen inte gäller på era körningar och har som arrangörer tecknat en MotorTävlingsFörsäkring?

Så kontentan är att jag kan köra bana med KK på en oreggad hoj, men man får leta lite så man hittar rätt träff.

Lägger nog ut hojen till försäljing och ser om det finns något intresse.

Mvh
Markus

Ni utgår alltså från att TrafikSkadeLagen inte gäller på era körningar och har som arrangörer tecknat en MotorTävlingsFörsäkring?
Nej, varför skulle vi behöva göra det? Vi sysslar inte med tävlingsverksamhet. Den försäkringen tecknas av banägaren.

"Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring

1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.

:va I licensgrupper dock tror jag att alla måste ha licens om SVEMOS olycksfallsförsäkring skall gälla.....???

Och för att den ska gälla måste arrangören följa vad som står i banlicensen med antal bemannade posteringar runt banan OCH utbildad träning/tävlingsledare på plats, vilket mig veterligen ingen bandagsarrangör har.

Det är bara tuta o köra bandag eller gå licenskurs o kör licensträning, hade vart skoj o se en firestorm på banan :)

(tips www.vtr.nu )

Nej, varför skulle vi behöva göra det? Vi sysslar inte med tävlingsverksamhet. Den försäkringen tecknas av banägaren.

"Lag (1976:357) om motortävlingsförsäkring

1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde. Försäkringsplikten fullgöres av den som anordnar tävlingen. Finns ej sådan anordnare, fullgöres försäkringsplikten i stället av tävlingsområdets ägare eller, om området har upplåtits till annan för tävling, av denne.
Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.

Citatet från lagtexten säger ju att den som anordnar skall teckna försäkringen? Är det inte ni som anordnar/arrangerar?
Och "Med tävling likställes träning, övningskörning, uppvisning eller liknande användning av motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde" dvs då inte TSL gäller.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT