Kan jag köra? Körkortsbekymmer....

storfredda

Nybliven Gsx-R 1100 ägare
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
Suzuki Gsx-R 1100 -92
Yo! Har en fråga....har sökt runt o mufflat rejält nu...
jag har körkort klass AB....med tillägget max125cc...har haft detta i 14 år...
Finns det ngn som vet vad som gäller....skulle gärna vilja köra min gamle gixxer.... Hittar inga bra svar varken på kkportalen eller google.....ngn sa att det kom nya bestämmelser i år?
Tell me what to do please.....

du hittar alla svar i kilowatt....nya bestämmelser i år för "årets" kort. om du har ett tillägg för max 125cc som behörighet kan du nog inte köra din gixxer lagligt. Retroaktivt funkar inte. antingen har du behörighet eller inte

Du måste göra en uppkörning med tung mc, dvs säkerhetskontroll, manöverprov, inbromsning och körning i trafik. Teoriprov behöver du inte göra.

Dagens "125 kort" heter A1. Vanligast så är de som tar A1 16-17 år, men det går att ta när man är äldre.
A1 kort är max 125cc och max 15hk.
Om du har ett gammalt A med max 125cc så är det precis som begränsningen säger, max 125cc. Däremot har du inte 15hk gränsen, så du skulle kunna skaffa en ostrypt 2-takts 125:a med runt 30hk och köra lagligt.

Som jlun säger så måste du göra uppkörning för A obegränsad om du vill köra mer än 125cc på allmänna vägar.
(Det skulle gå att ta A2 kort istället, men då har du ändå effektbegränsningar)

Du får köra allt du fick köra när du tog kortet, vilket låter som gamla Honda NSR-er med 30hk.... och serviceintervaller tätare än börsens kvartalsrapporter. Uppgradera till ett obegränsat A så slipper du fundera mer...

Jag hade tidigare precis samma kk som dig: AB med villkoret max 125cc, taget 1986...
Vad du behöver göra är att häva villkoret i ditt kk, vilket görs med en uppkörning på en tung MC. (A obegränsad)
Du behöver inte göra någon ny teori, tror inte heller du behöver gå riskutbildningarna för att häva villkor.

Kanske annorlunda för A1-behörigheten men jag gick från A1 till obegränsat och var tvungen att göra riskutbildningarna. Vilket jag inte är bitter över då de var väldigt nyttiga att göra.

När kom villkoret max 125 kubik till? Jag tog mitt kort 1981 och det uppgraderades automatiskt till ett obegränsat när jag blev 18. Läääänge sen! :D

När kom villkoret max 125 kubik till? Jag tog mitt kort 1981 och det uppgraderades automatiskt till ett obegränsat när jag blev 18. Läääänge sen! :D

Ungefär samma här, 1980 och sedan bytte man styre till tung obegränsad mc automatiskt när man fyllde 18.Inte konstigt att man ibland tycker lite synd om dessa nya körkortstagare som blir skinnade på sina pengar av konstiga lagar som vi uppenbart är ganska ensamma om i Europa.Trots en organisation som SMC.

Jag tog mitt lätta i april 1986. Hade jag varit 4 månader äldre, hade jag fått mitt tunga automatiskt. Kändes så pass jobbigt när alla mina kompisar fick sitt tunga när de fyllde 18, så jag köpte mig en XS500 och körde ändå...

Kanske annorlunda för A1-behörigheten men jag gick från A1 till obegränsat och var tvungen att göra riskutbildningarna. Vilket jag inte är bitter över då de var väldigt nyttiga att göra.

är du säker på detta? jag behövde inte göra riskutbildningen och jag gick från a1 till a med bara en uppkörning,

är du säker på detta? jag behövde inte göra riskutbildningen och jag gick från a1 till a med bara en uppkörning,

Hmm undra vad max 125cc kan betyda? det måste va nån okänd kod för utan begränsning......... Eller hur tänkte du nu?

Du måste göra en uppkörning med tung mc, dvs säkerhetskontroll, manöverprov, inbromsning och körning i trafik. Teoriprov behöver du inte göra.

Jag var i exakt detta läget för ett år sedan, 125cc AB på kortet. Kan bekräfta att detta stämmer. Du behöver alltså inte genomföra Risk1, Risk2 eller teori. Enbart körprov.

Hmm undra vad max 125cc kan betyda? det måste va nån okänd kod för utan begränsning......... Eller hur tänkte du nu?

Korrekt, förr i tiden var kraven för en lätt motorcykel att maxkubiken var 125cc men att den fick ha hur mycket effekt som helst. Idag är det fortfarande 125cc som gäller men också en maxeffekt på 11kw (plus för i år att effekt/viktförhållandet får inte överstiga 0.1kw/kg som i praktiken betyder att ens hoj får inte väga mindre än 110kilo om man ska ha 11kw)

Är det så, blev jag grundlurad av körskolan, "Nya körskolan" i kristianstad närmare bestämt.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park