Kan jag boka uppkörning osv ändå?

Wallingstam

Snabbast
Gick med
19 Sep 2010
Hoj
Just nu letas det nytt! Tidigare: KTM Superduke 990 - Honda CBR 929 Fireblade - Honda Varadero 125
Tjenare!

Det är så att jag torskade på en fortkörning för en månad sen och blev av med körkortet. Får tillbaka det i slutet av augusti. Så jag tänkte sälja bilen nu då det är en cab och om jag inte får använda den under högsommaren så känns det inte så värt att ha kvar den för ett par veckor i slutet av sommaren (det är den för dyr för att ha, bara stående liksom).

Så då tänkte jag köpa mig en båge istället som väntar tills dess.
Jag har A1 sedan tidigare och fyller 20 i juli.

Så jag undrar, kan jag fixa teorin trots att mitt körkort är plockat? En uppkörning förstår ju jag också att den måste vänta tills jag får tillbaka körkortstillståndet, men teorin borde man ju iaf få greja eller? Samt typ risk 1 och risk 2?

Vore väldigt tacksam om någon hade koll på det här! Annars blir det att ringa bilskolan imorrn och fråga.

Trevlig kväll!

Ring direkt till transportstyrelsen imorn istället dem har nog bättre svar på din fråga. men jag TROR inte att du kan göra teorin under den indragna tiden.

Ring direkt till transportstyrelsen imorn istället dem har nog bättre svar på din fråga. men jag TROR inte att du kan göra teorin under den indragna tiden.

Får ta att göra det. Vore ju kanon om det var så att man fick göra allt utom uppkörningen, så man kunde boka in den tills man fick tillbaka körkortet :)

Om jag förstått det rätt kan du inte göra något överhuvudtaget om du inte har ett körkortstillstånd.

Om jag förstått det rätt kan du inte göra något överhuvudtaget om du inte har ett körkortstillstånd.

Precis, tror det ligger till så jag också

fast egentligen har jag ju ett körkortstillstånd, som jag får tillbaka på en bestämd tid

Last edited:
Precis, tror det ligger till så jag också

fast egentligen har jag ju ett körkortstillstånd, som jag får tillbaka på en bestämd tid

Är det inte så att du hade ett körkortstillstånd som du får tillbaks en bestämd tid?

Utan tillstånd - ingen undervisning, inga prov.

tips:

behövde aldrig nånsin visa upp mitt tillstånd när jag tog hoj kort och bil körkort...

:tummenupp

Hur lyckades du göra teoriprov utan att behöva "visa upp" tillståndet?

Gissa på något av följande alternativ:

1. Ren tur! Moppefuckona på Transportstyrelsen råkade glömma att fråga honom om lappen.
2. Tillståndet, som Transportstyrelsen en gång själva godkänt, fanns i deras register när han bokade tid för teoriprov respektive anmälde sig vid provdagen.

Gissa på något av följande alternativ:

1. Ren tur! Moppefuckona på Transportstyrelsen råkade glömma att fråga honom om lappen.
2. Tillståndet, som Transportstyrelsen en gång själva godkänt, fanns i deras register när han bokade tid för teoriprov respektive anmälde sig vid provdagen.

Jag tror det är större chans att du får trycka Lady Gaga eller vinna 10 miljoner på trisset.

Hmm svaret är inte solklart då lagar/paragrafer är inte alltid helt enkla att tyda men kanske kanske kan man få ett körkortstillstånd trots indraget körkort och möjlighet till att utföra prov:

"Spärrtid
9 § Om det vid prövning av ansökan om förhandsbesked eller körkortstillstånd finns hinder mot att meddela körkortstillstånd på grund av sökandens personliga förhållanden, skall en tid bestämmas före vars utgång körkort inte får utfärdas (spärrtid). Spärrtiden skall vara lägst en månad och högst tre år."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#

Enligt mig kan den texten tolkas som att ett körkortstillstånd kan meddelas men oavsett ligger det en spärr som gör att ett körkort ej kommer att utfärdas förrän spärrtiden löpt ut. Om detta är en korrekt tolkning av mig torde det vara fritt fram för allt det som körkortstillståndet beviljar förutom själva körkortet.. men det kanske är för bra för att vara sant. Sedan sker det med största sannolikhet en bedömning beroende på vad spärrtiden orsakats av.

Hur som helst, ska du fråga dem per telefon/mail så skulle jag ta upp ovanstående då det inte alls är säkert att den som svarar kan detta utantill. Tanken är alltså att du inte ska få ett "nja kanske inte"-svar utan du vill veta hur ovanstående ska tolkas.

På Körkortsportalen står endast:

"Vissa brott och andra omständigheter som anges i körkortslagen kan leda till att körkortstillståndet återkallas."

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korkortstillstand/

Så du inte får ett goddag yxskaft-svar och blir hänvisad dit. Jag tror personligen inte på detta men tycker samtidigt inte att ovanstående paragraf är helt entydig.

du får i vilket fall som helst inte göra teoriprovet innan risk 1 och 2 är genomförd.

Japp. Det går inte att boka prov om det inte finns något giltigt körkortstillstånd. Och det är automatiserat i Transportstyrelsens/Trafikverkets/Körkortsportalens datorer. Den lilla papperslappen har man bara för att kunna visa farbror polisen om man blir stannad när man är ute och övningskör privat (man måste ju även ha körkortstillstånd om man övningskör i trafikskola, men då måste man inte ha det med sig).

Hmm svaret är inte solklart då lagar/paragrafer är inte alltid helt enkla att tyda men kanske kanske kan man få ett körkortstillstånd trots indraget körkort och möjlighet till att utföra prov:

"Spärrtid
9 § Om det vid prövning av ansökan om förhandsbesked eller körkortstillstånd finns hinder mot att meddela körkortstillstånd på grund av sökandens personliga förhållanden, skall en tid bestämmas före vars utgång körkort inte får utfärdas (spärrtid). Spärrtiden skall vara lägst en månad och högst tre år."

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980488.htm#

Enligt mig kan den texten tolkas som att ett körkortstillstånd kan meddelas men oavsett ligger det en spärr som gör att ett körkort ej kommer att utfärdas förrän spärrtiden löpt ut. Om detta är en korrekt tolkning av mig torde det vara fritt fram för allt det som körkortstillståndet beviljar förutom själva körkortet.. men det kanske är för bra för att vara sant. Sedan sker det med största sannolikhet en bedömning beroende på vad spärrtiden orsakats av.

Hur som helst, ska du fråga dem per telefon/mail så skulle jag ta upp ovanstående då det inte alls är säkert att den som svarar kan detta utantill. Tanken är alltså att du inte ska få ett "nja kanske inte"-svar utan du vill veta hur ovanstående ska tolkas.

På Körkortsportalen står endast:

"Vissa brott och andra omständigheter som anges i körkortslagen kan leda till att körkortstillståndet återkallas."

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korkortstillstand/

Så du inte får ett goddag yxskaft-svar och blir hänvisad dit. Jag tror personligen inte på detta men tycker samtidigt inte att ovanstående paragraf är helt entydig.
Körkortstillståndet brukar ofta ha samma spärrtid som körkortet är återkallat. Chansen att få körkortstillstånd eller göra prov under spärrtiden är mycket små. Gör man en ansökan om att få förkortad spärrtid så riskerar det ändå att ta ett par månader innan Transportstyrelsen har behandlat ärendet, särskilt nu när det börjar vara dags för semestrar och liknande.

Däremot så går det bra att söka körkortstillstånd innan spärrtiden gått ut. Då börjar normalt sett det nya körkortstillståndet att gälla från den dag som spärrtiden är över. Och det går alltså inte att göra något prov (varken teori eller körning) innan körkortstillståndet börjar gälla.

Riskutbildningarna vet jag inte riktigt om man behöver körkortstillstånd för att göra. Jag vet om en som av misstag har gjort både risk1 och risk2 på bil utan giltigt körkortstillstånd. Och det har blivit rapporterat utan problem och Trafikverket har inte klagat på att riskutbildningar har saknats när det skulle beställas prov sedan då personen hade skaffat körkortstillstånd. Men det kanske är en lucka som är tätad nu (det var iofs bara för ett par månader sedan).

Och till sist kan vi skicka ett stort grattis till trådstartaren: körkortstillstånd efter återkallelse kostar 1670kr, istället för 220kr. :tungan

Ringde idag;
Jag får fixa risk 1:an, risk 2:an (då den är på inhägnad) samt boka tid för uppkörning. Uppkörning får jag dock inte göra förens jag fått tillbaka mitt vanliga körkort, vilket är rätt självklart.
Det jag blev överraskad av var att jag faktiskt får börja övningsköra 2 månader innan uppkörningen, alltså så får jag börja köra 2 månader innan jag fått tillbaka körkortet (WIHOOO! :D)

Så så ligger det till gått folk!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...