Kan ja gå ner i däcksstorlek?

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Det sitter ju 120/70 fram å 160/60 bak på duken.
Kan jag slänga på 110/70 å 150/60 i stället? Tänkte att den kanske blir lite mer kvicksvängd, men 110 fram känns lite väl smalt.. men det kanske funkar?!

har 110 på min honda. vet inte om de e bättre eller sämre men den ser mindre fet ut.

110 och 150 är inga problem att använda men så mycket snabbstyrdare blir den inte då profilen på däcken istället blir plattare. Du kan alltid byta till smalare fälgar också dock... :)

Daniel

skoteridioten skrev:
Kedjan släpar i nu, 160 däck (orginal) :gnissla

Kör man 160 däck brukar kedjan gå imot däcket men inte i fälgen. Med 150 däck kommer fälgen bli riktigt ful.

Om du bara vill ha den mer kvicksvängd kan du väl skjuta upp gaffelbenen i kronan om du inte redan gjort det. Eller 120/60 fram istället.

RookieSM skrev:
Om du bara vill ha den mer kvicksvängd kan du väl skjuta upp gaffelbenen i kronan om du inte redan gjort det. Eller 120/60 fram istället.

Hur kan den bli mer kvickstyrd med 120/60?
Borde inte däcket bli mer platt då med den lägre profilen?

Den blir lägre fram, gaffelvinkeln brantare och hojen mer direktstyrd.
Jag vet inte hur nya Michelin Power Race ser ut men Pilot Race 2 förra året hade iaf en spetsig profil om du är ute efter det.

RookieSM skrev:
Den blir lägre fram, gaffelvinkeln brantare och hojen mer direktstyrd.
Jag vet inte hur nya Michelin Power Race ser ut men Pilot Race 2 förra året hade iaf en spetsig profil om du är ute efter det.

Gaffelvinkeln är jag med på men det blir ju samma sak som att höja gaffelbenen i kronan. Känns bara mer logiskt att 120/70 är mer kvickstyrt än 120/60. De jag känner som har 120/60 kör på strippen och har den profilen för att däcket är lägre och inte ska ta i grenrören vid inbromsning.

Ja, jag vet att det blir samma sak, jag skrev ju faktiskt "Eller" innan.. :) Tänkte om kanske gaffelbenen redan var uppflyttade så mycket som gick. Men iaf kan han prova Pilot Race 2, mycket spetsigare än andra däck, skillnaden känns.

Last edited:
Tommy skrev:
Kör man 160 däck brukar kedjan gå imot däcket men inte i fälgen. Med 150 däck kommer fälgen bli riktigt ful.
Eh? Det lär ju ha å göra med att du har för slak kjedja eller felmonterat bakhjul. Fälgen blir ju lixom inte bredare med ett smalare däck? Klart att däcket "skyddar" fälgen, men det gör det inte hur länge som helst...

Jag har samma problem, hade å göra med att min kjedja var för slak och att jag hade "fel" drev samt att glidskenan var nött ner... Min bakfälg är inte snygg, men vafasiken, det ska ju rejsas på, inte blänka framför mojjen...

RookieSM skrev:

Nja, det var väl inte det som jag var ute efter i första hand. Det finns en som säljer mycket billiga däck i dessa dimensioner, det var därför som jag frågade...

120/60 är mer snabbstyrt än 120/70, det behöver dessutom inte ha plattare profil och har det oftast inte heller. Orsaken till att det gör hojen mer snabbstyrd är att diametern på framhjulet blir ca 20mm mindre. Mindre hjul = mer kvickstyrd hoj. Gaffelvinkeln blir dessutom brantare = mer snabbstyrd hoj.

Bästa sättet att börja laborera är dock, som sades, att helt enkelt sänka hojen i fronten genom att dra upp gaffelbenen. Detta ger dramatiska förändringar beroende på hur mycket du sänker och är dessutom sättet vi börjar med då vi ställer in rejshojar om vi vill förändra styregenskaperna.

Börja testa med olika däcksdimensioner är ett dyrt och mycket osäkert sätt att nå eftersökt resultat om du inte har däcken liggande redan och dessutom har en bana att jämföra resultaten på...

Daniel

Kollade på polarens Duke i dag ,han kör 150 utan några problem,och för att kedjan skall ta i fälgen så krävs det att den hoppar ca 5-6 cm i sidled och gör den det så har man andra större problem.

OlleR skrev:
Eh? Det lär ju ha å göra med att du har för slak kjedja eller felmonterat bakhjul. Fälgen blir ju lixom inte bredare med ett smalare däck? Klart att däcket "skyddar" fälgen, men det gör det inte hur länge som helst...

Jag har samma problem, hade å göra med att min kjedja var för slak och att jag hade "fel" drev samt att glidskenan var nött ner... Min bakfälg är inte snygg, men vafasiken, det ska ju rejsas på, inte blänka framför mojjen...

Vet ej hur det är med duken men på 660 tar kedjan i fälgen direkt om du kör med 150 däck. Har en vän som förstört sin helt nya 660 bakfälg på detta viset.
Inget felmonterat eller utnött på en ny hoj.

Långa farbron skrev:
Kollade på polarens Duke i dag ,han kör 150 utan några problem,och för att kedjan skall ta i fälgen så krävs det att den hoppar ca 5-6 cm i sidled och gör den det så har man andra större problem.

Peeerfekt! :banana Tackartackar.

Tommy skrev:
Vet ej hur det är med duken men på 660 tar kedjan i fälgen direkt om du kör med 150 däck. Har en vän som förstört sin helt nya 660 bakfälg på detta viset.
Inget felmonterat eller utnött på en ny hoj.
Är det standardfälg bak då? Så det inte är 5,5" eller 5" om det ska sitta 4,25 där?

Back