Kan inte finnas många hyreslägenheter kvar i Stockholms innerstad

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det någon som vet hur många hyresfastigheter som finns kvar i Stockholms innerstad idag?

De lär minska i snabb takt. Ett fastighetsbolag skulle aldrig betala 795 miljoner för nedanstående fastighet eftersom hyresnivåerna är reglerad. Man skulle aldrig nå sina avkastningskrav. Är den dessutom i behov av renoveringar minskar avkastningen i snabb takt. Återstår att sälja den till sina hyresgäster som ser sin chans att tjäna en hacka på den oreglerade bostadsrättsmarknaden.

Fastigheten är densamma som Skandiacheferna Ulf Spång, Lars-Eric Petersson och Ola Ramstedt bodde i när det stormade som värst kring Skandia.

Man kan inte låta bli att fundera på hur det sett ut om marknadshyror fanns i Stockholms innerstad. Skulle det fortfarande vara intressant att ombilda bostadsrätter i löpande takt? Jag tror inte det. Hyresgästerna skulle helt enkelt inte tjäna lika mycket på att ombilda fastigeterna till bostadsrätter.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelni...nId=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter

En vacker dag kankse det ändras till marknadshyror då skulle man nog bra gäran ha kvar denna fastighet! Men jag förstår din poäng! Det är mycke pengar att binda upp på något som kanske kan hända.

Men vem i hela... bosätter sig där frivilligt. :confused:

Ytterligare en aspekt är att de reglerat låga hyrorna gör det attraktivt att betala för att få ett förstahandskontrakt. Har hört talas om övergångssummor i miljonklassen för en större hyreslägenhet på Östermalm. Hyresmarknaden är helt klart satt ur spel.

Undra hur många som bor i ovan nämnda fastighet som fått sin lägenhet utan kontaktnät eller utan att ha betalt sig till sitt förstahandskontrakt via svartmäklare.

Största anledningen till att hyreslägenheterna försvunnit är att hyresgästerna har fått köpa sina lägenheter till extrema underpriser. Detta har pågått i ett stort antal år (googla på det så ser du själv) Det är ett politiskt beslut som ligger bakom detta.

Det är helt uppenbart att den här krisen som drabbat stora delar av tillverkningsindustrin, inte har drabbat människorna i innerstaden!
Det beror nog på att det mest är kontor, IT och finansiella företag här.

Här märks inte någon nedgång utan tvärt om - det byggs extremt mycket nya lägenheter och kontor, och en varav del hyreslägenheter...
Strandvägen är fullt sedan 1800talet så de platser man byggt mycket nu är Kungsholmen, Gärdet och frösunda i solna.
I övriga områden har man knökat in hus på parkeringar och småparker...

I innerstan så är det inte många "med vanliga jobb" vilket märks tydligt på gator och i garage - Porsche, BMW och Audi är dussinbilar här och man lyfter inte längre på ögonbrynen när det vrålar förbi en lamborghini.
1995 kunde man parkera på gatan men 2009 är det nästan omöjligt att hitta en gatuparkering. Att parkera 3tim i ett Q-park garage, vid birgerjarsgatan, kostar 300kr!

Ett undantag är Stockholms Kooperativa Bostadsförening som har ca 7000 hyreslägenheter, där man ännu kan finna några lågavlönade...

Till saken hör att nästan allt är dyrt eller mycket dyrt när man bor innanför tullarna. En garageplats kostar runt 2500kr och 3500+/månad, i city.

Skälet till att de betalar så stora summor för ett hyreskontrakt är för att de planerar en ombildning till bostadsrätt där vinsten vida överstiger det de betalar!!!

Last edited:
Jag är kluven i frågan.
Å ena sidan ser jag ingen större mening med en ännu hårdare inkomstsegregerad stad.
Å andra sidan skall en fastighetsägare självklart ha rätt att sätta vilken hyra han vill.

Jag är kluven i frågan.
Å ena sidan ser jag ingen större mening med en ännu hårdare inkomstsegregerad stad.
Å andra sidan skall en fastighetsägare självklart ha rätt att sätta vilken hyra han vill.

Ett problem är att konkurrens inte fungerar i en stad - man kan ju inte flytta hus och det finns inte plats för fler hus - vilket gör att man är helt utelämnad till fastighetsägarens godtycke! Det enda man kan göra är att flytta till annat område! Skillnaden mot att välja annat fabrikat på mjölken, är att man har jobb, vänner och aktiviteter som gör att man inte enkelt flyttar!

Fenomenet är väldigt tydligt bland kontorsfastigheter - En hyresgäst flyttar in och får en låg hyra initialt. Med tiden höjer fastighetsägaren hyran rejält tills hyresgästen surnar och flyttar till nästa hus och det hela börjar om...
Jag har själv jobbat på ett företag och hattat runt mellan adresser pga stigande kontorshyror...

En annan sak som skulle ske är att fastighetsägarna skulle höja hyrorna även i oattraktiva områden eftersom människorna där inte har någon annanstans att ta vägen.
Således skulle dessa "godtyckliga"hyror driva upp kostnadsläget långt ut mot uppsala, järna, Enköping och människor skulle bli tvungna att flytta regelbundet för att ha en rimlig boendekostnad.

Skulle hyrorna sjunka pga för stort utbud av hyresrätter så skulle fastighetsägare låta lägenheter stå tomma för att hålla prisnivån uppe.

Det är lätt för oss som vuxit upp med reglerade hyror och den tryggheten det innebar, som därefter kunnat köpa en villa eller bostadsrätt till rimlig kostnad, att sitta och tycka att marknadshyror skulle vara rätt. Vi har ju vårt på det torra och kan göra "boende karriär"

Marknadshyror skulle samtidigt öka värdet på bostadsrätterna så vinnare är som vanligt bostadsrättsägare.

Kort sagt så är det bara lågavlönade i hyresrätter, som drabbas...
Sannolikt skulle bostadsbidrag och socialbidrag öka kraftigt för att betala boendet för dessa!

Trots att hyror var reglerade enligt bruksvärdesprincipen (dvs hyror ska vara rimliga) så har jag aldrig hört talas om någon fastighetsägare, i stockholm, som gått med förlust... utan det handlar om att vinsten ska bli ännu högre.

En riktigt rejäl ekonomisk kollaps skulle dock resultera i lägre hyror men då skulle ingen ha råd ändå...

Ett alternativ är SKB, men där är problemet att medlemsantalet är nästan 10x större än antalet lägenheter...

Själv är jag för marknadshyror, visst, det blir en tioårsperiod där många får flytta för att det blir för dyrt men sedan stabiliserar det sig och det visar sig var man har råd att bo, det är trots allt ingen rättighet att bo inne i city.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien