Kan ett slut batt.....

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
150 m fr öppet hav
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
...eri ställa till med mycket jävelskap eller?

Jag renoverade växellådan i våras, monterade ihop allt. Hojen gick bra å startade alltid innan jag rev den, nu med nyladdat(?!?) batteri klickar det knappt i relät som drar startmotorn.

När jag ansluter laddaren så visar den att batteriet tar emot laddning, efter nån timme så säger laddar att det är fulladdat, men med samma resultat. När jag mäter batteriet samtidigt som jag trycker på startknappen så ligger värdet mellan 12,1 och 12,5V, det ska väl vara högre när det är nyladdat? Borde väl vara batteriet som är slut eller?? Jag har inte grottat i nått annat än växellådan så jag kan (nog) inte ha ställt tll med nått annat.

Konstig "fråga" kanske, men man vet ju aldrig vad ni motorskallar kommer på att jag ställt till med när ni läser det här.
 
~12,5V är normalt för ett laddat obelastat batteri, under belastning sjunker det. Om batteriet visar ~12V även vid startförsök så är det inte batteriet det är fel på, snarare att strömmen inte kommer fram dit den ska eller att startmotorn är kass - orkar batteriet inte driva startmotorn för att batteriet är kasst/tomt sjunker spänningen ganska drastiskt ner mot noll vid startförsök.
 
~12,5V är normalt för ett laddat obelastat batteri, under belastning sjunker det. Om batteriet visar ~12V även vid startförsök så är det inte batteriet det är fel på, snarare att strömmen inte kommer fram dit den ska eller att startmotorn är kass - orkar batteriet inte driva startmotorn för att batteriet är kasst/tomt sjunker spänningen ganska drastiskt ner mot noll vid startförsök.

Okay, men då borde batteriet vara klockers.

Följdfrågan blir då om man kan mäta upp relät om drar startmotorn? När jag trycker på knappen hör jag ett väldigt svagt klickande i relät men helt utan resultat.

Edit
Jag hittade precis ett dokument med hur man mäter upp startrelät, ska kolla upp det så fort sambon kommer hem så hon får valla ungarna medans jag får lite lugn å ro i min man-cave. Återkommer lite senare med resultat för eventuellt vidare felsökning.
 
Last edited:
Kan vara sån otur att startmotorn har havererat. Hade samma problem men på skotern då. Kom hem efter en dagstur, stängde av skotern en kort sväng å sen när jag skulle flytta på den så klickade det bara från startrelät. Så in på verkstan med den då det var garanti kvar. Då tog verkstadskillen skruvmejseln å la över kontakterna på startrelät för att se om det var de som gett upp men hände inget ändå när startknappen träcks in. Då konstaterades det att de var startmotorn. Ny monterades å allt vart som de skulle. Hoppas det löser sig för dig så dröj kommer ut på vägarna strax igen.
 
Beror helt på batterityp vilken spänning det har vid fulladdat.
Ett Yuasa på en moped Yamaha Slider gav fulladdat (efter fått stå några timmar efter laddning) 12,5Volt.
Mina Biltema batteri, Standard Biltema Suzukin, Gel Biltema Triumphen ger fulladdade efter några timmar efter jag kört hojen ca 13,2V.
Enligt Haynes för Triumphen är normal batterispänning 13,0 till 13,2 Volt.
Mitt Biltema till Suzukin gav efter vintern 12,9V (jag hade kollat regelbundet det låg på 12,9V, vilket jag tyckte var OK, inget behov av vinterladdning). Inte startade Sukkan med 12,9V. Jag laddade det i 12 timmar med Biltemas 99kr 12V 0,5A laddare. Hojen startade utan problem.
Enklaste sättet avgöra var felet är (om batteriet är lättåtkomligt) är att ansluta hojen till ett annat batteri med startkablar. Om det är på en bil FÅR DU ABSOLUT INTE HA MOTORN IGÅNG får då kan du elda upp laddningsregulatorn på hojen. För en bilgenerator ger så hög effekt att parallelladdregulatorn överhettar och brinner på de flesta hojar: 1000 - 2000kr extra för ny laddregulator.

När jag inte fick igång Slider moppen med Yuasa batteriet tog jag och kopplade ett gammalt Biltema batteri i garaget till Yuasan och fick igång Slidern. Jag håller det gamla Batteriet i garaget laddat enligt "bra att ha principen".
 
Last edited:
Det skall inte vara nån fara att ha bilmotorn igång och kabla en mc.

Även om det inte behövs i dom flesta fall då man har bra kräm ändå

Mc regulatorn mäter batterispänningen och konstaterar att batteriet är fullt och skjuter tyristerna på ac sidan hela tiden - och det skall en regulator klara.

I jmf med att stoppa i ett superfullladdat agm/gel acc
 
Bara för att ett batteri är fulladdat så innebär det inte att det har full kapacitet. Är batteriet slut så kanske fulladdat är 10-20% av originalkapaciteten, både vad gäller amperetimmar, spänning och max strömstyrka.
 
Kolla alla kablar, batterijord. du kan även testa med en startkabel direkt från plusspolen och till startmotorn.
Om du vill kolla batteriet tar du ett belastnings instrument som drag ca 20 amp, då skall inte spänningen sjunka nämnvärt under 10 sec.
Finns att köpa på Biltema bl.a eller så lånar du på en verkstad.
// Lasse
 
Det skall inte vara nån fara att ha bilmotorn igång och kabla en mc.
Det får du nog förklar närmare.
Många MC-laddregulatorer kortsluter ju bort överskott. För min Suzuki anger Haynes att vid 5000RPM ligger spänning ut mellan 13,5V och 15,5V. Rätt rejäl tolerans på laddregulatorn.
Antag nu att bilen har lika mycket tolerans och ger 14 Volt och hojens laddregulator kortsluter vid 15V,
inga problem. MEN om det är tvärtom. Bilens generator ger 15V 1500W och hojens laddregulator kortsluter vid 14V. En ladd regulator som klarar max ca 300W matas med 1500W. Och laddregulatorn går sönder.
Nu beror detta givevis på hur laddregulatorn på hojen är byggd. Sitter det en likriktardiod före sladden till batteriet håller jag med dig. Men i vilka laddregulatorer sitter det en diod före sladden till batteriet som hindrar backström? Är det de som kostar ca 2000kr och det är de billigare för ca 1000kr som saknar dioden?
 
Det får du nog förklar närmare.
Många MC-laddregulatorer kortsluter ju bort överskott. För min Suzuki anger Haynes att vid 5000RPM ligger spänning ut mellan 13,5V och 15,5V. Rätt rejäl tolerans på laddregulatorn.
Antag nu att bilen har lika mycket tolerans och ger 14 Volt och hojens laddregulator kortsluter vid 15V,
inga problem. MEN om det är tvärtom. Bilens generator ger 15V 1500W och hojens laddregulator kortsluter vid 14V. En ladd regulator som klarar max ca 300W matas med 1500W. Och laddregulatorn går sönder.
Nu beror detta givevis på hur laddregulatorn på hojen är byggd. Sitter det en likriktardiod före sladden till batteriet håller jag med dig. Men i vilka laddregulatorer sitter det en diod före sladden till batteriet som hindrar backström? Är det de som kostar ca 2000kr och det är de billigare för ca 1000kr som saknar dioden?
Krångla inte till det nu med en massa teknik som fler talen inte förstår.
Om man kopplar på startström från en bil gör man det av anledningen att hojens batteri är tomt som tar upp all ström och dess utom under mycket kort tid. Köper ditt resonemang om hoj batteriet redan är fullt och det står på länge. sen skickar väl inte bilen på full laddström heller om inte spänningen sjunker nämnvärt.
//Lasse
 
Lasse,
ett batteri som är slut behöver inte ta upp nån ström alls. Det kan vara avbrott i batteriet.
Jag har sett ett moppebatteri som gick från 11V till 15V direkt efter batteriladdaren var påkopplad.
Det tog ingen laddning.
det här med att motorn på bilen inte ska vara igång är inte nått jag hittat på själv
Det finns överallt på webben. Sök på Google efter
start a motorcycle with startcables
och direkt kommer från en av länkarna
"Turn off both vehicles and make sure lights and other equipment is also turned off. Open the car hood and remove any protective caps over the battery terminals on both vehicles. Leave the car turned off until you are finished jump starting the motorcycle and have disconnected the jumper cables."
http://www.ehow.com/how_4842968_jump-start-motorcycle-battery-car.html
eller
"When jump starting a motorcycle from a car, DO NOT START THE CAR'S MOTOR because the extra power from the charging system will possibly destroy the motorcycle's charging system and could cause a fire. The car battery should have enough power to start the motorcycle without the car's motor running.
från
http://www.suite101.com/content/motorcycle-maintenancerepair-a17942
 
Last edited:
Lasse,
ett batteri som är slut behöver inte ta upp nån ström alls. Det kan vara avbrott i batteriet.
Jag har sett ett moppebatteri som gick från 11V till 15V direkt efter batteriladdaren var påkopplad.
Det tog ingen laddning.
det här med att motorn på bilen inte ska vara igång är inte nått jag hittat på själv
Det finns överallt på webben. Sök på Google efter
start a motorcycle with startcables
och direkt kommer från en av länkarna
"Turn off both vehicles and make sure lights and other equipment is also turned off. Open the car hood and remove any protective caps over the battery terminals on both vehicles. Leave the car turned off until you are finished jump starting the motorcycle and have disconnected the jumper cables."
http://www.ehow.com/how_4842968_jump-start-motorcycle-battery-car.html
eller
"When jump starting a motorcycle from a car, DO NOT START THE CAR'S MOTOR because the extra power from the charging system will possibly destroy the motorcycle's charging system and could cause a fire. The car battery should have enough power to start the motorcycle without the car's motor running.
från
http://www.suite101.com/content/motorcycle-maintenancerepair-a17942

Jo då jag har allt hört det ett antal gånger.
Hur förklarar du hur stora kraftladdare med starthjälps funktion fungerar som skickar på 200 300 amp, laddregulatorerna skulle fullkomligt explodera då.

Vi snackar ju starthjälp och inte ladda ett litet mc batteri med en bilgenerator.
Fast det finns ingen anledning till att ha motorn på är en annan sak och säger man att den inte skall vara på så har man garderat sig men det är ju en helt annan sak.
 
Jo då jag har allt hört det ett antal gånger.
Hur förklarar du hur stora kraftladdare med starthjälps funktion fungerar som skickar på 200 300 amp, laddregulatorerna skulle fullkomligt explodera då.

Vi snackar ju starthjälp och inte ladda ett litet mc batteri med en bilgenerator.
Fast det finns ingen anledning till att ha motorn på är en annan sak och säger man att den inte skall vara på så har man garderat sig men det är ju en helt annan sak.

En annan möjlighet är att innehållet i laddregulatorn brinner av. Utan explosion precis som en säkring.

Det kanske var därför laddningsregulatorn på Suzukin var sönder när jag köpte hojen. För man använt kraftladdare med starthjälp. Jag märkte det inte direkt för den laddade tillräckligt för att klara parkeringljus. Jag har bytt en laddningsregulator. Och tänker därför inte ta några risker.

Har du några länkar till sidor på webben som påstår att det här med att motorn på bilen inte får vara igång när man startar en hoj är bullshit.
Eller är det nått du funderat ut själv?
Om du funderat ut det själv, vilka hojar har du testat det på. Märke och modell?
 
Last edited:
Du tänkte bara lite fel där för tyristorena som skjuter ned faserna mot jord sitter på växelspänningssidan(AC) av regulatorn, efter det så har du ju trefas likriktarbrygga.

Efter det 'är det isolerat från AC sidan med trefasdidobryggan.

Sedan mäter regulatorn på likspänningsidan för att hålla den vid t.ex 13,5 till 14,4.

Edit:

Angående el

En källa ger inte t.ex 300 amp in i något bara för att dne har det.
Man kan ha ett 40kg 140 amps batteri på hojen:D - men de väger ju lite.

Ampere är kapacitet så att säga - den kan ge om förbrukar vill ha.


Vid kabling mellan fordon skall man helst inte ha fordonea igång vid inkoppling utan starta upp dom efteråt för att eventuellt undvika transienter som kan skada systemet - men väl balanserat är det ingen fara
 
Last edited:
Du tänkte bara lite fel där för tyristorena som skjuter ned faserna mot jord sitter på växelspänningssidan(AC) av regulatorn, efter det så har du ju trefas likriktarbrygga.
Intressant för då skulle felet i min Suzuki laddningsregulator kunna vara att några av dioderna i 3-faslikriktaren är sönder och det skulle räcka med att koppla in en 3-faslikriktare parallellt med Suzukis laddningsregulator. Ja det kan ju också vara så att en av tyristorerna har kortis...
 
Dioderna är interna så man måste in i den inbakade epoxin.

Desutom är halvledare som hanter lite power ganska dyra - så att bygga en
regulator från scratch med elfa komponenter kan vara ganska dyrt.

Desutom måste du skicka regulatorn till nån utråkad snubbe som raspar bort epoxin
med nått kirurgiskt verktyg i ett halvår arkeolog style.

Finns lite på nätet - nån snubbe på andra sidan pölen röngtagde skiten och allt möjligt

Man köper en ny
 
Dioderna är interna så man måste in i den inbakade epoxin.

Desutom är halvledare som hanter lite power ganska dyra - så att bygga en
regulator från scratch med elfa komponenter kan vara ganska dyrt.

Desutom måste du skicka regulatorn till nån utråkad snubbe som raspar bort epoxin
med nått kirurgiskt verktyg i ett halvår arkeolog style.

Finns lite på nätet - nån snubbe på andra sidan pölen röngtagde skiten och allt möjligt

Man köper en ny
Kunde inte svara bättre själv :tummenupp

//Lasse
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top