Kan ett dåligt batteri orsaka flimrande ljus?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Batteriet på min busa har laddats ur ett flertal tillfällen och efter senaste uppladdningen känns den trög på startmotorn. Den flimrar lite på lamporna och lyser ngt svagare i takt med blinkers när motorn är på. Kan det bero på batteriet eller är det nåt strul med mitt elsystem?
 
Ackar som bottenurladdas tappar i kvalitet, de blir helt enkelt sämre på att ge hög ström och att ta emot energi (Ah-talet sjunker).
Börja med att ladda acken och kolla sedan om det är något som drar ström när ingenting är igång.
Allt <1mA är OK.
 
Hej
Håller med kahobe. Börja med att ladda upp batteriet och mät sedan toppspänningen på batteriet för att se om det är schysst. Om batteriet är ok så kan det, precis som Kahobe skriver, vara smart att kolla ev läckström när tändningen är av.

Men framförallt mät polspänningen när motorn går: På tomgång ska det då vara åtmindstone över 12.6 Volt. Men sedan när du varvar motorn så ska spänningen kicka upp till ca 14 V annars är laddningen paj.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Hur länge har batteriet stått urladdad? När en blyackumulator är urladdad så börjar blyplattorna oxidera, ju längre tid batteriet är urladdat desto mer oxid. Dvs batteriet tar mer stryk ju längre tid det är urladdat.
 
Den får laddning!
Kanske borde förtydligat att hojen stått många längre tider sedan förra sommaren och det är nog bland annat därför batteriet blivit urladdat och nu är det slut, måste köpa nytt. Jag misstänker att mitt larm tjuvdrar ström dock, hur gör jag för att mäta det?
 
Den får laddning!
Kanske borde förtydligat att hojen stått många längre tider sedan förra sommaren och det är nog bland annat därför batteriet blivit urladdat och nu är det slut, måste köpa nytt. Jag misstänker att mitt larm tjuvdrar ström dock, hur gör jag för att mäta det?
Du använder en amperemeter i serie med jordkabeln till batteriet. Då missar du ingen ström.
ALLT ska var avslaget, dvs så som när du lämnar hojen. Larmet ska naturligtvis vara igång..
Låna gärna ampmetern tillsammans med dess ägare så minskar risken att du bränner upp den.. :rolleyes:
Återkom gärna med strömvärdet du mäter upp.

Gixxerjensa: Inte oxidering, Sulfatisering!
Laddad ack består av Pb och PbO. När den står länge sulfatiserar plattorna till PbSO4 som är en stabil förening som gör att det blir mkt svårt att återställa acken till et bra skick..
F'låt, kunde inte låta bli att glänsa lite.:D
BW-mode nu =OFF...
 
Det finns belastningsprovare att köpa i bilreservdelshandeln typ Mekonomen eller liknande...Dom ser ut ungefär som ett rivjärn i utseendet, :D men är tusan så mycket bättre för oss motorintresserade. Med den kopplad på plus & minus på batteriet så får du med en enkel knapptryckning reda på om batteriet är helt ok eller om det är fel på det så får du dessutom en felkod vad som är fel. För problemet är att man kan spänningsmäta ett batteri och tycka att det ser helt ok ut eftersom spänningen kan vara 12-14 volt obelastat men så fort man belastar så sjunker spänningen om det exempelvis är en inre kortis mellan plattorna i blyacken. Det får man reda på direkt med en belastningsprovare, skriv upp en sån på önskelistan till tomten om det inte blir av att handla en innan... :) Det är mitt tips i allafall.:tummenupp
 
Jag köpte nytt batteri, sedan vart allt som det skulle igen. Ska iallafall mäta upp ev. tjuvström. Tack för svaren
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top