Kan detta vara orsaken till att kopplingen slirar?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Har problem med min Daytona 675.

Kopplingen vill slira på de varvtalen där motorn är som starkast. Framförallt i 2:ans växel, och i 3:ans när den är kall.

Fick tipset att byta till en annan sorts olja och rengöra lamellerna, och såg detta som syns på bilderna. En massa jack i spåren som stålskivorna går i.
Ska ju självklart inte se ut så, men är de det som kan orsaka kopplingssliret?

IMG_20130416_200335.jpgIMG_20130416_200731.jpg

Nej det är inte orsaken till slirandet. Det där är normalt efter lite kopplingsmisshandel. Sålänge det inte är djupare än att skivorna glider så är det ok.

Att byta olja ger sällan något om du inte åkt på skräpolja från början. Släng i nya lameller när du ändå är igång.

Var lite trött när jag skrev. Anledningen till att jag skulle prova byta olja och rengöra lamellerna, var att det visst inte var helt ovanligt att kopplingen började slira när man gick från castrol till något annat fabrikat, vilken jag vill minnas att den förra ägaren gjorde precis innan jag köpte den.
Hade jag tur kunde det räcka med detta men troligtvis skulle jag behöva byta lameller.

Anledningen till att försöka med snabbfix är att jag ska till knutsrorp på fredag och inte hinner köpa lammeller innan dess.

Men det får nog bli firestormen istället och beställa nya lameller. Mest så jag vet om jag skulle behöva byta den där "inner clutch drum", så jag tackar för hjälpen :)

Skall det fulfixas innan helgen så kan du ju absolut testa att bada lamellerna i sprit (t-röd). Rugga upp ytan på stålskivorna och förspäpnna kopplingsfjädrarna med brickor. Då har du gjort allt du kan utan att byta lamellerna.

...och bästa fulfixen är att montera en extra stållamell längst in jämte den första stållamellen så att hela paketet förskjuts utåt och lägger sig på en friskare ingreppsyta på yttre/inre korgen.

Eller ersätta den innersta stålskivan mot en friktionslamell (beroende på hur kopplingspaketet är uppbyggt).

Tackar så mycket för tipsen. Blev aldrig tid till någon mer fullösning än att rengöra lamellerna, vilket inte hjälpte.
Blev Firestormen som fick tjänstgöra, vilket det inte gick så bra med näst sista passet så nu ska jag även lära mig rikta bakram :näsblod
Har ordnat nya lammeller och stålskivor, och tänkte även passa på att byta den inre trumman, sen hoppas jag på att det inte ska slira mer :)

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort