Hej
Jag har en TRX från 97, den har likadan motor som TDM:en.
den har nu gått ca 4100mil och jag själv har kört med den i ca 500mil denna sommar, jag köpte den i vintras.
När jag i våras upptäckte att den drog fasligt mycket olja så sas de att denna motortyp tar mycket olja.
Jag började mäta hur mycket som igentligen gick åt, oavsett typ av körning så tar den i genom snitt 1L/100mil.
Vid nedväxlingar eller körning på övre skalan av varvtalet så rycker det och luktar obränd moppesoppa, det är så illa att jag alltid får åka sist i ledet.
Men ju varmare motorn blir desto minder rycker det, tex en dag på bana
så är det första passen hemska men sedan avtar ryket och doften under dagen.
Det är ut ur det högra röret som det alltid kommer mest dock rycker det en del, fast mycket mindre ur det vänstra. Doften kan jag inte säga om det kommer ur båda eller inte, båda rörändarna är ordentligt sotade.
Byte av Ventilsäten, kolvringar, och horning av cylindrar har varit på tapeten, nu igår dök en annan ide upp, tänk om en oljering i högra cylindern brunnit fast? (Kan man se det med hjälp av ett komptest?)
Om man då skruva ur tändsiftet, ta bort oljepluggen tömmer ut oljan, och sedan ösa i något i tändstiftshålet, typ disel, aceton, VD40, 5.56, lacknafta, eller en blandning av allt och så får det så och gosa till sig och rinna igenom och ut ur oljepluggen, sedan sköljer man igenom med riktig olja därefter. i med ny olja , låt motorn gå runt en stund på tomgång och byt sedan olja igen för att få ut allt skit som ev. löstes upp. och förhoppningsvis så kanske oljeringen lossnade. Någon som testat något dylikt?
mvh nlx567
Jag har en TRX från 97, den har likadan motor som TDM:en.
den har nu gått ca 4100mil och jag själv har kört med den i ca 500mil denna sommar, jag köpte den i vintras.
När jag i våras upptäckte att den drog fasligt mycket olja så sas de att denna motortyp tar mycket olja.
Jag började mäta hur mycket som igentligen gick åt, oavsett typ av körning så tar den i genom snitt 1L/100mil.
Vid nedväxlingar eller körning på övre skalan av varvtalet så rycker det och luktar obränd moppesoppa, det är så illa att jag alltid får åka sist i ledet.
Men ju varmare motorn blir desto minder rycker det, tex en dag på bana
så är det första passen hemska men sedan avtar ryket och doften under dagen.
Det är ut ur det högra röret som det alltid kommer mest dock rycker det en del, fast mycket mindre ur det vänstra. Doften kan jag inte säga om det kommer ur båda eller inte, båda rörändarna är ordentligt sotade.
Byte av Ventilsäten, kolvringar, och horning av cylindrar har varit på tapeten, nu igår dök en annan ide upp, tänk om en oljering i högra cylindern brunnit fast? (Kan man se det med hjälp av ett komptest?)
Om man då skruva ur tändsiftet, ta bort oljepluggen tömmer ut oljan, och sedan ösa i något i tändstiftshålet, typ disel, aceton, VD40, 5.56, lacknafta, eller en blandning av allt och så får det så och gosa till sig och rinna igenom och ut ur oljepluggen, sedan sköljer man igenom med riktig olja därefter. i med ny olja , låt motorn gå runt en stund på tomgång och byt sedan olja igen för att få ut allt skit som ev. löstes upp. och förhoppningsvis så kanske oljeringen lossnade. Någon som testat något dylikt?
mvh nlx567