Kan det vara oljeringen?

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Hoj
850cc
Hej

Jag har en TRX från 97, den har likadan motor som TDM:en.
den har nu gått ca 4100mil och jag själv har kört med den i ca 500mil denna sommar, jag köpte den i vintras.
När jag i våras upptäckte att den drog fasligt mycket olja så sas de att denna motortyp tar mycket olja.
Jag började mäta hur mycket som igentligen gick åt, oavsett typ av körning så tar den i genom snitt 1L/100mil.
Vid nedväxlingar eller körning på övre skalan av varvtalet så rycker det och luktar obränd moppesoppa, det är så illa att jag alltid får åka sist i ledet.
Men ju varmare motorn blir desto minder rycker det, tex en dag på bana
så är det första passen hemska men sedan avtar ryket och doften under dagen.
Det är ut ur det högra röret som det alltid kommer mest dock rycker det en del, fast mycket mindre ur det vänstra. Doften kan jag inte säga om det kommer ur båda eller inte, båda rörändarna är ordentligt sotade.

Byte av Ventilsäten, kolvringar, och horning av cylindrar har varit på tapeten, nu igår dök en annan ide upp, tänk om en oljering i högra cylindern brunnit fast? (Kan man se det med hjälp av ett komptest?)

Om man då skruva ur tändsiftet, ta bort oljepluggen tömmer ut oljan, och sedan ösa i något i tändstiftshålet, typ disel, aceton, VD40, 5.56, lacknafta, eller en blandning av allt och så får det så och gosa till sig och rinna igenom och ut ur oljepluggen, sedan sköljer man igenom med riktig olja därefter. i med ny olja , låt motorn gå runt en stund på tomgång och byt sedan olja igen för att få ut allt skit som ev. löstes upp. och förhoppningsvis så kanske oljeringen lossnade. Någon som testat något dylikt?

mvh nlx567

nlx567 skrev:
Jag började mäta hur mycket som igentligen gick åt, oavsett typ av körning så tar den i genom snitt 1L/100mil.
Fråga T-rex hur mycket hans drar :hihi Allvarligt talat så börjar det vara dags att göra något, men det är nog ingen ko på isen heller.
nlx567 skrev:
Byte av Ventilsäten, kolvringar, och horning av cylindrar har varit på tapeten, nu igår dök en annan ide upp, tänk om en oljering i högra cylindern brunnit fast? (Kan man se det med hjälp av ett komptest?)
Kolvringar och honing är nog medicinen. Ventilsäten byter du inte (om de inte är extremt slitna, möjligtvis brotschar man om dem, så att de tätar ordentligt, men det påverkar inte oljekonsumtionen). Nya ventiltätningar, "gummiringar" som sitter påträdda på ventilskaften och som tätar mot ventilstyrningarna kan hjälpa. Du måste plocka bort kamaxlarna för att göra det. Ett komptest bör ge svar på om du har sämre komp än det ska vara.
nlx567 skrev:
Om man då skruva ur tändsiftet, ta bort oljepluggen tömmer ut oljan, och sedan ösa i något i tändstiftshålet, typ disel, aceton, VD40, 5.56, lacknafta, eller en blandning av allt och så får det så och gosa till sig och rinna igenom och ut ur oljepluggen, sedan sköljer man igenom med riktig olja därefter. i med ny olja , låt motorn gå runt en stund på tomgång och byt sedan olja igen för att få ut allt skit som ev. löstes upp. och förhoppningsvis så kanske oljeringen lossnade. Någon som testat något dylikt?
Det du häller igenom tändstiftshålet lär inte rinna ner i oljetråget, om det inte är tokglappt mellan ringar och cylinder. Tvivlar f.ö. på att det skulle få en ring att lossna. Har inte testat, men det låter som sagt inte så troligt.

Mitt tips är att köra säsongen ut, och i vinter riva bort topp och cylindrar, hona, byt kolvringar och ventiltätningar. Efter min operation så har jag toppat upp med olja från mittnivå till maxnivå en gång på 400 mil...

Hej alla igen

Anledningen till att jag funderar vidare på detta trotts tidigare tipps om Horning av cylindrar osv. är att jag tycker motorn gått så lite, är det normalt attt behöva horna cylindrar och byta kolvringar redan efter 4100mil? eller är detta kopplat till dålig och eller för sällan byte av olja av tidiagre ägare, eller kan det till och med vara så att deta är en effekt av för hårt körd motor när den var sprillans ny, man kanske tokkörde på en gång, utan att man körde in den och det straffar sig nu. om motorn gått en 7-800 mil så visst så hade det kanske inte varit så konstigt, men redan nu?

mvh
NLX 567

nlx567 skrev:
2319154är att jag tycker motorn gått så lite, är det normalt attt behöva horna cylindrar och byta kolvringar redan efter 4100mil?
Vi gjorde detta på Laila's hoj vid ungefär 4000 mil. Bilder från operationen finns här: http://www.r2d2.se/coppermine/thumbnails.php?album=7

Om du tittar på några av bilderna av cylindern ser du att väggarna är ganska ojämnt slitna med helt blanka områden. Detta alltså trots den ringa körsträckan... Normalt är det väl inte, men Yamaha verkar haft "otur" med sina Genesis-baserade motorer från mitten/slutet av 90-talet :rolleyes:

TRX/TDM är inte ensamma om symtomet, utan FZR/YZF & tidiga R1 har samma "sjuka" då de tillhör samma motorfamilj.

Jaja ok då, jag får väl ge mig, det såg ju faktiskt riktigt fint ut efteråt.
man kanske kan få en eller två hästar tillbaka i motorn efter en sådan renovering.

mvh
NLX567

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back