Kan däck-TKC80 vara felaktiga?

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
Har en BMW F800GS och bytte däck till TKC80.
Efter bytet så upplever jag att i låga hastigheter så känns framdäcket
ovalt och i över 130 så för hojen en tendens att börja vobbla.
Har kollat balansen i däcket 2 gånger inget fel har hittas.
Fälgen är också kollad, cirka 1/10 mm skev.
Har någon förslag på annat man kan göra själv för att kolla vad som är fel?
Har någon råkat ut för att ett nytt däck som är felaktigt?
Tänkte nog byte tillbaks till originaldäcken för kolla om det blir lite lugnare
i styre.

Last edited:
Har TKC 80 på min BMW R1200 GSA.
Upplevde det oxå lite småskakigt i styret i början när jag monterat dessa däck.Kanske pga det grov mönstret.

Kan dock inte svara på om det är fel på ditt däck,köpt hos en däckfirma?
Har annars inte upplevt några problem med TKC 80 däck,funkar perfekt för touring,grusåka (där är det hojens vikt som ger respekt,kan kännas lite läskigt på grus) och även snabba kurviga turer har däcket perfektt fäste.
Fästet ska tydligen vara lite känsligare vid vätta men i regel tar man det ändå lungt då.

Blir ju en del skillnad när man går från vanliga "tourance" däck till tkc80. Dock är tkc ett bra utspritt klacksystem som gör att de låter mindre än många andra. Karoo som har raka klackar t.ex. låter som en stridsvagn på asfalt när man kommer upp i fart.

Att det känns ovalt kan vara att det är obalanserat eller att det rent av vid vissa hastigheter kommer i svängning med nabba däck. Tänkte på sånt i början men nu tänker jag inte på det längre.

Att det blir ostabild är just att det är nabba däck. Man kommer upp på "tå" när det går för fort för däcken. Köra 140 med riktiga crossdäck är som kåt ål på varm asfalt...

TKC80 är enligt mitt tycke det bästa 70%väg, 30%grus däcket. Men akta dig för lerhålor. Fyller igen snabbt och rensar dåligt.

Har precis varit med om samma sak själv när jag bytte däck på min Varadero.
Dock var det inte till TKC 80 utan jag bytte till till Pirelli MT90.
Upplevde samma problem som dig, balanserade flera gånger utan att det hjälpte.
Vi bytte ut däcket till ett annat MT90 och då försvann problemet direkt.
Vid reklamation hos Pirelli konstaterade dom att det var fel på däcket.
Så mitt råd är: kolla att byta däcket.

Jag har ingen erfarenhet av Continental TKC-80, men jag inbillar mej att det kan vara själva däcket. Jag har haft Michelin med ungefär samma mönster som Metzeler Tourance och Michelindäcket var mycket mer "fladdrigt" och spårkänsligt. Inga vibrationer som du beskriver dock. Michelindäcket fick en massa småsprickor i längsgående riktning i slutet av dess eländiga liv. Jag har kört 4500 mil med F650 dakar, 99,9 % i stadstrafik. Metz Sahara gillar jag skarpt förresten, dock lite för grovnabbat för att bara åka asfalt.

Så mitt råd är: kolla att byta däcket.[/QUOTE]

Jag är inne på denna ide för att jag vill verkligen använda grusdäck
på den här hojen.

Så mitt råd är: kolla att byta däcket.

Jag är inne på denna ide för att jag vill verkligen använda grusdäck
på den här hojen.[/QUOTE]

Japp som kund på däckfirman osv bör du ha all rätt till reklamation av icke nöjd vara.
Berätta hur du upplever det och att du förhört dig med andra och se om de ger dig en chans att byta ut,reklamera däcket.

EDIT:

Åkte till däcksverkstaden och byte till nytt framdäck, men problemet kvarstår.
Kan det vara fälgen som är skev eller oval?
:mad: :mad: :mad:

Lar lagt många mil med tkc80 och aldrig upplevt några konstigheter. Tvärtom så vart jag förvånad i början över hur bra det funkade på asfalt. Kan inte vara vikten på olika hojar som avgör hur dom upplevs...kanske långsökt, men bara en tanke.

kolla så den har gått på fälgen riktigt.. hade ett däck som va likn som inte riktigt krypt på :gnissla

kolla så den har gått på fälgen riktigt.. hade ett däck som va likn som inte riktigt krypt på :gnissla

Efter jag bytte till Pirelli MT60 fram så försvann mina problem.
Så tkc-80 på f800gs är inget för hastigheter >130
Hoppas jag blir motsagd nu för jag har 2 st framdäck tkc-80 90/90-17
liggande.

Jag har kört 170-180 med tkc80 på en liknande hoj.

Man betalar ju lite för offroad egenskaperna och då blir det lite bullrigare.
Men dom fungera fint och käka sporthojar i rondeller me även varma sommardagar.

Dom är väl dom mest asfaltsvänliga offroaddäckena.

Var det varmt körde jag med 3,5kg istället.

Back