Kamvinkelmätare

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
ZX6R
Skall ställa tändning på båten och behöver en kamvinkelmätare av enkelt slag för inställning av brytarna. Brytare är ju inte modernt, så det verkar vara svårt att hitta lämpligt instrument. Någon som vet om våra vanliga, billiga, leverantörer (Biltema, Mekonomen, Micro, Jula) saluför ett vettigt instrument med tydlig skala för 4-cylindriga mototer?

Peno skrev:
2205947 Skall ställa tändning på båten och behöver en kamvinkelmätare av enkelt slag för inställning av brytarna. Brytare är ju inte modernt, så det verkar vara svårt att hitta lämpligt instrument. Någon som vet om våra vanliga, billiga, leverantörer (Biltema, Mekonomen, Micro, Jula) saluför ett vettigt instrument med tydlig skala för 4-cylindriga mototer?

Jo det gör dom.

Men: Kamvinkel är inte SÅ förbannat viktigt (så länge man vet vad man gör) det är ju tändläget, och brytaravståndet som du ska fokusera på tycker jag.
Är brytaravståndet rätt, ja då blir kamvikeln rätt.
Detta betyder sen i sin tur inte att tändläget är rätt (beroende på att tändtidpunkten varierar med olika brytaravsånd).
Så en stroboskoplampa är vad du behöver!

Men 2! Då behöver du antingen en färdig gradskala på svänhjulet, alternativt den fasta delen, ELLER så måste du veta hur många mm f.ö.d som gnistan ska komma.

Har du en av dessa två uppgifter är det enkelt!
I fallet med mm f.ö.d (brukar vara runt 2mm) så ritsar du bara det läget på svänghjulet gentemot ett av dig valt eller likaledes ristat index på den fasta delen.
Gör dessa tydliga.
Sen är det bara köra på med stroboskopet. (låna/skaffa ett med induktiv givare + att du har med ett litet mc-batteri för spänningsmatning).

Tändförställningspunkter brukar annars finnas på de flesta maskiner, men alla tillverkare har ju egna lösningar så en handbok är aldrig fel!
Själv är jag mest inkonad på Mercury (och därmed oxå Yamaha, då de övertog chefskonstruktören Kiekhafer på Mercury i slutet av 70 talet! Det är f-n så att delarna passar rakt över! Fräckt! ;))

Dr.Bike skrev:
2206249 Jo det gör dom.

Men: Kamvinkel är inte SÅ förbannat viktigt (så länge man vet vad man gör) det är ju tändläget, och brytaravståndet som du ska fokusera på tycker jag.
Är brytaravståndet rätt, ja då blir kamvikeln rätt.
Detta betyder sen i sin tur inte att tändläget är rätt (beroende på att tändtidpunkten varierar med olika brytaravsånd).
Så en stroboskoplampa är vad du behöver!

Men 2! Då behöver du antingen en färdig gradskala på svänhjulet, alternativt den fasta delen, ELLER så måste du veta hur många mm f.ö.d som gnistan ska komma.

Har du en av dessa två uppgifter är det enkelt!
I fallet med mm f.ö.d (brukar vara runt 2mm) så ritsar du bara det läget på svänghjulet gentemot ett av dig valt eller likaledes ristat index på den fasta delen.
Gör dessa tydliga.
Sen är det bara köra på med stroboskopet. (låna/skaffa ett med induktiv givare + att du har med ett litet mc-batteri för spänningsmatning).

Tändförställningspunkter brukar annars finnas på de flesta maskiner, men alla tillverkare har ju egna lösningar så en handbok är aldrig fel!
Själv är jag mest inkonad på Mercury (och därmed oxå Yamaha, då de övertog chefskonstruktören Kiekhafer på Mercury i slutet av 70 talet! Det är f-n så att delarna passar rakt över! Fräckt! ;))
Tack för svaret. Stroboskop finns. Kamvinkelmätaren skall tydligen anvädas för att ställa in brytarna exakt.

Peno skrev:
2208328 Tack för svaret. Stroboskop finns. Kamvinkelmätaren skall tydligen anvädas för att ställa in brytarna exakt.

JO...visst, men som sagt, inte HELT nödvändigt med kamvikelmätare.
Ta en tumnagel (dvs exakt 0,4 prova mät får ni se!) som brytaravstånd.
Kolla SEDAN med kamvinkelmätaren vad det blev (så det ligger inom intervallet. Men jag lovar: En tumnagel funkar alltid! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa