Kamtider vs komp..

• Thread starter Thread starter 660
  • Start date Start date

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Sitter här och kliar mig i huvudet...
Så här låter receptet; stånka på 686 kubik, 5 ventilstopp, 102mm i borr, 84mm i slag, maxvarv 7300rpm, kamdata dur@1mm in; 276°, ut 274° lob center 108°, insug öppnar/stänger 30°FÖDP/66°ENDP, avgas 65°FNDP/29°EÖDP. Frågan är hur mkt komp jag behöver? Original är löjligt lågt; 9,2:1. Den här kammen är ju ganska rejält mycket argare än standardkammen, har dock inte data för den här. Med tanke på att insug stänger vid 66°ENDP så kanske man behöver rejält komp... Svårt att säga förståss om man inte är sjukligt insnöad på stånkor, men synpunkter mottages tacksamt.
/660 (eeh..686)

Berätta vid vilket lyft som de angivna kamtiderna är uppmätta samt insugsventilernas storlek samt lyftet på kamaxeln, då går det att göra en mer kvalificerad gissning.

andersbrink skrev:
Berätta vid vilket lyft som de angivna kamtiderna är uppmätta samt insugsventilernas storlek samt lyftet på kamaxeln, då går det att göra en mer kvalificerad gissning.

30mm diam, dur@1mm. Lyfter in 11.5mm, ut 10.9mm
Tack
/660

Din nuvarande kompression räcker till en kam som har ca 250 graders duration i beaktande av det borr och slag och flås den har. Du bör gå upp till minst 12:1 (gränsen för 98 oktan och vattenkyld motor är ca 13:1) för att kammen ska ge någon effekt i mellan och topp-registret.

Monterar du den i din befintliga motor med bara 9.2:1 i komp kommer du att få en effektsäkning överallt utom möjligen längst upp i registret, men även det är tveksamt. Möjligen du får nån pålle till uppe på topp om du har ett effektavgassystem monterat som ger ett väldigt lågt mottryck.

Vad ska du använda din motor till?

Den kammen ska ej monteras i befintlig motor. Ska som sagt höja kompet, JE har en kolv med 11,9:1, kanske vore lagom då. Avgassystem är under byggnation. Dubbla utblås, har gått upp några mm i headers, drar dubbla rör hela vägen och fixar "reverse cone" avslut, ska tydligen vara "da business" på dessa motorer. Bättre stake är beställd. Fuggar är också alles in ordnung. Toppen behöver nog lite handpåläggning. Hojen ska användas till och från jobbet ( man måste ju roa sig..) grusåka samt ev lite banåka med motardfälgarna på. Har tänkt behålla varvstoppet på 7300 för att få lite livsländ på bitarna.
/660

När du ändå pytsar i lite mera kompression, plana toppen på samma gång nån enstaka hundradel så att den blir absolut plan. Dumt att inte göra det samtidigt. När du har plockat ihop den, men ännu inte startat den - se till att du har minst 1.5 mm spel mellan kolv och insugsventil och 2.00 mm spel mellan kolv och avgasventil. Du lär mäta hela vägen från 10 BTDC till 10 ATDC för någonstans på den sträckan kommer kolv/ventil vara väldigt nära varandra. Avgasventilen förmodligen nånstans runt 7 grader före TDC och insug ca 7 grader efter TDC.

Är det shimstopp kan det vara svårt mäta det spelet, men med en vipparmskonstruktion kan du mäta mellan lob och vipparmsyta och räkna med utväxlingen på vippans. På t.ex. en GSXR är den faktorn 1.5. Dvs mäter man upp 1.00 mm spel mellan den nedtryckta (jag använder en platt skruvmejsel mellan kam och vippa) vippans kamlobsyta och kammens lob (så att ventilen träffar kolven) är det 1.50 mm spel mellan vippans justerskruv och ventilskaft.

andersbrink skrev:
Är det shimstopp kan det vara svårt mäta det spelet, men med en vipparmskonstruktion kan du mäta mellan lob och vipparmsyta och räkna med utväxlingen på vippans.

Tack för tipsen Anders. Skönt att slippa kladda "med modell-lera tricket". Jag har gamla hederliga vippor i toppen, så här ska mätas!
/660

660 skrev:
Tack för tipsen Anders. Skönt att slippa kladda "med modell-lera tricket". Jag har gamla hederliga vippor i toppen, så här ska mätas!
/660

Hmm, på en del radikala kamaxlar kan man få problem att
insugs- och avgas-ventilen krokar i varandra :död
så en praktisk försiktig test bör in någonstans mellan att
man räknat och provkör motor.

Jag tror det är fallet på min V11, så jag måste sänka sätena lite
dels för att jag höjer kompen till 11:1 och dels för att ventilerna
kan komma nära varandra med den vassa kamaxel jag hittade på ebay.

Edit:
Glömde säga att det är en 2-ventilstopp,
i 4-ventilare står ventilerna oftast rakare så risken
för krokning är mindre, men det skadar inte att kolla iaf

Last edited:
660 skrev:
Sitter här och kliar mig i huvudet...
Så här låter receptet; stånka på 686 kubik, 5 ventilstopp, 102mm i borr, 84mm i slag, maxvarv 7300rpm, kamdata dur@1mm in; 276°, ut 274° lob center 108°, insug öppnar/stänger 30°FÖDP/66°ENDP, avgas 65°FNDP/29°EÖDP. Frågan är hur mkt komp jag behöver? Original är löjligt lågt; 9,2:1. Den här kammen är ju ganska rejält mycket argare än standardkammen, har dock inte data för den här. Med tanke på att insug stänger vid 66°ENDP så kanske man behöver rejält komp... Svårt att säga förståss om man inte är sjukligt insnöad på stånkor, men synpunkter mottages tacksamt.
/660 (eeh..686)
Roligt bygge!! Med den kammen får du nog finna dig i att höja varvet, vid 7000 varv har den just börjat att trivas den skulle helst vilja dra till 9000+. Du skulle ju skick i en bättre stake så varva till 8500 inga problem! jag varvar min xr650 till orginal 8250v då slår varvst till: kör med falconstake. pullver i motor runt 100hk beroende laddtryck!! Håller finfint :banana Benny

gthyni skrev:
Glömde säga att det är en 2-ventilstopp,
i 4-ventilare står ventilerna oftast rakare så risken
för krokning är mindre
Vanligen lyfter ju inte ventiler mer än 30-35% av storleken. Blir ju automatiskt
bara hälften med halva ventilstorleken.

Minskar ju ventil-axet o tillåter högre varv utan att paja ventilmekanismen.
/u

Boost 2 skrev:
Roligt bygge!! Med den kammen får du nog finna dig i att höja varvet, vid 7000 varv har den just börjat att trivas den skulle helst vilja dra till 9000+. Du skulle ju skick i en bättre stake så varva till 8500 inga problem! jag varvar min xr650 till orginal 8250v då slår varvst till: kör med falconstake. pullver i motor runt 100hk beroende laddtryck!! Håller finfint :banana Benny

Häromdagen var jag och pratade med en kille som trimmar speedway-motorer åt elitåkare... dessa varvar tydligen 12000rpm! och det med ett slag på över 80mm (kommer inte ihåg exakt), och där kan vi prata arga kammar.. När jag sa att min motor slog ifrån vid 7300 så flinade han bara och undrade om det inte var en moppe jag hade. Jag har också undrat det ibland. Tyvärr ger regelbundet varavande över 8000 lätt upphov till spruckna block på dessa motorer. Ska nog prova med original först innan jag höjer varvstoppet.
Hur länge har din XR hållit ihop?
/660

660 skrev:
Häromdagen var jag och pratade med en kille som trimmar speedway-motorer åt elitåkare... dessa varvar tydligen 12000rpm! och det med ett slag på över 80mm (kommer inte ihåg exakt), och där kan vi prata arga kammar.. När jag sa att min motor slog ifrån vid 7300 så flinade han bara och undrade om det inte var en moppe jag hade. Jag har också undrat det ibland. Tyvärr ger regelbundet varavande över 8000 lätt upphov till spruckna block på dessa motorer. Ska nog prova med original först innan jag höjer varvstoppet.
Hur länge har din XR hållit ihop?
/660
Har du sett vevstaken till en speedvaymaskin dubbelt så stor än den du har minst!! men dom kör med ett ruskigt kompförhållande och metanol.. jag Har sprängt ett vevstakslager pg av utvecklingsarbete orginal sådant, efter cirk 200 exprimentmil! nu har den gått 400 mil falconstake/lager tornado steg 2 kam portat annan turbo. kammen vill varva mer skulle kunna dra den till 9000+ men den går nog bra vid 8000 hammnar ej utanför vridmomentkurv vid växling. lådan håller bra ännnnu. Dessa mil är mera likt dragracingåka!! Benny

Boost 2 skrev:
Har du sett vevstaken till en speedvaymaskin dubbelt så stor än den du har minst!! men dom kör med ett ruskigt kompförhållande och metanol.. jag Har sprängt ett vevstakslager pg av utvecklingsarbete orginal sådant, efter cirk 200 exprimentmil! nu har den gått 400 mil falconstake/lager tornado steg 2 kam portat annan turbo. kammen vill varva mer skulle kunna dra den till 9000+ men den går nog bra vid 8000 hammnar ej utanför vridmomentkurv vid växling. lådan håller bra ännnnu. Dessa mil är mera likt dragracingåka!! Benny

Och en speedway motor har en synnerligen begränsad livslängd... Lite off topic fråga: Benny vad använder du för snurra på din hoj?

mvh JJ

Färnbo skrev:
Och en speedway motor har en synnerligen begränsad livslängd... Lite off topic fråga: Benny vad använder du för snurra på din hoj?

mvh JJ
Hemlighetsstämplat ett tag framöver lovar att släppa alla fackta om bygget så snart som möjligt. Benny

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...