Kamremshaveri

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Min -95 Opel Omega 2,0 16v har fått diagnosen kamremshaveri och Svenska Bil har erbjudit sig att göra bilen körklar för ruskigt mycket pengar.

Kan någon här råda mig var jag kan få samma hjälp till ett mer humant pris?

Tydligen skulle det duga att byta toppen mot en begagnad men fungerande. Däremot behövs ny kamrems-sats, vattenpump och troligen diverse andra smådelar. Man vill gärna lägga sig ner och bara...

:huvet

Snälla ge mig råd!

Jag har kört av kamremmen två gånger på min Suzuki Swift GTI. Det ska bli ventilsallad enligt vad alla säger, men jag har envist bara hängt dit en ny rem varje gång, och bilen går fortfarande som ett jävla skott. Ett rostigt jävla skott iofs. Jag skulle i nyfikenhetens namn testa att meka på en ny rem och prova om det låter konstigt.

Taskigt för ekonomin nu? Bilen o kylskåpet o allt vad det är.

En kompis Opel gick också kamremmen av men han klarade sig också, antagligen är dom inte lika tajta i tajmningen. Börja med att kolla o se hur det ligger till. Det kanske räcker med en ny rem för 300 pix

Jag hade inte chansat. Topplockspackning, kamremsats och vattenpump ska gå att lösa för vanliga pengar.

Har du tid så lyft av toppen och kolla hur det ser ut innan du köper ny topp. Hur lät det när du havererade. Dog den bara lugnt och stilla eller var det såna där sköna krasande ljud?

Har du tur så ser du inga märken i kolvarna och alla ventiler stänger när du snurrar på kammarna, har du otur så saknas det bitar i ventiler eller till och med kolvarna och då är det dax att byta motor.

95or borde gå att hitta på skroten. Lämna in på verkstad borde inte vara ett alternativ om du int hittar en verkstad som monterar dit en beggad topp.

Bästa rådet är att alltid byta kamrem enligt rekommendationerna, det blir så förbannat jobbigt annars :hihi

Hurra! Man kastas verkligen mellan hopp och förtvivlan i livet. Tänk om det skulle fungera att bara byta remmen. Det vore som att förlora och återfå synen eller ett ben. Men hur troligt är det? Det lät aldrig illa innan motorn lade av och när jag har försökt starta den finns heller inga missljud. Gode gud - låt min bil vara bara måttligt trasig.

jo jag har nästan hört mer av folk att de bara e vattenpumpen o remmen som behövts bytas..

hur kan verskstan ge dig ett pris när dom inte ens vet vad de handlar om :va

kan du meka själv så gör det..bilar e nog enklare än hojar iaf.
värsta fall åker du på ny topp o de borde du hitta billigt på skrotet isf.
kanske en hel motor?
ring runt o fråga lite o kolla upp vad som bli billigast.

Nyteknik skrev:
.... Det lät aldrig illa innan motorn lade av och när jag har försökt starta den finns heller inga missljud. Gode gud - låt min bil vara bara måttligt trasig.

Nu ska man inte måla fan på väggen men det troligaste är att en eller fler ventiler fått sig en tryckare, blivit skev och fastnat i halvöppet läge.
Visst kan man ha tur som en tokig men det skulle jag inte våga räkna med.

I vilket fall som helst. Toppen behöver av och inspekteras (om du inte vill superchansa och bara hänga ihop skiten) Alternativet jag hade kört på då vore ny rem med tillbehör och sedan komp-test INNAN du provstartar. Det skulle ju kunna gå ....fan vet om det inte till och med vore den bästa varianten förresten... :va

Visst är trasiga bilar kul...

Cylinderpackning 13-467.592 387:-

Kamremsats -1999,
motnr -*14117940, 169 kugg, inkl vattenpump 16-KTBWP2570 1763:

Priser ifrån Mekonomen.

Vill du chansa så släng på en ny rem och komptesta.

Tack för svar Chrille, Mattias och övriga. Jag kan nästan ingenting om bilmotorer och har inga möjligheter att meka bort toplock etc. Hur vet jag att verkstaden/meken inte lurar på mig massa extraarbete och dyra nya delar?

Nyteknik skrev:
Tack för svar Chrille, Mattias och övriga. Jag kan nästan ingenting om bilmotorer och har inga möjligheter att meka bort toplock etc. Hur vet jag att verkstaden/meken inte lurar på mig massa extraarbete och dyra nya delar?

Kan du omöjligt veta,tyvärr.

Såvida du inte hänger över mecken när han gör det.

antagligen är du i behov av nya ventiler men att bytta toppen ska nog inte behöva göras låter som verkstaden säger de ifall du skulle behöva göra de om de har slått sönder toppen så du inte kommer sen å klagar på de blir dyrt men på sådana arbeten är de alltid bra å ta inn offerter för ofta går de å pressa priset

Enda x20xev jag sett klara kamremshaveri är de som går av direkt när man startar på morgonen, går remmen under körning har du minst 8 platta avgasventiler.
Redan ventiler och styrningar (om någon spruckit) överstiger kostnaden för en beg topp, sen skall ju grejorna monteras och slipas in också.

Kamremsats, sotningssats och vattenpump kan man få loss lite billigare från england, eller så handlar man på mekonomen vars satser till Opel håller bra kvalite faktiskt.

Själva jobbet är inte så speciellt kul men inte svårare än något annat.. Dock måste du ha en T50 torx (eller invändig tolvkant för de äldre) till toppskruvarna, vilka man kommer åt först när avgaskammen är urtagen.

kör till (transportera på släp :D ) till något fordonsgymnsie, där fixar dom det gratis...det enda du behöver betala är materialkostnaden :tummenupp

trelleborgaren skrev:
kör till (transportera på släp :D ) till något fordonsgymnsie, där fixar dom det gratis...det enda du behöver betala är materialkostnaden :tummenupp
Låter inte dumt. Försöker ta reda på vilka det finns i Stockholm. Går inget vidare. Någon som vet?

Carcass skrev:
Enda x20xev jag sett klara kamremshaveri är de som går av direkt när man startar på morgonen, går remmen under körning har du minst 8 platta avgasventiler.
Redan ventiler och styrningar (om någon spruckit) överstiger kostnaden för en beg topp, sen skall ju grejorna monteras och slipas in också.

Kamremsats, sotningssats och vattenpump kan man få loss lite billigare från england, eller så handlar man på mekonomen vars satser till Opel håller bra kvalite faktiskt.

Själva jobbet är inte så speciellt kul men inte svårare än något annat.. Dock måste du ha en T50 torx (eller invändig tolvkant för de äldre) till toppskruvarna, vilka man kommer åt först när avgaskammen är urtagen.
Som jag skrev kan jag inte och kommer inte göra det själv.

trelleborgaren skrev:

Och bakdäcken som de burnar upp.

Ventilerna brukar tyvärr få stryk i den opelmotorn men topparna brukar faktiskt gå att återanvända. Gör man jobbet själv vilket iofs inte är fallet här så är det billigare att byta ventiler om inte allt är sallad. Toppen ska ju ändå av. Annars så ring runt på skrotar och be den lokala bilklåparen göra det för sponk och bullar.

Edit: det är en lättmekad motor, lätt att komma åt och så. Köp Haynes så lär du dig lite om 4t ;)

Last edited:
Nyteknik skrev:
Låter inte dumt. Försöker ta reda på vilka det finns i Stockholm. Går inget vidare. Någon som vet?

Åva gymnasium, Täby erbjuder den "tjänsten" vill jag minnas.

Nyteknik skrev:

märsta gymnasium går också, jag går själv där, men har en bruten handled så jag kan tyvärr inte mecka..

skaffa en begagnad motor på skroten för några hundringar, står ju hur många sådana bilar och rostar vid vägkanterna. ta några polare till hjälp så är det bytt på att par timmar. krävs fan så mycket mindra kunskaper att byta motor än topp.

Kolla på ett opel forum hur omegas motorer tål kamremsras.Vissa bilar klarar det bättre än andra..

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025