Kamremsbyte Transporter T4 2,5 TDI

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Som rubriken lyder behöver jag byta kamremmen på min T4:a, inget hemmafix direkt, då det krävs diverse specialverktyg. Har 2 kompisar som har egna bilverkstäder men ingen av dem vill ta sig an detta. Någon som kan hjälpa mig eller vet någon som kan? firma eller privat spelar ingen roll bara det blir billigare än lokala VW-verkstaden! Gärna i trakterna runt Borås-GBG.

Jag har gjort det.

Är inte omöjligt, men nästan :)
Vart en del svordomar..
Kan säga att jag hoppas att jag ALDRIG behöver göra det igen.

Är det motorn med en rem i varje ände eller?

Har ju sagt att tyska bilkonstruktörer är inkompetenta!

Men prova närmsta MECA Car service, vi som jobbar där har fått strikta tillsägelser om att aldrig neka en bil då det rimmar illa med reklamen, iaf i min region.

Också intresserad av att hitta en firma förutom den lokala VW-verkstaden som ska ha minst 13500 för det. De har dessutom klantat sig och inte gjort en eftersträckning av remmen 6000 mil efter senaste bytet. Tyvärr hade jag ingen aning om att det skulle göras och de glömde bort det. Bussen var hursom inne på en service då. J-gt synd, för tydligen slits en felaktigt spänd rem mer, vilket gör att bussen kanske idag är närmare ett rembrott än vad den skulle behöva vara.

Mvh

Rickard, Linköping

Har ju sagt att tyska bilkonstruktörer är inkompetenta!
Nejdå. De är ganska duktiga. Men tyvärr så är de inget vidare på att kommunicera med de som konstruerar bilens övriga delar.

Jag hade ringt till DS Bilservice i gbg, vw audi expert.
Dom är riktigt duktiga, 031-489400
Om du hälsar ifrån mig, så blir det inte dyrare iaf...
Mvh Nicklas

Vad är det som är så mycket värre med 2.5l. TDI:n jämfört mot 2.5l. bensinaren? :va

Ringde DS bilservice idag. De var väldigt hjälpsamma och verkade ha full koll på läget och erbjöd merarbete som är bra att passa på att göra när de ändå höll på som packboxar etc. 8300 kr skulle de ha för själva kamremsbytet med delar etc.

Usch! Är 8300kr normalt pris för detta? Nästan så jag får lust att byta bil istället eller bara gasa tills det rasar...

Någon som har andra förslag? Åker genom nästan hela sverige under semestern så om det finns någon med bra pris någonstans kan jag vara intresserad.

Ringde DS bilservice idag. De var väldigt hjälpsamma och verkade ha full koll på läget och erbjöd merarbete som är bra att passa på att göra när de ändå höll på som packboxar etc. 8300 kr skulle de ha för själva kamremsbytet med delar etc.

Låter som ett "bra" pris. Med tanke på att det är ett rätt stökigt jobb. Delarna är inte gratis heller.

Usch! Är 8300kr normalt pris för detta? Nästan så jag får lust att byta bil istället eller bara gasa tills det rasar...

Någon som har andra förslag? Åker genom nästan hela sverige under semestern så om det finns någon med bra pris någonstans kan jag vara intresserad.

8 blås för det kamremsbytet låter som ett vettigt pris, svårt att tro att du får ett bättre pris från en seriös firma. Kan kolla med en firma jag känner till och se vad han tar, om han ens gör det...

8 blås för det kamremsbytet låter som ett vettigt pris, svårt att tro att du får ett bättre pris från en seriös firma. Kan kolla med en firma jag känner till och se vad han tar, om han ens gör det...

Tack. Jag betalade mindre än hälften sist på en Transporter 2.5 bensinare men den firman hade inte verktyg till dieseln och verktygen kostade drygt 6kkr så dom ville inte göra jobbet åt mig den här gången. :näsblod

Tack. Jag betalade mindre än hälften sist på en Transporter 2.5 bensinare men den firman hade inte verktyg till dieseln och verktygen kostade drygt 6kkr så dom ville inte göra jobbet åt mig den här gången. :näsblod

Verktygen finns på Autoexperten:
http://autokatalogen.se/wls/taby/view_article_info.do?articleIdNo=583162&nodeIdNo=734610

för 3400:-

Glöm inte å tjöpa spännrullar o byt ALLA remmar + Vattenpump på en gång:
http://autokatalogen.se/wls/taby/view_article_info.do?articleIdNo=608478&nodeIdNo=282494
Art.nr.: VKMC01270
=:3600:-
ett färdigt kit

Visseligen till min 00:a då men samma spis
Jag byter mellan 8000- 10000 mil .
Och visst är det djävligt men det går...

Kanonbilfirma! Fick t o m låna deras lyft efteråt för att själv fixa en grej på avgassystemet. Tommy som driver firman har också kört sporthoj tidigare.

Hög tid att byta då vattenpumpen var på väg att ge sig och hade den gjort det hade den ju dragit annat elände med sig. Själva kamremmen såg bra ut, men det är svårt att säga iaf hur långt det är till brott.

Verktygen finns på Autoexperten:
http://autokatalogen.se/wls/taby/view_article_info.do?articleIdNo=583162&nodeIdNo=734610

för 3400:-

Glöm inte å tjöpa spännrullar o byt ALLA remmar + Vattenpump på en gång:
http://autokatalogen.se/wls/taby/view_article_info.do?articleIdNo=608478&nodeIdNo=282494
Art.nr.: VKMC01270
=:3600:-
ett färdigt kit

Visseligen till min 00:a då men samma spis
Jag byter mellan 8000- 10000 mil .
Och visst är det djävligt men det går...

Tackar, min är också en 00a! Ska ringa upp mekfirman igen imorgon och kolla om jag kan övertala dom.
Det är värdefullt med mekar man känner och kan lita på att dom inte fuskar så jag tar helst dom.

Fick mina grejer bytta för 7500:- 2 remmar, 3 spännrullar och vattenpump om jag inte minns fel? surt som fan då allt såg fint ut, men nu är det bytt i alla fall!

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...