Inga problemas att byta kamrem. Hmm... låt mig försöka minnas att kamremspännarn är ett hjul som sitter på en skena som är låst med bult/mutter. Var ett tag sen jag hade ett monster... ser annorlunda ut på 4-ventilarn.
Men men... Börja med att "nolla" motorn. Ta bort kamremskåporna och kopplingskåpan. Snurra på kopplingen (drar runt motorn, underlättar med tändstiften ur) tills markeringen på det nedre kamremshjulet, alltså det i "mitten" på motorn (en prick?) pekar mot markeringen på motorkåpan (ungefär klockan 7?). Nu står kammarna rätt. Kolla på kamhjulet på den bakre cylindern hur markeringen på det står. Borde stå på V om jag minns rätt (eller var det O)

På den främre cylindern ska markeringen stå mot den andra bokstaven

Om jag inte minns fel så är främre cyllen O och bakre V... har glömt vad orden betyder.
Lossa förspänningen på remmem genom att lossa låsmuttern. Slacka remmen och plocka av den.
Torka bort damm osv och kolla så ingenting är skadat.
Sätt dit remmen och ställ kamhjulet rätt i förhållande till markeringen. Ena kamhjulet kan spänna (ska spänna? kommer återigen inte riktigt ihåg hur 2 ventilarna är funtade)
Var väldigt noga med att markeringarna på drivjhul och kamhjul verkligen står rätt när remmen är spänd!
Spänn remmen tills du nästan kan vrida ett kvarts varv på den. Alltså, om du tar tag i den platt över med pekfinger - tumme... jag vet inte hur jag ska förklara det bättre... Jaja, du förstår nog
Lås spännarn och kontrollera allting igen. Jag har specialverktyget för att kontrollera kamremspänningen och jag tycker det där knepet funkar kanon när jag jämförde mellan att spänna med verktyget vs knepet
Snurra runt motorn försiktigt för hand och känn så att ingenting tar i. Om någonting tar i... t.ex. ventiler i kolv! så har du gjort något HEMSKT galet
Stoppa i stiften och kör som livet bjuder... men skyll aldrig på mig när du får motorras
Långa farbron skrev:
2250363 Kollade lite på det när det skulle bytas på tantens Ducce,konstaterade torrt att det krävs 2 specialverktyg och att jag inte vill chansa på remspänningen med ventilras som följd,blev verkstaden för den istället.
Duccar är fina och låter gott...men fy fan för att laga dom.
Fel på alla punkter gubbe! (ja.. förutom gällande utseende och ljudet)
Inga specialverktyg behövs och det är iallafall i min mening den mest lättmekade motorcykel som finns.
Okunniga som uttalar sig utan att veta är ungefär som att salta innan man smakar på maten.
Att duccar krånglar då o då när dom pressas lite, kräver mycket omsorg och har en del underligheter är dock sant men samtidigt så kan dom vara helt problemfria och endast kräva den vanliga lilla omsorgen varje motorcykel borde få.