Kamrems byte Ducati

Erik-Ducce

do you dream of Monsters in the Dark....
Gick med
4 Aug 2004
Ort
Edsbyn
Hoj
Ducati Monster
Är det nån som bytt kamrem på sin Ducati själv?

Isåfall, kan du väl skriva av dig lite hur du gick till väga?

Det jag är mest undrande över är hur noga "spänningen" i remmen är.

...och Ja! jag har sökt och jag har sett den utrikiska sidan med detaljerad beskrivning om kamremsbyte.

Vill dock helst kolla om nån här har gjort det själv och om det gick bra

Tacksam för svar
 
Kollade lite på det när det skulle bytas på tantens Ducce,konstaterade torrt att det krävs 2 specialverktyg och att jag inte vill chansa på remspänningen med ventilras som följd,blev verkstaden för den istället.



Duccar är fina och låter gott...men fy fan för att laga dom.
 
Inga problemas att byta kamrem. Hmm... låt mig försöka minnas att kamremspännarn är ett hjul som sitter på en skena som är låst med bult/mutter. Var ett tag sen jag hade ett monster... ser annorlunda ut på 4-ventilarn.

Men men... Börja med att "nolla" motorn. Ta bort kamremskåporna och kopplingskåpan. Snurra på kopplingen (drar runt motorn, underlättar med tändstiften ur) tills markeringen på det nedre kamremshjulet, alltså det i "mitten" på motorn (en prick?) pekar mot markeringen på motorkåpan (ungefär klockan 7?). Nu står kammarna rätt. Kolla på kamhjulet på den bakre cylindern hur markeringen på det står. Borde stå på V om jag minns rätt (eller var det O) ;) På den främre cylindern ska markeringen stå mot den andra bokstaven :P Om jag inte minns fel så är främre cyllen O och bakre V... har glömt vad orden betyder.

Lossa förspänningen på remmem genom att lossa låsmuttern. Slacka remmen och plocka av den.

Torka bort damm osv och kolla så ingenting är skadat.

Sätt dit remmen och ställ kamhjulet rätt i förhållande till markeringen. Ena kamhjulet kan spänna (ska spänna? kommer återigen inte riktigt ihåg hur 2 ventilarna är funtade)

Var väldigt noga med att markeringarna på drivjhul och kamhjul verkligen står rätt när remmen är spänd!

Spänn remmen tills du nästan kan vrida ett kvarts varv på den. Alltså, om du tar tag i den platt över med pekfinger - tumme... jag vet inte hur jag ska förklara det bättre... Jaja, du förstår nog ;)

Lås spännarn och kontrollera allting igen. Jag har specialverktyget för att kontrollera kamremspänningen och jag tycker det där knepet funkar kanon när jag jämförde mellan att spänna med verktyget vs knepet ;)

Snurra runt motorn försiktigt för hand och känn så att ingenting tar i. Om någonting tar i... t.ex. ventiler i kolv! så har du gjort något HEMSKT galet :död :hihi

Stoppa i stiften och kör som livet bjuder... men skyll aldrig på mig när du får motorras :tungan :gnissla

Långa farbron skrev:
2250363 Kollade lite på det när det skulle bytas på tantens Ducce,konstaterade torrt att det krävs 2 specialverktyg och att jag inte vill chansa på remspänningen med ventilras som följd,blev verkstaden för den istället.



Duccar är fina och låter gott...men fy fan för att laga dom.

Fel på alla punkter gubbe! (ja.. förutom gällande utseende och ljudet)

Inga specialverktyg behövs och det är iallafall i min mening den mest lättmekade motorcykel som finns.

Okunniga som uttalar sig utan att veta är ungefär som att salta innan man smakar på maten. :arsele :tungan

Att duccar krånglar då o då när dom pressas lite, kräver mycket omsorg och har en del underligheter är dock sant men samtidigt så kan dom vara helt problemfria och endast kräva den vanliga lilla omsorgen varje motorcykel borde få.
 
vågen skrev:
2250410
Fel på alla punkter gubbe! (ja.. förutom gällande utseende och ljudet)

Inga specialverktyg behövs och det är iallafall i min mening den mest lättmekade motorcykel som finns.

Okunniga som uttalar sig utan att veta är ungefär som att salta innan man smakar på maten. :arsele :tungan

Att duccar krånglar då o då när dom pressas lite, kräver mycket omsorg och har en del underligheter är dock sant men samtidigt så kan dom vara helt problemfria och endast kräva den vanliga lilla omsorgen varje motorcykel borde få.


Ok då har väl min mekmanual fel på flera punkter.

Skall jag tolka det som att du tycker att jag är okunnig ,i sådana fall så kastar du sten i glashus,för att spänna kamremar på känn är väl okunskap om något enl min mening.

Du slår in redan öppna dörrar,vi har en Ducce och en KTM i familjen om det är några hojar som kräver kärlek så är det dom två.
 
:) :) :)

Tack för den underbara förklaringen vågen.
Ska göra ett försök nån dag framöver...
 
Finns ett ställe till att fråga på och det är http://www.ducceklubben.org/
Kamremsspänning är ett flitigt diskuterat ämne. :)

Långa farbron skrev:
2250462Du slår in redan öppna dörrar,vi har en Ducce och en KTM i familjen om det är några hojar som kräver kärlek så är det dom två.
Ni två (inte hojarna) är värda hur mycket kärlek som helst. :pannkyss
 
Långa farbron skrev:
2250363 Kollade lite på det när det skulle bytas på tantens Ducce, TANTENS???? Det var fan va fort det gick, sedan ser jag längre ner att du är okunnig åxå......................... Hörru fabbon, nu går det undan........ :pannkyss :hihi

Hälsa din dam, inte tant än vetu....
 
Långa farbron skrev:
2250462 Ok då har väl min mekmanual fel på flera punkter.

Skall jag tolka det som att du tycker att jag är okunnig ,i sådana fall så kastar du sten i glashus,för att spänna kamremar på känn är väl okunskap om något enl min mening.

Du slår in redan öppna dörrar,vi har en Ducce och en KTM i familjen om det är några hojar som kräver kärlek så är det dom två.

Ledsen om du känner dig som att jag trycker ner dig eller din kunskap, det var väl inte meningen men dit första inlägg förklarade ganska väl hur goda kunskaper du har om kamremsbyte. Jag tyckte det passade bättre att förklara HUR man kan göra om man vill göra det själv istället för att mer eller mindre säga, lämna in... det där klarar du aldrig.

Det är ju skitlätt...

I manualen så finns det 27 olika specialverktyg eller nått... Vad som står i manualen är inte en lag eller heller det bästa/lättaste sättet. Det är ett sätt. Läs hur du ska mäta in glappet inför inshimsing av vevaxeln och fundera på om det finns nått lättare sätt... det finns det (bara ett exempel).

Om du nu vet hur "exakt" ett specialverktyg för kamremspänning verkligen är så kanske du inte skulle säga att det jag tidigare beskrivit bara är på "känn". Jag har specialverktyget så jag vet.

Är man inte noga så är det lättare att missa med verktyget än utan... Men när man har vanan inne så går det snabbare med verktyget eftersom du har en visare som pekar på rätt siffra så är det klart.

Min motor har varit i molekyler, sitter ihop och fungerar klockrent. "specialverktygen" jag har använt är mikrometer, mätklocka, mätstativ, hylsa och skaft till kamdrevsmuttern, "skaft" för att trycka dit ventiltätningar (egentillverkat), nyckel med påsvetsad hylsa för att dra pinbultarna (egentillverkat) och mothåll för kopplingen (egentillverkat). Har jag glömt nämna något så ber jag om ursäkt.


Om man aldrig har gjort ett speciellt moment förut så är det bästa man kan göra att ta hjälp av någon med erfarenhet. Jag har oftast INTE gjort det och jag har aldrig haft problem efteråt.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top