Kammar och varvtal

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Tjena jag har en snabb fråga. Kan man öka varvet på en motor med orginlkammar? Dvs att tex byta boxen så att motorn varvar mer utan att byta kammar.

Jag misstänker att det inte är kammarna som sätter begränsningen utan ventilfjädrarna. Dock kommer du nog inte att tjäna någon effekt på 1500varv extra med orginalkammar. Iom att effektkurvan dippar innan varvstoppet går in.

Victor skrev:
Jag misstänker att det inte är kammarna som sätter begränsningen utan ventilfjädrarna. Dock kommer du nog inte att tjäna någon effekt på 1500varv extra med orginalkammar. Iom att effektkurvan dippar innan varvstoppet går in.

Vad jag är igenkligen ute efter är om man kan säga att det sitter trimmkammar om hojen varvar mer än orginal. Detta skulle vara ett bra sätt att se att säljaren inte drar en vals. För att varva härligheten mer krävs väll en ny cdibox eller att man mappar om orginal?

ecce skrev:
Vad jag är igenkligen ute efter är om man kan säga att det sitter trimmkammar om hojen varvar mer än orginal. Detta skulle vara ett bra sätt att se att säljaren inte drar en vals. För att varva härligheten mer krävs väll en ny cdibox eller att man mappar om orginal?

Om du i orginal motor varvar säg 1500-2000rpm mera än vad fabriken har satt varvstoppet till så kommer den att skjuta kolvar igenom toppen ganska fort.
Men är det orginal kammar med hårdare fjädrar kanske det håller men du får ingen mera effekt av det. orginal är varvstoppet på 14500? Drar din hoj mycket efter 15-16K så är det nog mera än elektroniken som är bytt.

Tror jag....

Men hur är det då med slipningen på kammen? Om vi säjer att vi bytt fjädrar samt ventiler. Vad är då poängen med en trimmkamm om det inte är att man kan varva motorn mer?

ecce skrev:
Men hur är det då med slipningen på kammen? Om vi säjer att vi bytt fjädrar samt ventiler. Vad är då poängen med en trimmkamm om det inte är att man kan varva motorn mer?

Har för mig att det är durationen på kammarna som skiljer, alltså om du sätter en ny kam så kanske du får bättre botten o mellanregister.

Man kan ju spela med durationen om man har trimkammar o sånt, då kan du tjäna ett par hästar på att ändra durationen o sånt.

Detta e vad jag har för mig, andersbrink kan rätta mig om jag har fel. :)

Solid snake skrev:
Har för mig att det är durationen på kammarna som skiljer, alltså om du sätter en ny kam så kanske du får bättre botten o mellanregister.

Man kan ju spela med durationen om man har trimkammar o sånt, då kan du tjäna ett par hästar på att ändra durationen o sånt.

Detta e vad jag har för mig, andersbrink kan rätta mig om jag har fel. :)

Jo där har du väll rätt, men det måste väl gå att slipa en orginalkamm och få samma effekt ur motorn.

Jag hadde för mig att man bytte kammen för att kunna varva motorn mer. Men det är alltså fel? :3freak

ecce skrev:
Jo där har du väll rätt, men det måste väl gå att slipa en orginalkamm och få samma effekt ur motorn.

Jag hadde för mig att man bytte kammen för att kunna varva motorn mer. Men det är alltså fel? :3freak

Nja, jag tror inte du kan få samma effekt i en originalkam som med en trimkam.

Däremot om du komphöjer så får du ju mer effekt o kan varva mer, om inte varvstoppet går in såklart.

Finns olika kammar, sånna som ger på låg o mellan, o sånna som ger mycket på topp. (Har jag för mig.)

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...