Kamkedjesträckaren??

Vägra vurpa

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2003
Hoj
Fireblade 929 -01
Som dem flesta vet så är ju den automatiska sträckaren riktigt kass på dessa modeller (gsx-r 750 -98-99).

Det jag undrar är om jag ska köpa en manuell och sätta i
(har verkstadsbok och det verkar hyfsat lätt om man har lite koll på läget)

eller ska jag köpa en nyare automatisk, eller finns det förresten?? Dessa skulle ju isåfall inte fastna i nåt visst läge som den gamla gör.

Nu skramlar det som f-n i motorn och jag tänkte att om jag knackade lite på sträckaren utifrån med hammare eller nåt, då kanske den börjar spänna igen...Eller är jag helt ute och cyklar??
Hojen har gått 2500 mil nu och jag måste fixa sträckaren och eventuellt inspektera ventilerna.

Har hört att dom manuella är bäst. (Meken på Alviks mc sa åt mig att byta till en sådan direkt om det inte var gjort redan när jag köpte min maskin)

Men det finns som vanligt någon som antagligen kan det bättre än mig :)

Jag misstänkte att den manuella var den bästa.

Blir till att köpa nu då, tänker inte starta hojen ens en enda gång innan jag har bytt den...

Nån som har tips på nåt extra viktigt man ska tänka på när man byter kanske kan upplysa mig.
Jag antar att jag måste in under topplocket och kolla så den blir riktigt spänd efter bytet, finns väl inget annat sätt att kolla det på.

Under topplocket???

Lyfta på ventilkåpan bara så ser du kammarna o kamdreven där, det är där som du ska mäta slacket!

Lycka till

/ Hannes

HanneZ skrev:
Under topplocket???

Lyfta på ventilkåpan bara så ser du kammarna o kamdreven där, det är där som du ska mäta slacket!

Lycka till

/ Hannes

Ah, det var det jag menade... Tänkte lite fel bara.
Det värsta är väl att komma åt bara.

Sträckare

Vägra vurpa skrev:
Som dem flesta vet så är ju den automatiska sträckaren riktigt kass på dessa modeller (gsx-r 750 -98-99).

Det jag undrar är om jag ska köpa en manuell och sätta i
(har verkstadsbok och det verkar hyfsat lätt om man har lite koll på läget)

eller ska jag köpa en nyare automatisk, eller finns det förresten?? Dessa skulle ju isåfall inte fastna i nåt visst läge som den gamla gör.

Nu skramlar det som f-n i motorn och jag tänkte att om jag knackade lite på sträckaren utifrån med hammare eller nåt, då kanske den börjar spänna igen...Eller är jag helt ute och cyklar??
Hojen har gått 2500 mil nu och jag måste fixa sträckaren och eventuellt inspektera ventilerna.
Snackade med kenneths mc service om samma grej på min ZZR Det går att påverka den manuellt. Björn

Nu tog jag bort ventilkåpan och kollade kamkedjan.

Tog bort "guiden" och kollade spelet. Det låg på ca 2-3mm.
Måste kollat fel, vart exakt ska jag mäta slacket??
Står inte direkt om det i min Haynes.
Jag mätte slacket mellan dom 2 kamaxlarna..men det var väl fel.

Ska jag ta tex en lång skruvmejsel och känna nedanför kammarna??
Alltså typ följa kedjan ner en bit och mäta där??

Iallafall så skruvade jag dit "guiden" igen och allt annat och startade igång den och det var inga problem, men när motorn blev varm så skramlade det så in i helvete vid ca 4000 rpm och uppåt.

Vad jag kan göra är väl att köpa en manuell, ställa in den efter den gamla så att säga, och därefter spänna den ytterligare 3-5mm...???Eller?? :confused:

Det är rätt att mäta slacket mellan kamaxlarna. Jag köpte en mauell till min cbr600 från motospeed. Det medföljer en manual med vilket slack du ska på kamkedjan, kostar ca 700-800 spänn

Aha, men då får jag dra till garaget igen och kolla. :)

Grejen är att jag tyckte den var väldigt spänd.
Det rasslar ju extremt mycket för att vara den kamkedjan tycker jag.

Men spelet kanske inte får vara över några mm, jag får ingen klar info om exakt spelet...

Jaja, jag får testa helt enkelt och ta ut sträckaren och smörja den lite..

Köper en manuell i vinter.
Tack så mycket.

Att mäta slacket MELLAN kammarna är kanske möjligt, men inte särskilt smart eftersom avståndet där är väldigt kort. Det betyder att även en väldigt sliten kedja gör ett väldigt litet utslag. Sen finns det hojar som har separat kedja mellan kammarna, och då driver den långa kedjan från veven bara den ena kammen. Normalt är det ju (precis som när du kollar kedjeslacket på drivkedjan) bäst att kolla mitt emellan två drev, och då där kedjan har sin längsta fria sträckning. D.v.s mellan vevaxel och kam.

Men...det låter sig ju inte göras så lätt, så därför är det BÄTTRE att du skaffar den manuella sträckaren och helt enkelt bara spänner åt den enligt instruktionerna.
Det är faligt att köra med slapp kedja, då den kan rappa och snärta med stora påfrestningar som följd. Att de skulle vara SÅ slaka att de skulle rappa över dreven är en myt och händer "aldrig" (jodå det KAN hända...men som sagt...det snöar lika ofta i Sahara).
Självfallet skall den inte vara FÖR spänd heller. Det där kan göras med känsla, men innan mna får in den är instruktioner livsavgörande.

Jag har sett priserna på dessa sträckare, och har nästan tänkt börja tillverka den själv!! Supersimpla, och att ge 700 för en sån är rena ockret...
Så man får väl anse att det är instruktionen man egentligen betalar för... :gnissla

Last edited:
Dr.Bike:

Tack så mycket, du har i detta läget givit mig mer än vad min Haynes har gjort hittills!! Tack!

Tänkte att det skulle vara svårt att mäta slacket mellan kammarna just precis eftersom det är så kort avstånd.

Helt plötsligt är jag helt klar med hur jag ska göra: Köpa en manuell och spänna enligt instruktionerna/tills rasslet upphör.
Men samtidigt vara noga med att det inte blir FÖR spänt..

Tusen tack alla som hjälpt till, jag återkommer med hur resultatet blev.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...