Kamkedje Glidskenor gsx-r 750 -96

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Hej ska byta kamkedje Glidskenor på min gsx-r 750 -96:a.
jag har fått bort den bakre men den främre som är itryckt som i ett "spår",
vill verkligen inte lossna!

Har brytigt och bänt men den lossnar inte,:mad:
Har till-och-med satt en huggmejsel och försökt klyva den, men den sitter benhårt.

Hur ska jag göra??, orkar inte tillbringa 4 timmar till att bända och bryta.

Finns det nått enklare sätt?:confused:

/mvh jonas
 
På de gamla luft/olje så är ena kamkedjestyraren förankrad mellan blockhalvorna och man måste klyva motor för att kunna byta den. Kika i manualen så går det förmodligen bättre.
 
Hej, ok jag har ingen manual :va

jag förstår inte varför det skulle gå lättare om man skulle klyva motorn.

Men det låter vettig eftesom jag inte fick bort skiten.

/mvh jonas
 
Väldigt få som använder använder bok när de skruvar. Mkt märkligt tycker jag då den inte kostar så mkt och man relaterar det till all nyttig information man kan läsa sig till genom att använda den.
 
På min gsxr 750 -98 måste man lätta på kåpan som håller startmotordreven samt drevet som sitter på veven för att komma åt bulten som den bakre glidskenan sitter fast i.

Nu kan jag minnas fel men vill minnas att det är så. Kan kika närmare imorgon när jag är i garaget och har manualen.

-@

mattiazze skrev:
2470340 Ladda ner här om det funkar: http://83.138.146.17/manual/

spank you... :)

-@
 
Last edited:
d1ce skrev:
2470351 På min gsxr 750 -98 måste man lätta på kåpan som håller startmotordreven samt drevet som sitter på veven för att komma åt bulten som den bakre glidskenan sitter fast i.

Nu kan jag minnas fel men vill minnas att det är så. Kan kika närmare imorgon när jag är i garaget och har manualen.

-@



spank you... :)

-@

Livet blir ju så mycket enklare med en meckarbok.....
 
Tack så mkt för all vettig info.

jag har tagit bort alla drev samt bulten i veven, men den sitter verkligen hårt.

Hehe ska kolla manualen nu :D.

1000 tack
 
SKitbra manual, Men hehe jag hittade ingen info om hur jag tarbort glidskenan.
Det står så här "typ", Om den är sliten byt den :D .

Om ja tittar ner i motorn så ser det ut som om jag bara ska slita bort den, MEN icke!

Den hänger och dinglar där.

/mvh jonas
 
GsxrAbuser skrev:
2470467 SKitbra manual, Men hehe jag hittade ingen info om hur jag tarbort glidskenan.
Det står så här "typ", Om den är sliten byt den :D .

Om ja tittar ner i motorn så ser det ut som om jag bara ska slita bort den, MEN icke!

Den hänger och dinglar där.

/mvh jonas

Är det den främre eller bakre? För är det den bakre kan jag nästan satte mina högra 14gram på att den är skruvad bakom drevet som startmotorn drar på veven.

För att få bort den bulten som håller drevet kan du nog nåstan behöva en mutterknack eller någe?

-@
 
Båda sitter bultade, båda bultarna är borta.
Ena bara trilla bort den "jätteböjda"

Den andre sitter som svärdet i stenen typ.
 
Har du skruvat bort topplocket , för det är just vad du måste göra för at få bort den främre löparen

har du nu våldfört dig på den så är det bara att bita i suräpplet och skruva ur motorn
lyfta toppen + ny topp packning mm

Finns inga genvägar
 
Våldfört? Kraftigt våltagen med andra ord :tungan .
aha ok men jag fattar inte varför det skulle bli lättare.
Du kanske kan förklara lite mer ordagrant? :rolleyes:
Men jag litar på att det är så.
/mvh jonas
 
GsxrAbuser skrev:
2472080 Våldfört? Kraftigt våltagen med andra ord :tungan .
aha ok men jag fattar inte varför det skulle bli lättare.
Du kanske kan förklara lite mer ordagrant? :rolleyes:
Men jag litar på att det är så.
/mvh jonas





Främre kamkedjelöparen sitter med två "pliggar" i mellan delningsplanet

topp / cylinder

Vid montage kan det vara lite klurigt att få i denna samtidigt med topp packningen och toppen samt alla styrningar

Lös motor lönar sig alltid när man ska pilla med sådant

( kamtiming mm)
 
Ok då förstår jag.
Enda sättet är att klyva motorn alltså. :mad:

Faaan vad jobbigt.
Aja 1000 tack för hjälpen.

/mvh jonas
 
GsxrAbuser skrev:
2472347 Ok då förstår jag.
Enda sättet är att klyva motorn alltså. :mad:

Faaan vad jobbigt.
Aja 1000 tack för hjälpen.

/mvh jonas

Det är inte jobbigt, det är kul ;)

-@
 
Finns det någon anledning till att du tyckte att kamkedjestyrarna skulle bytas? De brukar ju räcka motorns livslängd.
 
andersbrink skrev:
2472393 Finns det någon anledning till att du tyckte att kamkedjestyrarna skulle bytas? De brukar ju räcka motorns livslängd.

På min gixxer var dom tvärslut efter 3500mil och nötte av kamkedjan :tungan
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top