Kamkedja som sitter en kugg fel?

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Hallåe

Jag justerade ventilspelen på min 4-cylindriga kawa nu nyligen, men när jag var klar och la på kamkedjan på rätt ställe så märkte jag att den ligger en kugg förskjuten på kamdreven numer jämfört med förut. Det kan jag se på det vis att kedjan sliter på ytterkanten på varannan kamdrevskugg.

Alltså har kedjan suttit fel sen senaste justeringen (inklusive kamlageröverfallen som inte satt efter numreringen längre) ELLER så har kedjan hoppat en kugg på vevaxeln medans jag höll på.
Fast det har jag lite svårt att tro då det brukar sitta nåt mothåll under så den inte kan hoppa?

Hur går en motor där kedjan sitter ett kugg fel åt nåt håll?

Min motor har iaf gått skapligt, men tomgången har varit av den instabila on/off-modellen. Folk bakom klagar på att den luktar (äh det är din hjälm säger jag). Förgasarna är kollade/synkade så det borde inte vara dom. Bottendraget har varit nästan lika med noll och effektkurvan väldigt ketchupig. Komptest visade 12,0 på alla 4.

Pga detta väder vi har har jag inte kunnat provköra, men tomgången är nästan perfekt -och stabil, och motorn svarar på gaspådrag utan att tveka nu. Finns det hopp tror ni???

/pPPpPp

Kanske kolla dom riktiga markeringarna i stället efter boken

Kamkedjan flyttar sig hela tiden eftersom kammen roterar med halva varvtalet

Kan ju kanske var så att någon tidigare med flit kuggat kammen ett kugg senare för att få vassare kamtider?

På min GSX motsvarar en kugg på kammen 18 grader på veven; det är en jäkla massa. Behöver inte vara samma på hans Kawa men det är förmodligen inte längt ifrån. Gör mer för att sabba hojen än att göra den bättre. Ska man vässa kamtiderna lite är det i regel väldigt lite man justerar, några få grader bara.

Kan mycket väl ha varit en kugg fel på kammen. Den kommer gå att köra men som du beskriver så kommer den gå pissigt.

Och 12:1 komp? Vad är det för modell? :va

Han menar nog inte att det är 12:1 i komp.
Han körde komptest som visade 12,0 på alla fyra cyllar. Det är en jävla skillnad.

Jag hade en Volvo B20 motor där kamdreven(bakelit!!!) satt ett kugg fel. Motorn gick relativt fint, men var väääldigt trött.

Jag räknade aldrig kuggarna så jag vet inte hur många grader det rör sig om, men nu vet jag iaf att motorn går att köra, om än pissigt, om kedjan sitter fel. Tack för problemlösningshjälpen!
Nu är jag bara sååå sugen på att provköra..

Jag räknade aldrig kuggarna så jag vet inte hur många grader det rör sig om, men nu vet jag iaf att motorn går att köra, om än pissigt, om kedjan sitter fel. Tack för problemlösningshjälpen!
Nu är jag bara sååå sugen på att provköra..

För att veta det måste du veta antalet kugg på veven också. :)

För att veta det måste du veta antalet kugg på veven också. :)

Typ ungefär hälften av kuggarna på kammen:D

Fast man behöver ju inte veta antalet på veven

360/ antal kuggar på kam x 2 så har man förflyttningen i grader

Busan har 34 på kammen

360/ 34 = 10,58 X 2 = 21,17 grader på ett kugg blir förflyttningen

Last edited:
Typ ungefär hälften av kuggarna på kammen:D

Fast man behöver ju inte veta antalet på veven

360/ antal kuggar på kam x 2 så har man förflyttningen i grader

Busan har 34 på kammen

360/ 34 = 10,58 X 2 = 21,17 grader på ett kugg blir förflyttningen

Man lär sig nått nytt varje dag. :tummenupp

Hallåe

Jag justerade ventilspelen på min 4-cylindriga kawa nu nyligen, men när jag var klar och la på kamkedjan på rätt ställe så märkte jag att den ligger en kugg förskjuten på kamdreven numer jämfört med förut. Det kan jag se på det vis att kedjan sliter på ytterkanten på varannan kamdrevskugg.

Alltså har kedjan suttit fel sen senaste justeringen (inklusive kamlageröverfallen som inte satt efter numreringen längre) ELLER så har kedjan hoppat en kugg på vevaxeln medans jag höll på.
Fast det har jag lite svårt att tro då det brukar sitta nåt mothåll under så den inte kan hoppa?

Hur går en motor där kedjan sitter ett kugg fel åt nåt håll?

Min motor har iaf gått skapligt, men tomgången har varit av den instabila on/off-modellen. Folk bakom klagar på att den luktar (äh det är din hjälm säger jag). Förgasarna är kollade/synkade så det borde inte vara dom. Bottendraget har varit nästan lika med noll och effektkurvan väldigt ketchupig. Komptest visade 12,0 på alla 4.

Pga detta väder vi har har jag inte kunnat provköra, men tomgången är nästan perfekt -och stabil, och motorn svarar på gaspådrag utan att tveka nu. Finns det hopp tror ni???

/pPPpPp

Att inte ens kamöverfallen satt på rätt plats talar ju för att det är en riktig klåpare som mekat med din hoj och det är väl ganska stor risk att även kaminställningen blivit fel. Som sagts tidigare, sätt kammarna enligt handboken.

Sen antar jag att det skiljer på åt vilket håll den sitter fel också. Att det blir traktor åt ena hållet och ketchup åt det andra?
Nu satte jag iaf kamkedjan som Haynes-manualen visade, och det fick jag att stämma perfekt.

Vet ju inte om vi snackar z400 här men så många fyrcylindriga kawa 400:or finns ju inte att välja mellan. Möjligen ZXR400 då kanske.
Det är en 92ans ZR400 eller Zephyr som den också kallas. 400-modellen såldes bara (?) i Japan. I resten av världen var motorn borrad till 550cc. Jag tror motorn härstammar från Z400J som var en 4-cylindrig variant av Z400.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back