Kamkedja FZ750

danielg

Regnar aldrig när jag åker hoj, nästan.
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
1999, Honda Blackbird
Hej

Nån som har nån erfarenhet av att byta kamkedja på en Yamaha FZ750? Jag har bytt på en Kawa GPZ900 en gång i tiden, men på den är ju kamkedjan placerad på sidan av motorn, medan den är placerad mitt i motorblocket på FZ750:an. Måste man lyfta på cylindrarna på nåt sätt? Dyrt? Delarna var inte så dyra till GPZ:an.

//daniel

Japp skruva isär hela skiten får man göra
se till å köp alla packningar som går åt (lite halvdyrt)

andersson turbo skrev:

Var rädd för det. :3freak

Tackar!

andersson turbo skrev:

Går det inte att haka på den nya kedjan på den gamla och dra runt veven så man slipper splitta motorn?

Det tror jag att det gör faktiskt.

Demonterar man båda kammarna så händer det inget när man drar runt motorn. En delad kedja brukar ju kunna gå att nita på plats efteråt så man slipper låset.

Är du hundra på att kedjan är dålig?

Last edited:
Deefred skrev:
Går det inte att haka på den nya kedjan på den gamla och dra runt veven så man slipper splitta motorn?

Det tror jag att det gör faktiskt.

tja de flesta hojar har ändlösa kamkedjor utan lås.
dvs egentligen måste du dela hela jävla motorn för att kunna lägga kedjan runt vevaxeln.

Kamkedjor brukar vara odelade (dvs ändlösa) men jag tror att vissa piratkedjor är delade. Men det kan vara trixigt att komma åt att dela den gamla kedjan på plats. Samt att det finns risk att man kuggar över nån kugg och på så sätt kröker ventiler medan man håller på och byter kamkedjan.
Dvs använd gärna metoden men var medveten om riskerna och var så noggrann att det går bra ändå.
Sen diskuteras det ju nitlås relaterat vanliga lås vad gäller kättingen till baktofflan titt som tätt. Själv kör jag alltid med silikonat öppningsbart lås till baktofflan men vill endast ha nitat (hellre odelad kedja) till kammarna.

Robban_C skrev:
Kamkedjor brukar vara odelade (dvs ändlösa) men jag tror att vissa piratkedjor är delade. Men det kan vara trixigt att komma åt att dela den gamla kedjan på plats. Samt att det finns risk att man kuggar över nån kugg och på så sätt kröker ventiler medan man håller på och byter kamkedjan.
Dvs använd gärna metoden men var medveten om riskerna och var så noggrann att det går bra ändå.
Sen diskuteras det ju nitlås relaterat vanliga lås vad gäller kättingen till baktofflan titt som tätt. Själv kör jag alltid med silikonat öppningsbart lås till baktofflan men vill endast ha nitat (hellre odelad kedja) till kammarna.

ibland finns sånna kedjor ja, men det törs fan rekomendera.

Deefred skrev:
Är du hundra på att kedjan är dålig?

Nja, det är jag väl i och för sig inte heller. Skramlade en del på en gammal FZ jag var och kollade på som en kompis var intresserad av att handla. Den lär väl inte gå sönder på en gång direkt, men hojen hade typ 9000 mil på mätaren och det kändes som om det vore läge att kolla. Risken är ju att när man börjar plocka ner så vill man byta andra grejer också :( .

Jag bytte kamkedja på min GPZ för nåt år sen och då behövde jag i princip bara lyfta på ventilkåpan.

Risken är ju att man dessutom mipplar med inställningen för kammar etc så det blir ett riktigt motorras innan det är klart :banana

//daniel

Silwer skrev:
ibland finns sånna kedjor ja, men det törs fan rekomendera.
Sist jag bytte kamkedja (bil) så var det en öppningsbar kedja (stuttgartpulka). Jag monterade och satte ett par fina loppor med MIG:en utanför "ytterlänken" ist f låsblecket. Lossnar inte i första taget men kräver lite finkänsla med MIG-handtaget.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...