Kamaxlar Suki gsx1100es -83

"Wannabe"Katana

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
GSX1100es
Hej har haft lite trubbel med min nyinköpta gsx1100es.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=53458

Efter att provat mycket så tog jag igår ett kompressionsprov på den och hadde då bara 6,2 kg komp på på alla cylindrar!

Lyfte då på ventilkåpan eftersom jag trodde att kammarna kanske var felkuggade.Konstaterade att insugskammen verkar stå en kugg tidigt, tror ni det kan göra så mycket i kompression?

Vidare så kollade jag upp märkningen på kamaxlarna och för mig verkar det som att det sitter en standardkam på insuget och en trimkam på avgassidan.
Men jag skrev upp märkningen så om nån snäll Suki expert kunde tyda dom skulle jag bli väldigt tacksam.

Intake CM G7
exhaust VHR 04184 M115N1187

Lågt komp kan bero på att insugskammen öppnar för tidigt dvs ett kugg för tidigt.

CM G7 är en Cam Motion G7 avgaskamaxel, .380" lyft och 260 grader vid 0.05" lyft.
Vad fört slags insugskam Vance & Hines kamaxeln är har jag ingen aning om.

Om du inte har högkompskolvar, typ 12:1 eller mer, är de där kammarna VÄLDIGT radikala, iaf avgaskammen. Den används mest på högkompade lustgasmotorer.

andersbrink skrev:
CM G7 är en Cam Motion G7 avgaskamaxel, .380" lyft och 260 grader vid 0.05" lyft.
Vad fört slags insugskam Vance & Hines kamaxeln är har jag ingen aning om.

Om du inte har högkompskolvar, typ 12:1 eller mer, är de där kammarna VÄLDIGT radikala, iaf avgaskammen. Den används mest på högkompade lustgasmotorer.

Men kan jag ha en avgaskam på insuget ?
Kan den verkligen gå då?
260grader är ju tokvasst...
Vet ju inte alls vad jag har för kolvar mer än att dom i alla fall inte ser ut ha nån dome så då kan dom väl inte vara så högkompade?

Skulle även vara tacksam för tips på hur jag säkert vet hur kammen ska vara kuggad, det är ju en hel del markeringar på kamaxeldreven som jag inte vet vad dom betyder.
Tänkte köpa mig en gör det själv handbok men det hinns ju inte med i helgen och skulle väldigt gärna prova justera under helgen.

På GSX och GSXR brukar man ha en kombination av G9 insugskam och G7 avgaskam. Att det finns motsvarande insug G7 och avgas G9 är ju möjligt för ovanstående men jag har aldrig sett sådana förrut.

Har du ingen dome kan du inte ha mer än 12:1 om den är mindre än 1300 kubik. Hur den ska vara kuggad är inget jag kan hjälpa till med. Hade du haft mätklocka och gradskiva hade det varit enkelt.

[QUOTE="Wannabe"Katana]Men kan jag ha en avgaskam på insuget ?
Kan den verkligen gå då?
260grader är ju tokvasst...
Vet ju inte alls vad jag har för kolvar mer än att dom i alla fall inte ser ut ha nån dome så då kan dom väl inte vara så högkompade?

Skulle även vara tacksam för tips på hur jag säkert vet hur kammen ska vara kuggad, det är ju en hel del markeringar på kamaxeldreven som jag inte vet vad dom betyder.
Tänkte köpa mig en gör det själv handbok men det hinns ju inte med i helgen och skulle väldigt gärna prova justera under helgen.[/QUOTE]

Anders, vet du om Cam motion har en hemsida eller mailadress?
Tänkte jag kunde fråga dom vad jag har för kam.

Hittade en workshop manual på http://oldskoolsuzuki.info/ till en GS1000.
Och med hjälp av den ställde jag in kammarna idag.
Fick upp kompressionstrycket från 6kg till 10kg och hojen startade upp direkt! :) :)

Hann inte prova nå mer men imorrn ska jag testa att justera gasarna lite.

http://www.cammotion.com/

En insugskam är antingen symetrisk eller asymetrisk. G9 och G7 kammarna är asymetriska. Insugskammarna har en snabb öppning och långsam stängning och avgaskammarna tvärt om, långsam öppning och snabb stängning. På så vis kan du avgöra om du har en insugs- eller avgaskam på rätt ställe.

[QUOTE="Wannabe"Katana]Anders, vet du om Cam motion har en hemsida eller mailadress?
Tänkte jag kunde fråga dom vad jag har för kam.

Hittade en workshop manual på http://oldskoolsuzuki.info/ till en GS1000.
Och med hjälp av den ställde jag in kammarna idag.
Fick upp kompressionstrycket från 6kg till 10kg och hojen startade upp direkt! :) :)

Hann inte prova nå mer men imorrn ska jag testa att justera gasarna lite.[/QUOTE]

Tog mig en liten tur idag, efter att jag skruvat ihop maskinen.
Den går helt underbart, drar silkeslent från 2000varv på femman ca 40km/h till ca 7000varv. Vågade inte prova nå mer, väghållningen motsvarar inte riktigt fartresurserna =)
Nästa projekt är nog att feta upp huvudmunstyckena från dom 115 jag har just nu.
Nån som har något förslag vad jag ska börja med för storlek?

Är stiften vita efter en fullgasrepa (och du "choppar" tändningen), öka med "10". Är stiftisolatorn ljustbrun, öka med "5". Stiftisolatorn ska vara mörkbrun/mörkröd och ringen kring gängan ska vara mattsvart av sot. Grejen är bara att du måste döda tändningen direkt efter en repa och dra in kopplingen - annars så "förpestar" tomgångskörning färgen på stiften, även om det bara sker under ett par sekunder. Kör på vanlig 98 oktan handelsbensin så att du inte får detonations-inducerad missfärgning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT