Kamaxelfråga + ett par till

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Har en vedbodtrimmad 1100-spis på G, ett frågetecken är kammarna.
Kan man få ut något av denna info:
Hedlundkammar,avgas: 110 grader NH238, insug G21 106 grader NH236
Grekiska för mig,,,

Uppskattad effekt på denna maskin?
1052 borrad till 1109, portad topp och ovanstående kammar

Vad är ett skäligt pris för motorn komplett med startmotor och generator?
 
Dessa grader anger hur många grader respektive kamaxel håller ventilerna öppna vi varje tillfälle.
Alltså om du satte en gradskiva på kamaxeln så skulle du kunna snurra tex 110 grader och så länge är ventilerna öppna för utblåsning av avgaser.
Hoppas du hajar :tummenupp

Dom där NH angivelserna är jag inte säker på vad det är..... :va
Och effektuppskattning och pris får någon annan svara på.... :)
 
Gradtalet verkar helt uppåt väggarna. Möjligen att det ska räknas på ett kamvarv och
inte ett motorvarv. Isf blir kammarnas öppettider 220 och 212 grader - och det låter
mer rimligt. Men även det skulle isf vara väldigt korta och snälla kammar. Normalpriset
på en 1100-motor är 10 lök, inte en krona till - speciellt inte när du inte vet vad du köper.
 
andersbrink skrev:
Gradtalet verkar helt uppåt väggarna. Möjligen att det ska räknas på ett kamvarv och
inte ett motorvarv. Isf blir kammarnas öppettider 220 och 212 grader - och det låter
mer rimligt. Men även det skulle isf vara väldigt korta och snälla kammar. Normalpriset
på en 1100-motor är 10 lök, inte en krona till - speciellt inte när du inte vet vad du köper.

En helt orörd 1127 kubikare brukar kosta 12-15 papp beroende om det är förgasare, tändning med osv.
 
Ok, jag köpte skiten iaf.

Nåt man ska tänka på när man skruvar ihop rovan eller är det bara att tajma in allt som vanligt. Vad innebär "justerbara kamdrev" t.ex...?

Funkar Mikuni RS38:or ihop med ovanstående maskin?
Vilken bestyckning ska man ha?
Fick med "Dyna-spolar", vad är det och är dom bra?
Vad är en "Pingelkran"?


Puhh,,, varför börjar man inte samla frimärken istället.... :)
 
RS38 fungerar fint till ovanstående motor.
jag har 135 i min, fast det är ju lite beroende på trim, så det enklaste är att
justera in det när du väl har spisen på plats.
Dynaspolar är fint, gnista på stiften är aldrig fel :)
Pingel är ett märke (http://www.pingelonline.com), men ny kran är ett måste enligt expertisen, då originalsoppakranen ger för litet flöde. Som extra bonus slipper man tjafs med reservtank och annat, vilket kombinerat med avsaknad av tankmätare/tanknivålampa gör att man tankar ofta eller är väldigt orolig för att soppan skall ta slut :)
 
"Hedlundkammar,avgas: 110 grader NH238, insug G21 106 grader NH236"



Öh, ni tror inte det är avgas : 110 grader LOBE centerline och 238grader
duration (vid 1mm kanske) NH för Nisse Hedlund.
Insug : 106 grader lobe centerline och 236 grader osv.......

Christer
 
Christer, det stämmer nog 100 det. Rackarns va insnöad man är! :D
Fast det som saknas data på är lyftet. Nog så viktigt.

Gixxer 750-kammar från 88-89 har samma duration, dvs runt 235 grader
och 8.9 mm lyft. Låter våldsamt med 110 grader på insuget, en 1107-motor
går nog bättre (på strippen och gatan) med runt 105 grader på insuget med
så pass långa öppettider. Men, vill man ha mest kusar på Dyno-bänken att
visa upp ska man nog sätta dom till 110. ;)
 
andersbrink skrev:
Låter våldsamt med 110 grader på insuget, en 1107-motor
går nog bättre (på strippen och gatan) med runt 105 grader på insuget med
så pass långa öppettider. Men, vill man ha mest kusar på Dyno-bänken att
visa upp ska man nog sätta dom till 110. ;)

Ok, är detta gradantal justerbart eller?
Kan man mäta sig fram till lyfthöjden?

Den där Nils Hedlund, är han aktiv fortfarande?
 
justerbara kamdrev, innebär att de är just justerbara, tex efter planing eller liknade, du kan alltså flytta dem i ovala hål så mycket du själv vill, och inte bara flytta kamkedjan ett i fasta steg som det annars skulle bli.
 
John Holmes skrev:
Ok, är detta gradantal justerbart eller?
Kan man mäta sig fram till lyfthöjden?

Den där Nils Hedlund, är han aktiv fortfarande?

Nils Hedlund var/är en gammal motorbyggare (<edit>om jag förstått det rätt, om det är samma som byggde 4-taktsmotorer för cross</edit>). Vet inte om han fortfarande är verksam.

Du kan räkna fram lyfthöjden genom att ta skillnaden mellan lobhöjden och bascirkeln och och multiplicera med 1.5 (utväxlingen på en vipparm).

T.ex. 31.8 - 25.7 = 6.1
6.1 * 1.5 = 9.15 mm = 0.360" (dvs lyftet i tum)
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top