Kallt i lägenhet

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Är det fler än jag som har kallt :va
Har just nu 17,2 grader. Ibland har jag haft 15-16.2 grader.

Har bråkat varje år om värmen, av och till.
De säger att de höjer.... funkar bra ett tag. till att sen bli svinkallt.
De vet med sig att det är ett gammalt hus, som borde rotrenoveras.

Har även pratat med grannar som tycker att det är kallt.
Bovärden med fler säger att det är för få folk som klagat. för att jag skall få kompensation m,m (betalar ju trotts allt varmhyra)
Blev less å ringde hyresgästföreningen, de var inte till nån hjälp :kocko (betalat dem i minst 5 år)

Sist så fick jag bovärden att erkänna att det varit strul på utrustningen. Fjärrvärme och komunägt bolag bor man i( snålast?)
De tätade för ett tag sen mellan golv och vägg i sovrum, med en burk byggskum (ser förjävligt ut)
Trotts det så drar det kallt och jag är halvförkyld varje morgon.
Pratat med VD:n som lovat att höra av sig m,m (för över 3 mån sen)
Vad gör man? gillar området m,m samt att jag har garage.

Hoppas mitt taskiga skrivande går att läsa :rolleyes:

25 grader är det här just nu. Jag stängde precis av elementen.

Du går till kontoret, slår näven i bordet, skriker och hotar med att stämma dem. Fyller på med fler svordomar och hot.

Sen kanske det blir bättre.

(Edit; hur som helst så blir du nog varm)

Annars hotar du med att använda parketten som bränsle.

Prata med hyresgästföreningen igen och fråga dem hur du ska göra. Sen får du ju lägga fram fakta för hyresvärden och hyresgästföreningen.

Willmar skrev:
Bovärden med fler säger att det är för få folk som klagat. för att jag skall få kompensation m,m (betalar ju trotts allt varmhyra)
Blev less å ringde hyresgästföreningen, de var inte till nån hjälp :kocko (betalat dem i minst 5 år)

Lider med dig. Hoppas det löser sig!

"I Socialstyrelsens allmänna råd anges att en lufttemperatur under 18 grader räknas som en olägenhet för människors hälsa, medan samma riktvärde för golvtemperatur är 16 grader."

http://www.varbostad.se/ArticlePages/200511/17/20051117102551_vb922/20051117102551_vb922.dbp.asp

Willmar skrev:
Är det fler än jag som har kallt :va
Har just nu 17,2 grader. Ibland har jag haft 15-16.2 grader.

Har bråkat varje år om värmen, av och till.
De säger att de höjer.... funkar bra ett tag. till att sen bli svinkallt.
De vet med sig att det är ett gammalt hus, som borde rotrenoveras.

Har även pratat med grannar som tycker att det är kallt.

Sist så fick jag bovärden att erkänna att det varit strul på utrustningen. Fjärrvärme och komunägt bolag bor man i( snålast?)
De tätade för ett tag sen mellan golv och vägg i sovrum, med en burk byggskum (ser förjävligt ut)
Trotts det så drar det kallt och jag är halvförkyld varje morgon.
Pratat med VD:n som lovat att höra av sig m,m (för över 3 mån sen)
Vad gör man? gillar området m,m samt att jag har garage.

Hoppas mitt taskiga skrivande går att läsa :rolleyes:

Hade samma problem, men efter 2-3 besök av bovärden så bytte han ut lite prylar på elementet.. fråga mig inte vad bara, så nu är det varmt och härligt. ring o klaga fler gånger, det gjorde jag och det gav utdelning

Innan värmen fixades hos mig kunde man ha 13-14 grader på morgonen när man gick upp...lagom mysigt.

Jag vet hur du kan bli av med ditt problem.

Samma sak var det hos min systerslägenhet (bor i karlstad förövrigt)

Pappa bara skruva isär termostaten på elementet o ändrade så den kunde öppna upp mera.

Extremt vanligt att dom "stryper" termostaterna så att man inte kan vrida upp dom fullt även fall dom visar max.

Så på termostaten o kolla =)

SirDave skrev:
Hade samma problem, men efter 2-3 besök av bovärden så bytte han ut lite prylar på elementet.. fråga mig inte vad bara, så nu är det varmt och härligt. ring o klaga fler gånger, det gjorde jag och det gav utdelning

Dom bytte troligtsvis termostaten och gjorde så att den öppnade upp fullt.
Välldigt vanligt att dom är "nerskruvade" så dom inte kan öppna upp fullt trots man vrider dom på max för att spara pengar.

Hade samma problem för några årsedan. jag hade mellan 13-15 grader inne. Jag hade turen att ha ett städuttag (vägguttag) utanför min dörr så jag plockade helt enkelt ner det och borrade ett hål igenom dosan och in i min lägenhet, kopplade in en sladdstump och en grenkontakt i min lght och kopplade in i uttaget i trappen. Sedan var det bara att skruva tillbaka uttaget och koppla in den lilla el-björn enfas fläckte jag "lånat" på jobbet. Hade ca 21 grader i lägenheten efter det :tummenupp .

Ja jag kollade så inte uttaget matades från min lägenhet (är elektiker).

Har man en slut hyresvärd så får man hitta sina egna lösningar.

//Crall

Som nån skrev tidigare... skruva bort termostaterna på elementen... och se till så att stiftet fjädrar ut ordentligt... då har du fullt flöde där iaf..

crall_b skrev:
Hade samma problem för några årsedan. jag hade mellan 13-15 grader inne. Jag hade turen att ha ett städuttag (vägguttag) utanför min dörr så jag plockade helt enkelt ner det och borrade ett hål igenom dosan och in i min lägenhet, kopplade in en sladdstump och en grenkontakt i min lght och kopplade in i uttaget i trappen. Sedan var det bara att skruva tillbaka uttaget och koppla in den lilla el-björn enfas fläckte jag "lånat" på jobbet. Hade ca 21 grader i lägenheten efter det :tummenupp .

Ja jag kollade så inte uttaget matades från min lägenhet (är elektiker).

Har man en slut hyresvärd så får man hitta sina egna lösningar.

//Crall
Hahahaha..... Underbart... :tummenupp

Willmar skrev:

Varför i hela helsingland har du varit medlem i denna meninglösa och halvt kriminella organisation? Säg upp dig direkt im bitti karl!!1

Annars låter det som ett fall för vår allas stålman Sverker på +.

Edit: Själv sitter jag i kallingar o halvsvettas med min goa fjärrvärme. :D

Last edited:
Kan vattenburen värme vara olika effektiv ju högre i huset man bor?
Borde ju va så att om dom i nedre delen av huset eldar på för fullt så borde det bli sämre värme högre upp.....Eller?

Blanco skrev:
Kan vattenburen värme vara olika effektiv ju högre i huset man bor?
Borde ju va så att om dom i nedre delen av huset eldar på för fullt så borde det bli sämre värme högre upp.....Eller?

Å andra sidan stiger värme så ju högre upp man bor desto varmare golv har man också. Kanske.

Se så... jag bor högst upp (2 vån)
Vatten buret, har demonterat alla termostater( fullt flöde)

När jag var nere hos grannen första gången, så hade de mycket varmare än mig. Han och hans fru följde med upp och fick en chock.
De var som att gå in i en kall vägg.

Har även märkt att det är varmare i trapphuset :va
Skall slänga upp nå bilder på min skitlägenhet :huvet (var ju tvungen å kolla hur skiten såg ut, samt där klåparen varit å smetat ut kladd)
Hatar KBAB, och deras Vlu skit.

Sen skall jag nog avsäga mitt medlemsskap i hyresgästföreningen.
De har sugit bra med pengar ur en :huvet

Som sagt kolla lite på bilderna och säg vad ni tycker.
Förrådet- tror att det är tätning som kommer ut?
Golvet sviktade innan- nu troligen byggskumm= ojämt

Ena hörnet i sovrums golvet- sandgolv under mattan.
Taket i köket... syns skitluft draget :D

Fina väggen i toan....

Kan skriva många brister å visa många kort :gnissla
Ett jobbigt fenomen är när jag duschar, blir tvärkallt ett tag för att sedan bli tvärvarmt :huvet då är det nära att man får ett utbrott :gnissla

Bifogat

• DSC01377....JPG
    DSC01377....JPG
    48 KB · Visningar: 145
  • DSC01382.....JPG
    DSC01382.....JPG
    31 KB · Visningar: 141
  • DSC01389.....JPG
    DSC01389.....JPG
    27 KB · Visningar: 145
  • DSC01392.....JPG
    DSC01392.....JPG
    34.5 KB · Visningar: 139
Willmar skrev:
Se så... jag bor högst upp (2 vån)
Vatten buret, har demonterat alla termostater( fullt flöde)

När jag var nere hos grannen första gången, så hade de mycket varmare än mig. Han och hans fru följde med upp och fick en chock.
De var som att gå in i en kall vägg.

Har även märkt att det är varmare i trapphuset :va
Skall slänga upp nå bilder på min skitlägenhet :huvet (var ju tvungen å kolla hur skiten såg ut, samt där klåparen varit å smetat ut kladd)
Hatar KBAB, och deras Vlu skit.

Sen skall jag nog avsäga mitt medlemsskap i hyresgästföreningen.
De har sugit bra med pengar ur en :huvet

Som sagt kolla lite på bilderna och säg vad ni tycker.
Förrådet- tror att det är tätning som kommer ut?
Golvet sviktade innan- nu troligen byggskumm= ojämt

Ena hörnet i sovrums golvet- sandgolv under mattan.
Taket i köket... syns skitluft draget :D

Fina väggen i toan....

Kan skriva många brister å visa många kort :gnissla
Ett jobbigt fenomen är när jag duschar, blir tvärkallt ett tag för att sedan bli tvärvarmt :huvet då är det nära att man får ett utbrott :gnissla
Du har inte en hyresvärd som vårdar sitt hus..... Det är ju klart i alla fall.... Vad betalar du i hyra och hur stor lägenhet?

Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande