Tjo.
Har en CBR 954RR, 2002a med 4250 mil på mätaren.
När jag startar den med kall motor så får jag ett sporadiskt knackande som låter ungefär så här:
(tick tick = vanligt ventil/motorljud, klonk = det sporadiska)
tick tick tick tick tick tick klonk tick tick tick tick tick tick tick tick tick tick klonk tick tick tick klonk tick tick tick tick tick tick tick tick tick klonk...
Nu är det ju inte jättelätt att beskriva ljud i text men det är i alla fall dovare än "vanligt" motorljud så som ventiler och annat.
Ljudet finns där dom första minuterna innan temperaturen går upp till ca 40, det är sporadiskt som sagt och ökar inte i frekvens om jag gasar och blir heller inte starkare i ljudstyrka då, det verkar snarare försvinna vid gas. Vid varm motor, ca 40 grader och upp så har jag det inte.
Men, det verkar bara finnas vid tomgång på friläge, trycker jag in kopplingen så upphör det. Vid gaspådrag eller med växel i så upplever jag det inte. Bytte olja för ca 70 mil sedan men jag hade ljudet redan innan dess. Inga metall-flisor eller missfärgad olja.
I övrigt så går hojen supert. Vad tror ni? Kopplingen? Kopplingskorgen? Eller är det bara ökade glapp pga "gammal" motor som gör att spelen blir större men försvinner vid högre temp då metallen utvidgas
något lager? 
Har en CBR 954RR, 2002a med 4250 mil på mätaren.
När jag startar den med kall motor så får jag ett sporadiskt knackande som låter ungefär så här:
(tick tick = vanligt ventil/motorljud, klonk = det sporadiska)
tick tick tick tick tick tick klonk tick tick tick tick tick tick tick tick tick tick klonk tick tick tick klonk tick tick tick tick tick tick tick tick tick klonk...
Nu är det ju inte jättelätt att beskriva ljud i text men det är i alla fall dovare än "vanligt" motorljud så som ventiler och annat.
Ljudet finns där dom första minuterna innan temperaturen går upp till ca 40, det är sporadiskt som sagt och ökar inte i frekvens om jag gasar och blir heller inte starkare i ljudstyrka då, det verkar snarare försvinna vid gas. Vid varm motor, ca 40 grader och upp så har jag det inte.
Men, det verkar bara finnas vid tomgång på friläge, trycker jag in kopplingen så upphör det. Vid gaspådrag eller med växel i så upplever jag det inte. Bytte olja för ca 70 mil sedan men jag hade ljudet redan innan dess. Inga metall-flisor eller missfärgad olja.
I övrigt så går hojen supert. Vad tror ni? Kopplingen? Kopplingskorgen? Eller är det bara ökade glapp pga "gammal" motor som gör att spelen blir större men försvinner vid högre temp då metallen utvidgas

