Kalibrering av momentnyckel

myrn

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Hoj
MT-01 -06, TT600R -01, ZX7R -98
Apan var och köpte två momentnycklar idag. När apan hade öppnat den ena kartongen så läste apan inte instruktionerna först. Apan skruvade ner handtaget under lägsta värdet. Handtaget kändes lite lösare och fjädern där inne kändes inte helt stum. Har jag fuckat upp inställningarna på den nu tror ni? Måste den kalibreras om? Vart gör man det i Stockholm?
:arsele

De kanske kan fixa det i butiken? Har inte använt den än och gett tryck på den så att säga.

Apan var och köpte två momentnycklar idag. När apan hade öppnat den ena kartongen så läste apan inte instruktionerna först. Apan skruvade ner handtaget under lägsta värdet. Handtaget kändes lite lösare och fjädern där inne kändes inte helt stum. Har jag fuckat upp inställningarna på den nu tror ni? Måste den kalibreras om? Vart gör man det i Stockholm?
:arsele

De kanske kan fixa det i butiken? Har inte använt den än och gett tryck på den så att säga.

Lämna tebax den och påstå att den var sån från början....

Känns den inte OK igen då om du skruvar in den på skalan igen då? Låter som du bara avlastat fjädern och det ska man alltid göra mellan användning, annars drar den sig.

Jo den känns bra. Jag tänkte bara att om man helt avlastar fjädern så tappar den sin precision. Det står i instruktionerna "Caution! Do not turn handle below lowest torque setting".

Last edited:
Lånar tråden lite eftersom jag också undrar om man kan kalibrera en momentnyckel.
Idag ploppade bakstycket på min nyckel bort av misstag :näsblod
Efter det så känns den väldigt slapp och jag tycker inte graderingen stämmer längre. Grrrrrrrrrrr....

Kasta eller laga/kalibrera?

Du ska förvara din momentnyckel i "olastat" läge. Ligger den i "spänn" är det värre.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back