Kalibrera skärm på en Acer laptop?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
När jag framkallar bilder så stämmer de inte överens med hur de ser ut på skärmen. Så, hur kalibrerar jag skärmen? Jag kan inte hitta några inställningar alls!

Vista home premium och en sugig Acer aspire 9420.

Om du har nåt av adobes bildbehandlingsprogram installerade borde du hitta adobe gamma eller så i kontrollpanelen/startmenyn.

Har du inte Adobe Gamma så kan du testa Calibrize.

Kan ju förvana att laptops överlag är rätt svåra att få bra.
Acer är ju långt ifrån ett kvalitets märke.

Skall du få riktigt bra ordning på det förespråkar jag en lös skärm som är bra för ändamålet. Eizo är såklart riktigt fina saker men dyra.

Sedan när vi är på det? hur och till vad framkallar du? Jobbar du mot skrivare eller www? Vilken färgprofil? srgb eller adobe? raw, tiff eller jpg?

Jo, men vart hittar jag reglagen?
För skärmen? Enda som brukar finnas på bärbara är väl ljusstyrkan genom att man leker med en funktionsknapp och någon mer. Eventuellt så kan det finnas justering för kontrast och färgtemperatur via någon mjukvaruinställning.

Men som Richo säger så har de flesta skärmar som sitter i bärbara ganska så stora begränsningar och det är svårt att få det bra. Till och med en ganska så billig stationär skärm kan ge ett bättre resultat.

Med den stationära datorn som jag sitter vid oftast så vet jag att om jag ställer in så att jag är nöjd vid en förhandsgranskning mot Crimsons ICC-profil så kommer bilderna att se ut nästan exakt så när de kommer hem i brevlådan. Och skärmen på den datorn är några år gammal och var billig redan då den var ny.

För skärmen? Enda som brukar finnas på bärbara är väl ljusstyrkan genom att man leker med en funktionsknapp och någon mer. Eventuellt så kan det finnas justering för kontrast och färgtemperatur via någon mjukvaruinställning.

Men som Richo säger så har de flesta skärmar som sitter i bärbara ganska så stora begränsningar och det är svårt att få det bra. Till och med en ganska så billig stationär skärm kan ge ett bättre resultat.

Med den stationära datorn som jag sitter vid oftast så vet jag att om jag ställer in så att jag är nöjd vid en förhandsgranskning mot Crimsons ICC-profil så kommer bilderna att se ut nästan exakt så när de kommer hem i brevlådan. Och skärmen på den datorn är några år gammal och var billig redan då den var ny.

Jag hittar liksom ingenting jag kan justera! Bilden är som den är. Pungt.

Om jag köper en skärm för säg 1500:-, kommer jag att kunna jobba bättre med den, eller ligger begränsningen i min dator?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT