Körtecknig i sandbanor (motocross)

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag var och körde på Uringe crossbana i helgen. Det är en ren sandbana med fluffig djup sand som man bara sjunker ner och fastnar i. Vet inte riktigt vad man ska ha för teknik när man kör på såna banor. Det största problemet är just att det blir extremt spårigt med väldigt djupa spår i sanden vilket gör att framhjulet väldigt lätt spårar iväg och så flyger man över styret. Jag drog minst tio såna vurpor i helgen. Har fan ont överallt.
Jag har ju märkt att man kan gasa sig ur de flesta situationerna, som tex när man kör på rakor går det knappt att hålla sig upprätt om man kör lugnt på tvåan men drar man toppfart på fyran så går det rakt och stabilt. Det är dock ikurvorna jag tycker att det blir riktigt svårt. Det går inte alltid att pricka spåren bra och då vurpar jag om man kommer snett. Vad ska man göra egentligen. Hur ska man sitta när man går in i kurvorna? I vanliga fall brukar jag glida fram på tanken och gasa på när jag kommit en bit in i kurvan. På denna sandbana känns det nästan som att man borde luta sig lite bakåt och hålla absolut fullgas direkt när man fått in framhjulet i kurvan.
Ni som är snabba på såna här banor. Hur fan ska man sitta och köra ikurvorna?

Du ska stå upp hela vägen in i kurvan och så sätter du dig ner samtidigt som du lägger ner hojen. Sitt alltid så långt fram du bara kan. Kan du sitta på tanklocket så ska du göra det.
Har du dåligt bakdäck? Då brukar man vilja flytta rumpan kroppen bakåt. Men gör inte det luta hellre överkroppen lite bakåt i så fall.

Köp lite böcker om körteknik och gå på träningsläger när du får chansen

Du ska stå upp hela vägen in i kurvan och så sätter du dig ner samtidigt som du lägger ner hojen. Sitt alltid så långt fram du bara kan. Kan du sitta på tanklocket så ska du göra det.
Har du dåligt bakdäck? Då brukar man vilja flytta rumpan kroppen bakåt. Men gör inte det luta hellre överkroppen lite bakåt i så fall.

ska man stå upp ända in i kurvan för att man ska kunna sätta sig och trycka ihop fjädringen när man sätter sig så att man får mer tryck mot backen eller?

jag brukar sitta långt fram på tanken när jag kör på andra crossbanor, men just när jag kör i sanden så tyckte jag att det kändes bättre att sitta lågt bak så att jag får lite tyngd på bakhjulet, men det är alltså fel. ska testa att sitta lågt fram som fan nästa helg när jag kör.

motocrossinstruktionsvideos kollar jag på hela tiden, men det är nästan aldrig någon bra information om sandkurvor.

Edit: Mitt bakhjul är nytt, men det är lite för smalt. Dom hade inte inne rätt bredd så jag köpte ett som var lite för smalt.

ska man stå upp ända in i kurvan för att man ska kunna sätta sig och trycka ihop fjädringen när man sätter sig så att man får mer tryck mot backen eller?

jag brukar sitta långt fram på tanken när jag kör på andra crossbanor, men just när jag kör i sanden så tyckte jag att det kändes bättre att sitta lågt bak så att jag får lite tyngd på bakhjulet, men det är alltså fel. ska testa att sitta lågt fram som fan nästa helg när jag kör.

motocrossinstruktionsvideos kollar jag på hela tiden, men det är nästan aldrig någon bra information om sandkurvor.

Edit: Mitt bakhjul är nytt, men det är lite för smalt. Dom hade inte inne rätt bredd så jag köpte ett som var lite för smalt.

Ja det blir ju lite så men man ska ju ändå sätta sig ner lite lagom mjukt.
Du har bättre kontrol och lättare att kryssa rätt i spåren när du står upp. Och är det stora woops i ingången så funkar det extra dåligt att sitta ner. Då står du tills du passerat sista guppet. Kurvor med woops genom hela kurvan är ju ett specialfall men dom föredrar jag att stå upp genom hela kurvan.

Lagom fart in i kurva ger bästa fart ut kanske kör du allt för mycket stop and go genom kurvorna istället för att hålla uppe farten genom kurvan. Och spinner därför för mycket på vägen ut....

Kanske har då för låg växel!? Testa en växel högre än du brukar i ingången.

Svårt att veta vad du gör rätt och fel när man inte sett dig köra. Det kan lika gärna vara dålig inställning på fjädringen som ger dig problem.

Det är därför jag sa träningsläger. Instruktörerna ser vad du gör fel och hjälper dig.

Böcker är lite djupare än filmerna och förklarar mera varför. Ska kolla och återkomma med boktips.

Det är inte nån större skillnad på sand och hårdbanekurvor... åtminstone då det finns vall att ta stöd mot. hmm kör man långsamt in blir ju skillanden förståss större...

Testa att punktträna på samma kurva om och om igen.

Är absolut ingen MX-expert o körde själv på Uringe för första gången för bara några veckor sedan.

Till motsatts till dig tyckte jag sanden va grymt förlåtande i de flesta fall. Man va ju inte så beroende av att utnyttja tidigare spår i kurvor utan det gick fint att trycka ner hojen o vända runt "där man hamnade" sas. Samtidigt har man ju ungefär lika bra grepp oavsett var i sanden man befinner sig.

Det som tog ett tag för mig att komma in i va ju att man får gasa som fan hela tiden. Så fort man tvekar, rullar eller bromsar för tidigt så får man ju bara ett helvete med framhjulet. Men så fort jag kommit in i det så gick det ju ljusår bättre.
Är man van vid hårdare underlag så kan jag tänka mig att det tar ett tag för att ställa om o lära sig anpassa sig till trögheten i sanden.

I sand så ska man inte sitta långt fram.

Håll blicken långt fram. Titta inte på vad som händer strax framför framhjulet. Då blir det lättare hålla balansen och riktningen.

I början på kurvan skall du ha lite extra vikt framåt, men vid acceleration flyttas vikten lite bakåt så att du inte bara sprutar sand. Vid raktfram ,lite mer tryck på bakhjulet och låt framhjulet glida lätt över underlaget. - kör lugnt men bestämt !!!

Det som tog ett tag för mig att komma in i va ju att man får gasa som fan hela tiden. Så fort man tvekar, rullar eller bromsar för tidigt så får man ju bara ett helvete med framhjulet. Men så fort jag kommit in i det så gick det ju ljusår bättre.
QUOTE]

Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att detta är det viktigaste. Att gasa som fan hela tiden. Mina första varv var jag faktiskt mina snabbaste varv för då gasade jag på rejält, men jag blev lite feg när jag flög över styret för typ tredje gången.
Jag tycker dock att det är extremt svårt att inte kolla var man sätter framhjulet när det är väldigt spårigt. Blir lätt att man fäster blicken typ två meter framför framhjulet.

Knäna hårt runt tanken!!!
Titta dit du ska, yttre armbågen upp.

Det jag märkt med sand är att man måste kontrollera hojen, styra den extra hårt, bestämma. Annars åker man till skogs :-)
Lyft framhjuler på rakorna och gasen i botten.

jag satt och kollade på en instruktionsvideo nu (motofundamentals) när dom kör sand. dom snackade mycket om att det gäller att kolla långt fram och att gasa hårt hela tiden. jag kollade även på hur dom satt på hojarna och dom satt mitt på sadeln eller lite längre bak. det var faktiskt ingen som satt långt fram på sadeln i en enda kurva någonsin.
fan nu är jag sjukt sugen på att köra. hoppas det blir helg snart

När man kör på en hal jordbana, så vill man ha ner rycket på framhjulet i kurvan, sen flyttar man sig längre bak.
På sand, så vill man inte att framhjulet skall borra ner sig i spåren, utan mer flyta ovanpå..

Är det långa och slagiga kurvor, och om man har en bra körteknik, så kan det vara lättare att stå genom hela kurvan..

Det man kan tänka på när det gäller sand, är att man vill ha framdämparen så lång som möjligt, dvs att den inte skall sticka upp så mycket ur kronan.
Men på en jordbana, kan man mycket väl trycka upp gaffeln genom styrkronan upp till 10mm, får att få den mer "direktstyrd"..

Men det är som alla säger när det gäller sand, kläm åt cykeln hela tiden med bena när du står, och med knäna när du sitter, upp med blicken, och försök slappna av i överkroppen..

Obs, bara mina åsikter..

//J

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...