Kört utan olja ett tag....

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
tyckte hojjen lät "skrangligt" igår när ja åkte....kände lixom inte igen det sen ja åkt innan (över 1 månad har hojjet fått stå, varit bortrest) -men tänkte att ja inbilla mig....men så igår..kollade ja....Dominatorn har ju en oljesticka precis under styret.....o de va ju helt torrt!!! :huvet

nu till min fråga....nu när ja säkert kört torrt en jävla massa mil....vad har "pajjat" av det?

Mvh :dummer

mkillen skrev:
2271944 tyckte hojjen lät "skrangligt" igår när ja åkte....kände lixom inte igen det sen ja åkt innan (över 1 månad har hojjet fått stå, varit bortrest) -men tänkte att ja inbilla mig....men så igår..kollade ja....Dominatorn har ju en oljesticka precis under styret.....o de va ju helt torrt!!! :huvet

nu till min fråga....nu när ja säkert kört torrt en jävla massa mil....vad har "pajjat" av det?

Ja det var nog inte så klokt att köra utan olja, motorn har vad jag förstår inte (nypit) så det som hänt är väl en onaturlig förslitning i lager och cylinder (kolvringar) slå i olja och lyssna om det låter illa, om inte forsätt åka och kolla oljan lite oftare. Även om det inte syns någon olja på stickan så brukar det vara en hel del kvar i motorn så har du tur så har det inte slitit mer än normalt. Byt olja ifall det skulle finnas spån i den.

mkillen skrev:
2271944 tyckte hojjen lät "skrangligt" igår när ja åkte....kände lixom inte igen det sen ja åkt innan (över 1 månad har hojjet fått stå, varit bortrest) -men tänkte att ja inbilla mig....men så igår..kollade ja....Dominatorn har ju en oljesticka precis under styret.....o de va ju helt torrt!!! :huvet

fyll på ny olja i hojen ...starta upp den låt gå en stund.......töm hojen på olja och kolla upp om det är metallspån i oljan..om inte!!! då hadde du tur fyll på ny olja igen å ut å gasa....

Jag vet att det som sticker först i en bilmotor är vevlagren när man kör utan olja. Nu är ju inte en bilmotor uppbyggd på samma sätt som en honda enstånka.

Den har torrsump om du har oljestickan vid tanken - > motorn går nödvändigtvis inte torr för att stickan inte visar någon olja I RAMEN(eller om du har nån annan oljebehållare)

Fyll på olja, kolla efter spån, inga spån -> tuta och kör .. hoppas på de bästa

Japp det brukar även på hojar vara vevlagret som går först

Vet du hur man kollar oljan på en Dominator?
iom att det är torrsump så måste den varmköras åtminstone ett
par minuter innan man kollar nivån.

Har du ingen aning om hur mycket eller lite olja du har
i motorn kanske det är bättre att tömma ur oljan o hälla
i rekomenderad mängd för att vara på den säkra sidan!

Lugn, du har torrsump! Cykeln måste köras rejält varm, stängas av, stå nån minut och sen kan du mäta oljan... (då trycks oljan upp så att du kan mäta den med stickan). Gör du inte såhär så lär du inte se nån olja på stickan...jag säger dock inte att den inte är tom, men proceduren för att kolla oljan på en hoj med torrsump är sådan! Check again...!

Den var tyvärr rejält varm när jag kollade.....

Nu var jag på en mack när detta hände, så jag gick in o köpte vanlig motorolja....

Ska givetvis byta asap.....vad rekomenderas för olja?

Fick inte nån anv handbok med...nån som råkar veta mängden? Det är en -03:a....

Sorry att man e helt lost på meck!

Mvh :gnissla

Jag har hört några väldigt olika historier om hur länge man kan köra en
motor utan olja, efter teflonbehandlingar osv. Finns det någon som vet
eller provat hur lång tid det verkligen tar innan motorn rasar?
(Om inte oljestickytrådarna hade varit så långa hade jag tittat där :) .)

mkillen skrev:
2273944 Den var tyvärr rejält varm när jag kollade.....

Nu var jag på en mack när detta hände, så jag gick in o köpte vanlig motorolja....

Ska givetvis byta asap.....vad rekomenderas för olja?

Fick inte nån anv handbok med...nån som råkar veta mängden? Det är en -03:a....

Sorry att man e helt lost på meck!

Mvh :gnissla

Jag TROR du ska hälla i 1 liter, köra motorn på tomgång ett par minuter, stänga av och slå i knappt en liter till.
Vill minnas att motorn är identisk med Xr600 förutom cylindervolym och trimningsgrad

Läs oljetrådarna är ett hett tips.. Helsyntet 10w/40 har jag i min

General E skrev:
2272210 Fundera lite över vart oljan tagit vägen också.

Precis, om det runnit ut två liter olja på golvet i ditt garage borde du ju se det. Det är inte så att du haft den inne på service nyligen och någon glömt slå i olja i den?

När du nu slagit i olja, kolla vart det läcker någonstans för du borde ju ha ett rejält läckage om den tömts på olja.

bäst o boka service omgående tror jag....har åkt 1100 mil, senaste service har förra ägaren gjort vid 600 mil, nästa ska enl boken vara på 1200 mil.

Grejen e den att jag har den stående i garage, ända sen jag köpte den, och inte en droppe läckage av olja syns där. :confused:

Jag har ju inte heller kört nå vidare "hårt" med den heller...måste väl varit dåligt med olja när jag köpte den....för som sagt var så lät den inte så "rassligt" i början när jag precis hade köpt den, som den lät nu när jag undrade hur det till med oljan....

BostonGurka skrev:
2274494 Jag har hört några väldigt olika historier om hur länge man kan köra en
motor utan olja, efter teflonbehandlingar osv. Finns det någon som vet
eller provat hur lång tid det verkligen tar innan motorn rasar?
(Om inte oljestickytrådarna hade varit så långa hade jag tittat där :) .)

11 sekunder har jag sett en gång (utan olja och kylarvätska) :hihi

Han som gissade på 2 minuter vann, alla andra gissade högre :lol

/Pajje

hur mycket olja rymmer det i ramen? på yamaha XT så tar inte motorn skada om det inte är nån olja på stickan. kan även fattas en liter till innan XT motorn tar stryk. dvs fylla på en liter olja innan stickan ens blir fuktig.
jag tror din motor låter som ny då du fyllt på olja det är bara testa innan du lämnar in den på service!

//Mcbudet

vet en husaberg motor som gått 15min utan olja alls på bana och pressats hårt utan minsta missljud!! bara tanka olja och den gick hur bra somhelst!
//Mcbudet

Psychobiker skrev:
2277967 11 sekunder har jag sett en gång (utan olja och kylarvätska) :hihi

Han som gissade på 2 minuter vann, alla andra gissade högre :lol

/Pajje

Mcbudet skrev:
2277970 jag tror din motor låter som ny då du fyllt på olja

jo, det vart skillnad på ljudet när ja fyllde på....fick bara i ca 7-8 dl. (man skulle visst vänta nån minut o fylla på mer?)

Ska gå ner till garaget o kika på stickan nu när hojjet stått stilla.

Stort tack till alla för alla svaren, grymt bra forum detta! :banana

*/ ?>
Back