Kört på glas

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
I gårkväll på väg hem körde jag på vad jag tror var glas eller hård vass plast. I morse när jag inspekterar däcken är det åtminstone två "skärsår" i bakdäcket, det största är nästan 1 cm långt och verkar djupare än några mm i alla fall, vet inte hur djupt.

Har ju lärt mig att man inte ska köra på däck med skador men var går gränsen? Behöver jag byta däck pronto pronto el kan jag köra till och från jobbet eller är det ingen fara alls? :confused:

Om jag behöver byta däck, kan någon tipsa mig om vad jag ska ta och var jag beställer - är ju helt ny på det här och detta är första bytet. Kör mest landsväg och kör även när det är 2-5 plusgrader och när det är blött så något som tål det är bra. Har en Suzuki GSX 1250 FA 2010 års modell... MYCKET tacksam för alla svar och hjälp, hinner själv inte läsa på marknaden just nu och sätta mig in i problemet :(

:hjälp
 
Jag kanske är mer optimist än vissa andra som kör snabbare hojar här på forumet, men håller däcket luften så skulle jag bara tuta och köra med däcken som dom är :)
 
Har du möjlighet att ta en bild?
Hur mycket mönster har du i övrigt? Var på bakdäcket är skadan? Om man inte ser corden eller däcket känns svampigt runt området så skulle jag nog köra med det.

Eller så lägger du en riktigt "fakk-ju börn-auwt":hojbusa och ser om däcket ger sig.
 
Skadan du har fått skulle jag inte vara orolig för , men vill du vara helt säker åk till en däckfirma & be dom titta .

Jag har precis satt på Michelin Pilot Road 3 på min BMW K1200S & är jätte nöjd , kör i alla väder .
 
Är väven skadad vill du definitivt inte köra fort med däcken (inte ens lagligt på motorväg). Rent allmänt kan det vara dumt att köra fort med skadade däck eftersom att krafterna kan få dem att göra otrevliga saker som att börja ramla sönder, och en hoj i hög hastighet är nog rätt otrevligt att sitta på när däcken börjar desintegrera.
Till och från jobbet är nog ingen fara förutsatt att du inte pendelbombar och däcken håller trycket.
 
Skadan du har fått skulle jag inte vara orolig för , men vill du vara helt säker åk till en däckfirma & be dom titta .

Jag har precis satt på Michelin Pilot Road 3 på min BMW K1200S & är jätte nöjd , kör i alla väder .

satte på pilot road 3 bak på min vtr sjukt nöjd,,kör med pilor road 2 fram funkar bra
 
Man skär ju mönster i slicks för att köra dom på gata, så jag ser inte problemet? :va Så länge corden är hel så skulle jag inte oroa mig. Det skulle bli ganska jobbigt om man skulle byta däck så fort man fick nån liten repa i gummit :rolleyes:

Att åka till en däckfirma ger jag inte så mycket för, dom lever ju på att sälja däck, och skulle antagligen döma ut ett däck som gjutskägget satt kvar på, bara för att det var smutsigt.
 
Man skär ju mönster i slicks för att köra dom på gata, så jag ser inte problemet? :va Så länge corden är hel så skulle jag inte oroa mig. Det skulle bli ganska jobbigt om man skulle byta däck så fort man fick nån liten repa i gummit :rolleyes:

Att åka till en däckfirma ger jag inte så mycket för, dom lever ju på att sälja däck, och skulle antagligen döma ut ett däck som gjutskägget satt kvar på, bara för att det var smutsigt.

Problemet dyker upp om det blir väldigt djupa jack i samband med höga hastigheter. När man skär mönster i slicks gör man väl oftast inte helt hemskt djupa mönster? (så att man är nere vädligt nära väven menar jag då..)
Och håller med om däcksfirma. :) De kommer garanterat att säga att man ska byta däcket oavsett om det är en stor eller liten obetydlig skada.

Man kan mäta hur djup skadan är om man vill se om det är i närheten av väven om man vill. Är den som mönstringen på däcket är det nog ingen fara alls däremot.
På bil hade jag inte brytt mig ett dyft om sprickor i gummit, men på en bil far man inte åt helvete om däcket pajar.
 
Åk till en gummi eller mc firma, tex den där du planerar att byta däck när det är dags ändå.

Be dem göra en bedömning och säg att du inte vill byta i onödan och kommer tillbaka o byter i vilket fall när det är dags.

Detta är ett ämne som är rätt obra o spekulera i på ett forum då punka inte är så kul om det går undan.
Jag menar, för o kunna göra en bedömning behövs kunskap + attse skadan på riktigt.
 
Problemet dyker upp om det blir väldigt djupa jack i samband med höga hastigheter. När man skär mönster i slicks gör man väl oftast inte helt hemskt djupa mönster? (så att man är nere vädligt nära väven menar jag då..)
Och håller med om däcksfirma. :) De kommer garanterat att säga att man ska byta däcket oavsett om det är en stor eller liten obetydlig skada.

Man kan mäta hur djup skadan är om man vill se om det är i närheten av väven om man vill. Är den som mönstringen på däcket är det nog ingen fara alls däremot.
På bil hade jag inte brytt mig ett dyft om sprickor i gummit, men på en bil far man inte åt helvete om däcket pajar.
Nej, självklart finns det ju gränser, ser man corden så ska man kanske vara lite skeptisk. Sen beror det ju på körstil, fram eller bak också.

Så länge man åker rakt fram med lite tempo så är ju punka rätt lugnt, jag märkte inget när jag fick punka bak, det var först när jag skulle svänga som jag började glida av motorvägen i 120 :näsblod Däcket slungas ju ut när man kör rakt fram med lite fart, men det orkar inte hålla rätt form i kurvorna.
 
Kolla hur djup skadan är. Är den grundare än mönsterdjupet är det inga problem. Är det djupare så kan det ändå vara ok beroende på om det är nere i stommen eller ej/körstil osv men den bedömningen gör jag inte över nätet.
 
Nej, självklart finns det ju gränser, ser man corden så ska man kanske vara lite skeptisk. Sen beror det ju på körstil, fram eller bak också.

Så länge man åker rakt fram med lite tempo så är ju punka rätt lugnt, jag märkte inget när jag fick punka bak, det var först när jag skulle svänga som jag började glida av motorvägen i 120 :näsblod Däcket slungas ju ut när man kör rakt fram med lite fart, men det orkar inte hålla rätt form i kurvorna.

Jaoh, fast punka är inte det värsta som kan hända med däck som har skadad väv eller djupa sprickor. De kan börja ramla i bitar, och det är nog mindre roligt på en hoj. :)
 
Jaoh, fast punka är inte det värsta som kan hända med däck som har skadad väv eller djupa sprickor. De kan börja ramla i bitar, och det är nog mindre roligt på en hoj. :)
Fast får man punka så är ju väven oftast skadad också, och SÅ dåliga är inte hojdäck att dom faller i bitar om det går hål på dom. Vi snackar ju trots allt däck från 2000-talet, inte däck från 1920 som har förvarats ovanpå garagetaket.
 
Fast får man punka så är ju väven oftast skadad också, och SÅ dåliga är inte hojdäck att dom faller i bitar om det går hål på dom. Vi snackar ju trots allt däck från 2000-talet, inte däck från 1920 som har förvarats ovanpå garagetaket.

Sant. :) Men en spricka i gummit är värre än ett hål i gummit, så beroende på var och hur djupt kan det ju faktiskt försvaga slitbanan så mycket att den slits isär och flyger av. Det är ju inga dåliga rotationskrafter som drar i däcket i 200+ knyck. Så är det en liten spricka så är det väl mest en fråga om att hålla koll på att den inte utvidgar sig när man kör, och sedan köra slut på däcket. Är den stor så ska man nog passa sig för höga hastigheter, och hålla koll på sprickan så den inte utvidgar sig.
Nu är det ju inte så jättetroligt att däcket desintegrerar när man kör ändå, lite som att det inte är jättetroligt att man ska köra på en älg varenda gång man är ute och kör. Det är en risk man får värdera själv lite när man är ute och kör på ett skadat däck imho.
 
Det är ingen fara!..
Har måna revor i däcket efter små bönar på asfalten å grus ibland!
Vissa är djupa å långa,men så länge inte väven är framme å luften inte åker ut så är det okej!..

Jag körde till och med med väven framme en 50 mil gick kanon lite konstigt kändes det,vet inte om de va för jag inbilla mig det hehe
 
Kolla bara att du inte har en glasbit kvar därinne (pirka med en liten mejsel eller så). Den skulle ju kunna äta sig inåt om den blir kvar.
 
Det viktiga är om det skadat corden eller inte. Är den oskadad så är det bara att köra vidare.
Jag skulle köra vidare men ta det lite lugnare dom första turerna och se till att kolla om det verkar som om skadan utvidgar sig. Gör den inte det så är det bara att köra som vanligt.
 
Sålänge inte slitbanan börjar släppa från stommen så skulle ja ge grönt ljus... De e ju ingen nackdel om man tittar till däcket lite då å då iofs... Finns ju folk som dragit hektovis me skruv genom hela däcket å sen gett sej ut på is i 250kh/h+ å även att de hänt att däck exploderat så tycker ja att detta exempel e lite mer åt de extrema hållet :yoparty...
 
Ingen reva men jag har ivf kört med en lagning i en säsong på bakdäcket. Alla hastigheter (dock inte speciellt mycket över 200 och inga långa perioder i den hastigheten). Fick in en rätt så bajtig träskruv i nya däcket.

Däckfirma lagade.
 
Back
Top