Körstil, sporthoj/motard-åkare.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Har kollat i olika mc-böcker (total controll, twist of the wrist mfl) som framförallt inriktar sig till sporthojsåkare. Där står det att man skall hänga på insidan av hojen i en kurva, för att man kan ha högst kurvhastighet då.
Varför gör då inte motardåkare så? Av det jag sett, så hänger är man i tex en vänsterkurva, till höger om hojen. Borde inte det resultera i lägre kurvhastighet? Varför gör man så?
 
KalleNorton skrev:
Har kollat i olika mc-böcker (total controll, twist of the wrist mfl) som framförallt inriktar sig till sporthojsåkare. Där står det att man skall hänga på insidan av hojen i en kurva, för att man kan ha högst kurvhastighet då.
Varför gör då inte motardåkare så? Av det jag sett, så hänger är man i tex en vänsterkurva, till höger om hojen. Borde inte det resultera i lägre kurvhastighet? Varför gör man så?


Vad jag har förstått så är de för att motardkilarna sladdar genom hela kurvan, du kanske har set de på tv att endel tappar greppet helt ibland, varför dom sladdar fattar jag inte, för de borde ju gå fortare att ta kurvan utan att sladda, men de har nog att göra med att dom sladdar iaf, rätta mej om jag har fel..
 
Vad jag har fått höra, att när man kör sk "stubbaräjs" (eller vad det nu heter..köra cross på åkrar i hög fart typ).. så ska man hänga på utsidan av hojen, det går mycket lättare att styra hojen genom kurvorna då.
Fråga mig inte hur det funkar..men det kanske är samma med motard?
 
Varför man hänger "utåt" är för att det går fortare att svänga hojjen så. (inte att man får högre kurvhastighet utan att själva svängandet tar mindre tid - från fullt upprätt till fullt nerlägg). I utgången går man in på insidan för att få mer gummi i backen. Våra svängar är inte alls lika långa som sporthojsåkarna, och då tjänar man nog mer på att svänga hojjen fortare än att ha högsta möjliga kurvhastighet (dvs hänga på insidan). Dessutom har man mer kontroll på cykeln med kroppen i upprätt läge.

Sladda behöver man inte göra för att åka fort på motard, det går fort att gå in i kurvan utan sladd också. Speciellt om man inte kan tekniken, då går det oftast bara saktare.

En annan sak som e viktig när man åker motard är att balansera vikten på hojjen (framåt å bakåt). Visst det är viktigt på en sporthoj också, men man kan komma ganska långt på sporthoj utan att ta till det. Till hjälp har du gasen också, med den kan du ställa mycke av viktfördelningen. De flesta framhjulssläpp har å göra med att man inte går på med nog mycket gas.

Ett exempel på det sista var när vi var i Tyskland och Nicoll körde uppvisning i slutet av dagen. Han gick i princip på bakhjulet från apex. Säger en del om hur mycket tryck man måste ha på framhjulet, inte sant? ;)

Saabmosare skrev:
Vad jag har förstått så är de för att motardkilarna sladdar genom hela kurvan, du kanske har set de på tv att endel tappar greppet helt ibland, varför dom sladdar fattar jag inte, för de borde ju gå fortare att ta kurvan utan att sladda, men de har nog att göra med att dom sladdar iaf, rätta mej om jag har fel..
In sladdar man för att slippa svänga hojjen när man ska in i kurvan, den e redan svängd när man går in. Sen är det ett effektivt sätt att stänga för andra också!
 
Olof Eriksson skrev:
Varför man hänger "utåt" är för att det går fortare att svänga hojjen så. (inte att man får högre kurvhastighet utan att själva svängandet tar mindre tid - från fullt upprätt till fullt nerlägg). I utgången går man in på insidan för att få mer gummi i backen. Våra svängar är inte alls lika långa som sporthojsåkarna, och då tjänar man nog mer på att svänga hojjen ......
Tack för svaret!

Och så en fråga till... Varför sträcker man benet snett framåt, som i cross?

Edit: Och ännu en. På sviestad, kurvan innan målrakan, där har jag ändå sett motardåkare åka med knäskrap, varför inte åka med "vanlig" motardstil? För lång kurva för att det ska löna sig att åka med den "vanliga" motardstilen?
 
Last edited:
KalleNorton skrev:
Tack för svaret!

Och så en fråga till... Varför sträcker man benet snett framåt, som i cross?

Edit: Och ännu en. På sviestad, kurvan innan målrakan, där har jag ändå sett motardåkare åka med knäskrap, varför inte åka med "vanlig" motardstil? För lång kurva för att det ska löna sig att åka med den "vanliga" motardstilen?

Nu åker inte jag motard, men jag antar att det är för att "parera" om man nu får ett släpp.
 
KalleNorton skrev:
Tack för svaret!

Och så en fråga till... Varför sträcker man benet snett framåt, som i cross?

Edit: Och ännu en. På sviestad, kurvan innan målrakan, där har jag ändå sett motardåkare åka med knäskrap, varför inte åka med "vanlig" motardstil? För lång kurva för att det ska löna sig att åka med den "vanliga" motardstilen?
Det är ganska stor skillnad på folk som åker motard och folk som kan åka motard. (jag är nånting där mittemellan, wannabe eller nåt ;D) Därför åker en del knäskrap. Men visst, det har å göra med hur fort det går i kurvan också, men sällan att man skrapar knän, men i högfartskurvor har man inte alltid ute benet.

Sträcker fram benet gör man för att få mer tryck på bakhjulet. Låter fel japp, men vad händer när du lyfter benet högt upp? Jo man tvingar överkroppen bakåt. Det handlar alltså ännu en gång om att balansera viktfördelningen på hojjen :)

Om du ska studera någon svensk förare när det gäller körstil så är Johan Ejdehage och (Ola?) Eifrém bra exemplar. Många andra förare i SM-serien har missuppfattat det, eller inte fått in tekniken än. Jag själv är där mitt emellan fortfarande ;)

saltvatten skrev:
Nu åker inte jag motard, men jag antar att det är för att "parera" om man nu får ett släpp.
I 100km/h på asfalt är det knepigt ;D Men det är delvist rätt, på gruset/jorden så parerar man med det benet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top