Körställning för folk med ryggproblem

riktigadavid

Ny medlem
Gick med
21 May 2011
Hoj
1987, Honda, VFR 750F
Jag har haft ryggproblem ett par år tillbaka. Det var dock inget jag direkt tänkte på när jag fick för mig att skaffa hoj och hojkort. Jag håller för närvarande på med att ta kortet och övningskör rätt mycket.
Men jag får så satans ont i ryggen av att köra!
Dom säger ju att man ska sitta som en hösäck på hojen. Men att sitta som en hösäck är ju inget man gärna gör när man har ryggproblem.

Hur gör ni andra med ryggproblem och mc? Hur sitter ni på hojen?

skulle föreslå en motard med rätt så högt uppsatt styre eller liknande naken hoj.

Eller så kan du försöka med att skaffa ett riktigt hårt ryggskydd som håller ryggen på plats?

Nä köp en sporthoj.. mycket bättre för ryggen! Slagen känns mycket mer om du sitter rak som en pinne, som man gör på tex motard å andra gubbhojar..

Vad har du för ryggproblem. Vart får du ont?
'Ryggproblem' kan ofta vara ett symptom på för dålig muskulatur i mage/rygg/axlar. Så istället för att rätta in ditt liv (och hojval) efter ryggont så kanske du kan rätta till det bakomliggande problemet.

Vad har du för ryggproblem. Vart får du ont?
'Ryggproblem' kan ofta vara ett symptom på för dålig muskulatur i mage/rygg/axlar. Så istället för att rätta in ditt liv (och hojval) efter ryggont så kanske du kan rätta till det bakomliggande problemet.

Jo, jag går hos sjukgymnast men det verkar inte bli helt bra.
Jag tycker mig har fått riktigt bra mag och ryggmuskel men ändå uppkommer smarta vid vissa rörelser. Tex stå med huvudet nerböjt som man gör när man diskar eller köra mc.

Byta hoj är inte aktuellt i nuläget. Jag kommer ha den här hojen iaf denna säsong.

Så upprät körställning som möjligt, jag hade lite problem med ryggen på min F800ST, på min nuvarande CB1000RA har jag inga problem med ryggen.

Jag hade tidigare samma problem för att min Japanska hoj troligen är tillverkad att passa förare under Svensk medellängd. Jag kände att jag satt med böjda armar och efter någon timmes körning säckade ihop med ryggen med ryggont som konsekvens. Jag har nu bytt till ett rakare, lägre och bredare styre (typ streetfighter) än original. Detta har gjort att mina händer nu är ca en decimeter längre fram och min körställning är nu mer framåt lutad och jag sitter automatiskt med rakare rygg och inga problem med ryggen. Troligen som någon nämnde att stabilt ryggskydd som du kan spänna i midjan hjälper nog också.

Samma här har rygproblem sen jag va drygt hum 19, så det blir några år, märker av de oftast vid datan efter en stund när jag suttit rakt o även stolar o hojar som körs för lågsamt under 100, men med ökad fart så blir det lätt jag glömer av o känns som ryggen glöms bort o har inga större besvär, men fort jag klivit av o går ett par 20 min när jag stått så börjar de värka igen, oftast nedre delen av ryggen.

Kör sporthoj o där tycker jag de nästan e avkoplande o köra när man pressar lite o får lägga sig på tanken o slapna av :)

Jag fick ordentliga ryggproblem förra hösten och har fortfarande ont, fast inte lika mycket. Jag får någon form av kramp i ryggen när jag sover, vilket gör att jag vaknar med ryggsmärtor och andningssvårigheter. Det enda jag kan härleda värken till är motorcykeln.
Då körde jag en Gsx-r och på den var jag tvungen att hela tiden spänna mage och rygg väldigt mycket för att inte hänga på styret, .
Nu har jag bytt till en supermotard istället och det känns mycket bättre för ryggen.

Tror att det är högst personligt hur din rygg funkar på olika hojar men min stelopererade skitrygg funkar bäst med lite mer upprätt sittställning som det är på framförallt gubbhojarna som det funkar bäst.
Det är av denna anledning som min förra hoj var en döslö tenere och min nuvarande är en supervass(ironi) tdm.
Gubbhojar bägge men väldigt bekväma att köra med mjuk lång fjädringsväg så man slipper mycket av det alla våra tjälskador så generöst bjuder på när man inte lyckas missa dem ute på vägarna.

Har även kört en del på grabbens motardhoj, xt660x och det funkar inte alls så bra för mig trots att förutsättningarna är ganska likvärdiga med sittställning och mjuk fjädring. Kan kanske bero på att lekfaktorn när man kör den är skyhög jämfört med min gubbhoj så att man kör ganska mycket mer aktivt när man nån gång får låna den, jättekul men det kostar på i ryggregionen.
Min slutsats är som jag började skriva att prova själv vad som funkar för dig. Har du en skada lik min så kanske du ska testa en tdm eller en tenere, lite trötta men ändå ganska trevliga hojar som funkar till det mesta.
Lycka till med ditt kort, sedan är det bara att ut och prova :-)

Last edited:
Jag fick fem komprimerade kotor i ryggen för några år sen, pga ett stålräcke som stod ivägen på Gotland Ring. I början gjorde det fruktansvärt ont att köra hoj, men istället för att byta sittställning så har jag tränat väldigt flitigt istället och byggt upp min rygg igen. Då slipper jag dels vissa delar av det vardagsonda, jag kan sitta som man ska göra, och jag kan köra den hoj jag vill köra, inte den ryggen tillåter :tummenupp

Jo, jag går hos sjukgymnast men det verkar inte bli helt bra.
Jag tycker mig har fått riktigt bra mag och ryggmuskel men ändå uppkommer smarta vid vissa rörelser. Tex stå med huvudet nerböjt som man gör när man diskar eller köra mc.

Byta hoj är inte aktuellt i nuläget. Jag kommer ha den här hojen iaf denna säsong.

Spänn magen o ha rak rygg, typ sitt o tänk på det när du kör, funkar för mig.. O ang diskning så är ett tips från en långstånk att luta huvudet mot köksluckorna så avlastas ryggen nå oerhört, det tipset fick jag av min naprapat o det funkar när man har ett kök från 60-talet o diskbänk vid knäna. Man känner sig lite fånig när man står där, men det funkar :D

Ryggproblem,

Efter ett antal ryggskott och en diskbrocksoperation. Funkar hojåkat rätt ok.

Köra sporthoj fungerar utmärkt, där är det ju bara handleder som tager lite stryk. Däremot köra alla andra typer utav hoj med upprätt körställning ställer till det, inte alltid men för det mesta. Typ en kramp som sätter in mellan skulderbladen. När väl den kommit hjälper inget. Ryggskydd som stagar upp ryggen............. vet ej.

Tolkar det som att ditt problem sitter en bit upp i ryggen då du säger att du får ont av att titta ner. Jag får ont av samma sak och har till och ifrån riktiga problem med övre delen av ryggen.
För mig fungerar det riktig bra att åka SportHoj. Jag får ont överallt utom just i övre delen av ryggen men det har nog med att göra med min längd som är snudd på 2 meter.
Hojar som jag sitter mer upprätt på samt har styret en bit upp på, typ Triumph tiger och liknande blir jag helt slut i ryggen av då man sitter som en säck potatis.
Sporthoj eller någon naket åt det mer sportiga hållet fungerar för mig och min rygg.

Motard är ett bra alternativ men skakningarna får ryggen i obalans om du redan har problem. Sen är det relativt avgörande VART i ryggen du har ont. Korsryggen är ju med oavsett vilken hoj du sitter på.

Om det finns några rätta svar på detta så är det nog att prova sig fram.
Det skiljer så mycket på ryggproblemen så en körställning som passar en individ passar inte en annan.
Sporthojar funkar t.ex. inte för mig längre.
Men sedan så är det även skillnad på den upprätta körställningen.
Jag får ont mellan skulderbladen rätt omgående på en XJR1300
medans jag inte får någon känning i ryggen alls på min nuvarande VMAX.

Provkör, provkör, provkör.. sen provkör du lite till.

Testa Hornet, CB1000R, FZ6/8, ER-6 eller kanske någon BMW. Det är populära och lättsvängda hojar som man sitter helt ok på, sen kan det ju faktiskt vara som så att det är mycket ovana/träningsvärk som känns av just nu när du nyligen börjat vilket i bästa fall blir mycket bättre när du blivit lite vanare bakom styret :)

Jag sitter rätt upprätt med rak rygg, funkar för mig. Kanske en tränings sak.... Man blir bra på det man tränar.

Men... Nu kanske inte ni sitter bak men tror ni åtminstone har kört med nån där bak (nån av er har kanske åkt bakpå med)
Kvinnan kan få rätt ont i ländryggen, jag vet ej vad det beror på, tror inte hon vet heller. Felaktig sittställning, jo ja. Men hur bör man sitta bak?
Rak rygg? Krökt?
Idéer, tankar om det hela?

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025