Körskolan - Ostrypt?

Edling

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2014
Hoj
Honda cbr 600
Hejsan. Hittar tonvis med dessa ostrypt trådarna men hittar inget som drar sig till mitt ämne. Men jag äger en honda cbr600 -91 som är registrerad till 35kw men strypningen har varit borta sedan minst ett decennium. Kan jag ändå använda den och köra med den på körskolan?

PS: Är helt nybörjare på detta forum och om allt inom hojar och har nyss fyllt 20 vintrar :(

Jag skulle nog säga i princip nej. Det är en sak att polisen kanske har svårt att kolla om man blir stoppad, men en hojskola vill väl lika lite sätta dig på en av deras A-hojar som att låta dig köra din egen ostrypta. Det är ju liksom olagligt, och det faller ju en del ansvar på dem i det här fallet. Handledare vid övningskörning är ju att betrakta som den som bär ansvaret för körningen mer än eleven.

Saxat från körkortsportalen:
"Det är du som handledare som räknas som förare vid övningskörningen. Du ansvarar också för att eleven uppfyller kraven för övningskörningen. "

Hejsan. Hittar tonvis med dessa ostrypt trådarna men hittar inget som drar sig till mitt ämne. Men jag äger en honda cbr600 -91 som är registrerad till 35kw men strypningen har varit borta sedan minst ett decennium. Kan jag ändå använda den och köra med den på körskolan?

PS: Är helt nybörjare på detta forum och om allt inom hojar och har nyss fyllt 20 vintrar :(

Kan? Förmodligen, om du inte säger något.
Bör? Förmodligen inte.

Om du inte förstår varför, skulle jag rekommendera en vända till i trådarna :)

Välkommen hit och lycka till med kortet!

Okej, attans också. Var och kollade på en mc verkstad och de tippade på att strypa den hamnar på cirka 4500kr :(
Dock har jag ju som sagt ett intyg på att den är strypt givetvis

Skruva dit någon form av enkel strypning så att den går som en påse skridskor (skämt), ett enkelt trottelstopp eller dyligt. Spelar ju inte så stor roll om det är 30,35 eller 40 kW, men att det är klart o tydligt att den är strypt. Som det ju står i pappren, dom lär inte bänka den.

Får kolla upp det. Synd att strypningen inte sitter kvar nu när hojen är i mina ägor. 4500 tycker jag verkar mycket för att strypa den. Kanske finns någon billigare variant som du nämner.
Alternativet är att köra privat övningskörning och sedan hyra hoj och ta x antal lektioner med hyrd båge :)

Okej, attans också. Var och kollade på en mc verkstad och de tippade på att strypa den hamnar på cirka 4500kr :(
Dock har jag ju som sagt ett intyg på att den är strypt givetvis
Surt. Men ska man vara lite hård så har du ju själv satt dig i den situationen genom att skaffa en hoj du inte har laglig rätt att köra. Menar ingen moralpredikan med det, men det är ju simpel fakta. Ha i beaktande också risken att bli portad från uppkörningen om du blir påkommen där.
Men har inte hojskolan egna hojar som inte kostar extra vid lektionerna? Vid uppkörning brukar man ju få betala för hojhyran, men inte på lektionerna?

Med de gamla reglerna (25kw) fick du övningsköra OSTRYPT mc på körskola från 17 år och 6 månader.
Frågan är om dessa regler gäller ännu.

Om jag har börjat övningsköra innan den 19 januari, får jag då fortsätta även efter det datumet trots att jag inte har åldern inne enligt de nya reglerna?
Nej, det får du inte. Från den 19 januari 2013 gäller de nya, högre åldrarna för övningskörning. Du måste då vara 23 år för att få övningsköra för tung motorcykel (behörighet A). Om du övningskör vid trafikskola och trafikläraren, som har uppsikt över körningen, följer med på motorcykeln eller i en sidvagn får du övningsköra från 17 år och 6 månader.

Hitta detta på körkortsportalen

Det kommer ta en erfaren körlärare 30 sekunder innan han/hon fattat misstanke om att din hoj inte uppfyller kraven, och sen är det uppförsbacke...... för dig alltså.

Hittade samma info, så det verkar du ha rätt i. Under förutsättning att trafikläraren sitter där bak. Du kommer bli kung på krypkörning!:) Skämt åsido, genomföra hela körkortsutbildning med trafikläraren som konstant passagerare? Uppkörningen (som du inte får göra på din hoj) blir första gången du kör utan nån där bak? Vettefaen asså...

Varför övningsköra med din egna hoj på en körskola och varför välja en hoj som varken är nybörjarvänlig eller lätt att handskas med vid lågfartsmanövrering??

Jag fick inte ens använda min egen hoj när jag körde på körskolan av "försäkringsskäl".
Är det A2 du ska ta?
Isåfall, vad har du för ursprungseffekt på din hoj?

Jag ställer mej frågan som många andra, varför köra på egen hoj om du ska köra på körskola?
Har aldrig hört talas om en körskola som inte har hojar till eleverna, och då jobbar jag som trafiklärare......

Du målar in dej i ett hörn, och lite surt att du köpt hoj som du inte får framföra utan att strypa den :(

Tänkte komma undan billigare genom att inte behöva hyra en hoj av körskolan. Men jag har bestämt mig.
Kommer övningsköra privat med den andra och när de blir lagom till semestern köra ett par kurser på körskolan med hyrd hoj, kosta vad de vill ska ha A2 kortet :)

PS: Jag har ärvt motorcykeln har ej köpt den.

Nu ska det övas :D :banana

Tänkte komma undan billigare genom att inte behöva hyra en hoj av körskolan. Men jag har bestämt mig.
Kommer övningsköra privat med den andra och när de blir lagom till semestern köra ett par kurser på körskolan med hyrd hoj, kosta vad de vill ska ha A2 kortet :)

PS: Jag har ärvt motorcykeln har ej köpt den.

Nu ska det övas :D :banana

Men för lektionerna kostar det inte att använda skolans hoj om det inte är helt annorlunda på skolan du kör på. Låter konstigt iaf.

En Honda CBR600 ifrån 91 har 100 kusar/73kw, så även fast den är strypt till 35kw får den inte köras på A2-kort då reglerna säger att ursprungseffekten får max vara 70kw så du är även körd här :gnissla Sedan kan man vidare fråga sig vem som för 10 år sedan ströp ner sin hoj till 35kw när det var 25kw som gällde för begränsade A-kort, hehe alla TS inlägg luktar skumt :hihi

Last edited:
En Honda CBR600 ifrån 91 har 100 kusar/73kw, så även fast den är strypt till 35kw får den inte köras på A2-kort då reglerna säger att ursprungseffekten får max vara 70kw så du är även körd här :gnissla Sedan kan man vidare fråga sig vem som för 10 år sedan ströp ner sin hoj till 35kw när det var 25kw som gällde för begränsade A-kort, hehe alla TS inlägg luktar skumt :hihi
Det finns inget skumt med inlägget. Det var ett trix av generalagenterna att strypa hojarna för att kunderna skulle få lägre försäkringspremie. Men efter allt fusk så klassade fb om hojarna till orginaleffekt efter några år. Det var vanligt att hojen enbart rullade strypt någon mil.

Den hojen är tillverkad innan 25 kW blev aktuell som körkortskrav.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...