Körskolan - Kostnader - Antal lektioner - Privatist eller inte - Hur gjorde du osv

agneman

Lowrider
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
Peugeot 28"
NSR_Martin skrev:
Agneman, varför ska man låta trafikskolan boka teoritid egentligen...? Är väll bättre att göra det själv? Eller är dom lite smarta så det blir dyrare då...?

Nej han bara bokade åt mig . Betalade gjorde jag väl när jag kom till Vägverkets kontor, eller ?! :confused: .

Jag betalade aldrig honom någonting för det, jag betalade 1500 kronor för teorilektionen, ingenting för synkontrollen och 4 dubbellektioner á 500 kronor, det vill säga 5500:- för mitt körkort, helt klart överkomligt .
 
Jag skulle köpa böcker på en trafikskola och dom gick på 1400 (alltså man kunde inte köpa bara böckerna av dom utan att gå en kurs) :dummer men då ingick det att jag fick andvända deras datorer hur mycket jag ville + en kurs som höll på en månad ( tisdag torsdag varje vecka ) så jag köpte det, det var helt värdelöst för mig. sen tipsade MAC på forumet om nån schysst sida där man kunde köpa teori-spel så jag köpte ett där och då gick uppskrivningen SKIT BRA.

sen på körningen så övningskörde jag med farsan och hans kusin är uppkörningsman för FMCK så han hjälpte oss att göra en bana och hjälpte till med allt som jag undrade över. jag tränade nån timme om dan i en vecka på själva körgården sen körde jag upp och fick mitt älskade körkort.. det släpper jag aldrig.


EDIT: juste, jag pyntade 2800 + 20/30 eller 50 kr för självaplast brickan ( kommer inte ihåg...)
 
Last edited:
Jag läste körkortsboken några gånger när jag pluggade teori. Sen klarade jag teorin.

Bokade uppkörning direkt. Hade en månad på mig att träna.
Köpte hoj, övningskörde med farsan rätt mycket. Tog 3 lektioner hinderbana sen 1 trafik

Sen körde upp och klara det.
 
Okej . Jag hade 4 dubbellektioner, 2 st hinderbana och 2 st trafik, ingenting funkade första lektionen på varje, men på andra klaffade det, då fick jag uppkörningstid, och klarade det .

5500 känns ju dyrt jämfört med det ni betalat, men ändå billigast möjliga utan privatkörning (kan tilläggas att jag inte ens hade hoj innan jag hade körkort, så jag körde inte en enda gång hemma) (kom jag på nu, fan va bra, heja mig mera jag :tummenupp) .
 
Hade min sambos bok (tog kortet året före mig) och ett program på datorn. Körde ca 200 mil med pappa och tog en lektion på körskolan för att kolla på banan. Kostade mig ca 3000 kr samanlagt :)
 
agneman skrev:
Nej han bara bokade åt mig . Betalade gjorde jag väl när jag kom till Vägverkets kontor, eller ?! :confused: .

Jag betalade aldrig honom någonting för det, jag betalade 1500 kronor för teorilektionen, ingenting för synkontrollen och 4 dubbellektioner á 500 kronor, det vill säga 5500:- för mitt körkort, helt klart överkomligt .
Så skit i o boka genom dom, dom gnäller bara om att du måste klara massa skit o det drar ut på tiden, kan du få en tid snabbare om du bokar själv så tveka inte, teoriprovet blir ju inte svårare för att du bokar det privat :fakta

Boka uppkörning DIREKT efter att du klarat teorin...
 
För att tillföra lite mer till tråden:

Ur min synvinkel sett så är det bästa sättet att spara pengar när man ska ta körkort att helt och hållet skita i trafikskola när det gäller teorin, köp boken, och ladda ner lite program typ bonniers trafikskola osv, och öva ordentligt!! Tänker du att äh vafan det är ju inte så svårt, teori kan man ju, då klarar du inte det, det är inte så lätt som vissa säger, öööööva, det är så onödigt att kugga... Jag gick själv teorikurs o övade på datorer på trafikskolan osv, visst, det är jättebra, men det kostar pengar med, så vill du spara pengar är det här jag tycker du ska göra det, snåla inte på uppkörningen, det är den som är riktigt sur att kugga på, inte teorin, det brukar inte va några problem att få tid igen till teorin och det kostar inga större pengar heller, det gör uppkörning....

Kortfattat om teorin:
Öva hemma, läs boken, kör övningsprogram på datorn, spara pengar och strunta i trafikskolan, boka tid själv, öva ordentligt. Boka uppkörning direkt efter att du klarat teorin, väntetiderna brukar va långa...

Träning innför uppkörning så ger jag tips efter hur jag gjorde, först övningskörde farsan och ja för att få in lite vana, efter det va det två lektioner, en trafik, en manöver, det han sa där övade vi mycket på, varje gång efter vi varit ute o kört övade vi garagevändningar på nån parkering, hyrde övningsplattsen en kväll för en hundring o övade på egen hand, sen tog jag en körlektion till innan uppkörningen, både manöver och trafik, bara för att kolla igenom så det inte va något man missat eller så, detta funkade kanon för mig, jag och farsan hade övningskört ungefär 300 mil, det hjälper väldigt mycket, just att ha vana, har du förälder eller nån kompis med hoj så övningskör så mycket som möjligt, det är ju ändå roligt att köra hoj :tummenupp (dom 300 milen med farsan va knappast bara övning, det va mer för nöjjes skul på krokiga vägar för det mesta, hehe...Men man lär ju sig ändå hantera hojen!)

Kortfattat om uppkörningen:
Lyssna och lär på körlektionerna.
Öva på egen hand och få in vanan, på så sätt blir det både billigt och bra :tummenupp

Om man ska köra upp som privatist eller via körskola kan jag inte ge något bra svar på, jag tänkte köra upp genom trafikskolan, men då det va så jääävla långa väntetider här i stan så körde jag upp i skövde, vi fixade den tiden på egen hand, vi sa ju att jag gått på körskola osv, så det va inte några problem, och jag tror inte dom ä så hårda mot privatiset som folk säger, men dom är nog lite hårdare än mot körskoleelever, eftersom körskoleläraren har godkänt eleven innan....
 
philsson skrev:
Hur gör man för att boka uppkörning .INTE via trafikskolan?.. :3freak

Det är bara att du ringer till ditt lokala vv-kontor (kolla www.vv.se) och säger att du vill boka tid för en uppskrivning. Du säger ungefär när det passar och de ger dig förslag på några tider. När du valt en skickar de ut en faktura ca 300 kr har jag för mig. Sen får trafikskolan göra vad de vill. :D
 
Undrar bara om ni hade era egna hojar när ni gjorde uppkörningen? Eller lånade ni från trafikskolan?
 
Lorus skrev:
Undrar bara om ni hade era egna hojar när ni gjorde uppkörningen? Eller lånade ni från trafikskolan?
Jag hade min egen (NSRen alltså), visst är den väll lite bökigare i garagevändingar osv, visst, men man lär ju känna sin hoj och övar man på det ordentligt så det sitter sen, är det ju ingen fara...

Mitt tips där blir väll att kör upp på en hoj du har bra vana med, om du kör på körskolans hoj eller din egen är ju upp till dig, körskolans är förmodligen lättare om du har en sporthoj, men o andra sidan kostar det pengar, det är en övervägning, ni som har offroadhojar (eller andra smidiga små hojar) tycker jag ska köra upp på era egna... Sporthoj så får ekonomin o viljan bestämma, vill man göra det lätt för sig mot pengar så... Själv tycker jag inte det va några problem att köra upp på min...
 
Lorus skrev:
Undrar bara om ni hade era egna hojar när ni gjorde uppkörningen? Eller lånade ni från trafikskolan?

Min var inte så laglig så jag hade inte tagit mig igenom säkerhetskontrollen ;)
Däcken var så nya att de knappt var en repa i dom, iaf på mitten! =)
 
Lorus skrev:
Undrar bara om ni hade era egna hojar när ni gjorde uppkörningen? Eller lånade ni från trafikskolan?
körde på trafikskolans DT.. gick inte komma upp i 90 på 90 inbrosningarna.. 85 gick den upp i.. (och då hade jag tagit sats längre bak en vad man skulle.. "ute på gruset").
Var bara att le och låtsas som om allt var OK. :tummenupp
 
philsson skrev:
körde på trafikskolans DT.. gick inte komma upp i 90 på 90 inbrosningarna.. 85 gick den upp i.. (och då hade jag tagit sats längre bak en vad man skulle.. "ute på gruset").
Var bara att le och låtsas som om allt var OK. :tummenupp
Själv hade jag inte det problemet....

Jag både övningskörde och körde upp ostrypt :hihi
Det går fint, varva inte mer än precis innan effektpucklen kommer bara så går det kanon :tummenupp
 
NSR_Martin skrev:
Själv hade jag inte det problemet....

Jag både övningskörde och körde upp ostrypt :hihi
Det går fint, varva inte mer än precis innan effektpucklen kommer bara så går det kanon :tummenupp

Ett tips är iaf att inte göra som jag gjorde. Drog på för lite så jag fick "panikacca" precis innan jag skulle till och bromsa. Blev ingen bra inbromsning eftersom man snabbt måste byta från gas till broms. Fick göra om den. Gasa lite mer på andra försöket :)
 
goodspeed skrev:
Ett tips är iaf att inte göra som jag gjorde. Drog på för lite så jag fick "panikacca" precis innan jag skulle till och bromsa. Blev ingen bra inbromsning eftersom man snabbt måste byta från gas till broms. Fick göra om den. Gasa lite mer på andra försöket :)
Hehe, jopp, det är inte så lyckat, sprecielt inte om de va en offroadhoj, man ska gasa upp innan, ligga på konstant hastighet o sen börja brosma, då blir det bäst :tummenupp

Va rätt roligt, trafikskoleläraren frågade om jag hann komma upp i 90, va ju inga problem iom att hojen va ostrypt, men man fick spela med lite "jao, va precis...", han berättade att dom brukade ha problem med det, hehe, han hade väll iofs inte brytt sig om jag kör ostrypt, värre med uppkörningskontrollantentanten :3freak
 
NSR_Martin skrev:
Hehe, jopp, det är inte så lyckat, sprecielt inte om de va en offroadhoj, man ska gasa upp innan, ligga på konstant hastighet o sen börja brosma, då blir det bäst :tummenupp

Va rätt roligt, trafikskoleläraren frågade om jag hann komma upp i 90, va ju inga problem iom att hojen va ostrypt, men man fick spela med lite "jao, va precis...", han berättade att dom brukade ha problem med det, hehe, han hade väll iofs inte brytt sig om jag kör ostrypt, värre med uppkörningskontrollantentanten :3freak



Man kom väll upp i typ 80 med en xr, efter 70 tog det 100 meter till 80 typ.

Men orkar man inte plugga så mycket teori hemma, jag läste halva boken :rolleyes: , så går man på körskolas teorilektioner :)
 
Angående bromsprovet så råder jag alla att tok gasa till 70-80 och sen ligga där och bromsa. det är mycket lättare att stanna snyggt och smidigt från 70 än från 90. Så gjorde jag och han tyckte att det såg fint ut ^^.

för hur ska trafiksnubben kolla hur fort jag kör?? :pannkyss
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top