Körskola i Linköping?

Perki

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki Z800-2016
Tänkte ta MC-kort nästa år som kommer men har redan börjat att kolla lite på vilka skolor som finns i Linköping men ville höra mig för om vilken skola ni rekomenderar & vilka erfarenheter ni har?

Fransson & Israelson, Ingelas, Magnussons, Waséns

Tack på förhand!
 
Jag kan rekommendera Ingelas.
Har kört där denna sommar och är snart klar med min utbildning.
Jag har haft Carina som lärare och hon är super.
När jag började kunde jag ingenting och det har fungerat hur bra som helst.
 
Hej!
Jag tror det finns flera bra alternativ. En ide är att kolla vilka hojar som finns och välja en du känner passar dig. Personligen så körde jag på Fransson & Israelsson, och tjejen på Magnussons. Jag är väldigt nöjd med F&I medan Magnussons verkade betydligt svårare att ha att göra med. Jag fick känslan av att Magnussons drog ut på utbildningen en del och mjölkade lite, men det är bara en ren spekulation från min sida.

Om du väljer F&I så är ett tips att vara ute i lite bättre tid med bokning då de bara har en som övningskör med MC. Men han är åandrasidan riktigt riktigt bra.

/A
 
"Tog" mitt B kort med Magnusson men som du säger så fick jag också känslan av att dem vill få ut så mycket pengar som möjligt på varje elev så det slutade med att jag efter 3 körlektioner bokade min uppkörning själv & klarade den utmärkt, min körskolelärare ville att jag skulle köra minst 2 gånger till.

Ingelas har jag hört rätt mkt gott om innan så ska ringa & höra mig för :)

Någon annan som har något förslag?
 
Jämförde lite mellan skolorna på deras lektioner vissa skolor kör med 40 min & andra med 80 min. Visst kan man lägga ihop 2 st 40minutare men vilket är att föredra tycker ni?
 
Kör dubbellektioner minst. Själv har jag bara kört dubbla pass och två trippel.
Du hinner inte mycket på 40 minuter då du skall ut till Sviestad då och då.

Själv körde jag inne i stan på en parkeringsplats som inte var speciellt trafikerad.
Kanonbra då jag slapp spendera en massa tid på att transportera mig från körskolan till övningsplatsen.
 
Jag körde också på Waséns, funkade bra och det var inte tal om att försöka mjölka. En trevlig Kawa Z750 funkade bra till körlektionerna och uppkörningen. Vet dock ingenting om teorin då jag körde den biten på egen hand.
 
Mötte Ingelas eller Magnusson när jag körde upp privat. De hjälpte mig så jag slapp lasta hojen och åka in till stan(där man skriver upp).

Trevliga och de gedde mig gratis tips :).

Tycker de är jädrans dålig stil att man måste åka in till polisens område för att köra upp. Man är ju bara på Motorstadion och kör konbana och sånt.

T.ex. som jag körde upp privat och körde med släpkärra in. Tro fan att jag var tvungen och lasta på igen efter ban körkningen och in till polisens område.
 
Fransson & Israelson är dom som har högst statistik på elever som klarar körkortet på första försöket, sen om det innebär att dom är bäst är ju en annan sak.

Men dom har en bra deal med triumph center så om man köper en hoj så kan man baka in körkortet i lånet på hojen om man vill slippa casha ut allt direkt.
 
Fransson & Israelson rekommenderas starkt. Tog själv A+B kortet hos dem och jag klarade allt på första försöket :D Som lekwall nämnde.
 
Fransson & Israelson är dom som har högst statistik på elever som klarar körkortet på första försöket, sen om det innebär att dom är bäst är ju en annan sak.

Men dom har en bra deal med triumph center så om man köper en hoj så kan man baka in körkortet i lånet på hojen om man vill slippa casha ut allt direkt.

Var har du sett den statistiken om jag får fråga. Jag vet att Osama på Wasens har haft 1-2 som kuggat på uppkörningen varje säsong senaste åren.
Jag kan verkligen rekomendera Wasens, fin hoj trevlig lärare. Ingelas däremot har jag hört att dem mjölkar en hel del.

Jag körde också på Waséns, funkade bra och det var inte tal om att försöka mjölka. En trevlig Kawa Z750 funkade bra till körlektionerna och uppkörningen. Vet dock ingenting om teorin då jag körde den biten på egen hand.

Jag gjorde detsamma, körde teorin själv och övningskörde hos wasens. Jag började i slutet av Maj och hade kortet i Juni.
 
Last edited:
Valet föll tillslut på Ingelas & körkortet har jag redan fixat (privat).. Jag tog 6 st dubbellektioner sen så tröttnade jag på att åka fram & tillbaka till motorstadion & öva låg & högfartsdelen i 20-30 min & sen tillbaka till körskolan. De summorna man betalar till körskolorna jämfört med vad man får ut är riktigt bortkastade pengar så har man redan en hoj så kan man sätta upp banorna själv & öva, kolla alltid över axeln när du ska svänga eller göra ett filbyte, blicken ska vara långt fram & när du ska köra om så ska du hålla ut rejält. Dessa tips kostade mig 6720:- & av mig får ni dem gratis!

Kör privat om du har möjlighet & lägg pengarna på bensinen istället!

Uppkörningen gick kanon men glöm inte erat regbevis på hojen & att ni behöver ha eran handledare på plats eller släpkärra så att ni kan ta hojen upp till Garnisionen.
 
Lite sent svarat med kan vara bra o rekommendera om folk går in här och läser.

Tog mitt A-Kort på Fransson & Israelsson och kan inte säga något annat än att jag är supernöjd. Dock 40 minuters lektioner men man behöver inte mer.
David som är ägare och ansvarar för MC körningen är verkligen ärlig och mycket trevlig, han kan verkligen lära ut.
Det enda negativa är cykelparken, gillar den nya honda hornet men dom gamla daytona är inte så roliga att köra.

Har hört rykten om några andra körskolor genom vänner och bekanta och dom som kört på Fransson & Israelsson rekonmenderar verkligen det till skillnad från bekanta som kört på Waséns, Magnussons och Ingelas.

Waséns är helt ok, dock bara 80 minuters lektioner.
Ingelas försöker mjölka folk på pengar.
Magnussons försöker mjölka folk på pengar samt är "arroganta" i sitt sätt.
 
Magnussons försöker mjölka folk på pengar samt är "arroganta" i sitt sätt.

Eftersom jag tidigare i tråden rekommenderade Magnusons har jag absolut inte upplevt detta. Snarare tvärtom. Att det pratas om att trafikskolor försöker mjölka folk på pengar är ju inte ovanligt. Men anser de att man behöver ta en extra lektion, då är det väl så det är.
 
Eftersom jag tidigare i tråden rekommenderade Magnusons har jag absolut inte upplevt detta. Snarare tvärtom. Att det pratas om att trafikskolor försöker mjölka folk på pengar är ju inte ovanligt. Men anser de att man behöver ta en extra lektion, då är det väl så det är.

Alla har ju olika lärare så det är klart att alla skolor upplevs olika.
Den jag pratade med var en som jag träffade på uppkörningen, han klarade uppkörning men Magnussons hade velat att han skulle ha 5 st dubbellektioner till.

Men men. Man avgör själv var man vill gå!
 
David på F & I är toppen!
Ingen mjölkning, trevlig och verkar ha kört en hel del själv!
 
Jag säger också Osama på Waséns, speciellt om du har en del körvana och bara vill gå igenom lite olika moment. Ni lägger upp körningen tillsammans med tyngdpunkter på vad DU själv tycker känns relevant. Har tagit 4 lektioner och ska ta två till innan uppkörningen på onsdag. Han gör allt för att vi ska få kortet så fort som möjligt! Teorin skrev jag bara upp efter att ha läst igenom m-cboken så den vet jag inte hur han är på.

I övrigt varma rekomendationer till Waséns, ett plus är att de har en riktigt go Kawasaki Z750 och att han inte whinar för att man får lite framhjulslyft ute på sviestad.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top