Körkortstillstånd och polisregistret

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Hoj
Ducati 900 SSie
Jag har en undran:

Jag har bara A-behörighet på mitt körkort och hade därför tänkt komplettera med B-behörighet nu. Tänkte övningsköra med min mor.

Jag skrev ut blanketterna för ansökan om körkortstillstånd och fyllde i dem. Dessa ska skickas till Länsstyrelsen i Stockholms län (då det är där jag bor), så jag gick in på deras hemsida för att kolla deras adress. Då läser jag följande:

När din ansökan kommer in till Länsstyrelsen görs en personutredning och vi kontrollerar om du förekommer i Rikspolisstyrelsens register. Om du inte förekommer i Rikspolisstyrelsens register kommer inbetalningskortet från Vägverket efter ca 1 vecka. Om du däremot förekommer i Rikspolisstyrelsens register utreder Länsstyrelsen lämpligheten och handläggningstiden kan uppgå till flera månader.

<http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____3947.asp>

Vad finns i "Rikspolisstyrelsens register"? Även fortkörningar? Om de finns där så betyder det att tack vare att jag kört för fort två gånger så kan det ta flera månader för mig att (eventuellt?) få mitt körkortstillstånd. Är det så?

Är inte säker, men när jag skulle skaffa körkortstillstånd för A1-behörighet så tog det nästan en hel månad extra. Detta på grund av att jag fanns med i polisregistret för att ha kört trimmad moppe (olovlig körning).

Warburton skrev:
Vad finns i "Rikspolisstyrelsens register"? Även fortkörningar? Om de finns där så betyder det att tack vare att jag kört för fort två gånger så kan det ta flera månader för mig att (eventuellt?) få mitt körkortstillstånd. Är det så?
Torskade du kortet när du körde för fort? Gjorde du inte det så har jag svårt att se att det skulle påverka. Men vad vet jag...

Du vill väl ha kortet? Då är det väl bara att skicka in papperna. Du lär ju få kortet iallafall, frågan är bara hur snabbt det går. Lycka till! :tummenupp

Warburton skrev:
Jag har en undran:

Jag har bara A-behörighet på mitt körkort och hade därför tänkt komplettera med B-behörighet nu. Tänkte övningsköra med min mor.

Jag skrev ut blanketterna för ansökan om körkortstillstånd och fyllde i dem. Dessa ska skickas till Länsstyrelsen i Stockholms län (då det är där jag bor), så jag gick in på deras hemsida för att kolla deras adress. Då läser jag följande:

När din ansökan kommer in till Länsstyrelsen görs en personutredning och vi kontrollerar om du förekommer i Rikspolisstyrelsens register. Om du inte förekommer i Rikspolisstyrelsens register kommer inbetalningskortet från Vägverket efter ca 1 vecka. Om du däremot förekommer i Rikspolisstyrelsens register utreder Länsstyrelsen lämpligheten och handläggningstiden kan uppgå till flera månader.

Borde inte vara så eftersom du har ett giltligt körkort idag!(?) Annars borde det har varit indraget om du kört för fort!?

Jag begärde ett utdrag från polisregistret när jag skulle söka till ordningsvaktsutb. Det stod med en väldans massa saker som man gjort, kört utan bälte, felaktig belysning (dimljus & halvljus), utan nummerplåt (miniskylt på hojen) samt tonade rutor på bilen (heter ngt speciellt som ja inte kommer ihåg) Trodde verkligen inte att allt sånt småskit fastna i deras register men så va visst fallet. Har för mej att såna småsaker hänger med i 2-3 år om man inte hittar på fler hyss... :fatta!
Så har du otur så tar utredningen lite längre tid.
Men du ska väl ta kortet ändå så de är ju bara att skicka in handlingarna och vänta o se. :tummenupp

Behöver du verkligen körkorts tillstånd när du redan har körkort.
När jag skulle ta a-behörighet så behövde jag bara skicka in ansökningar på nya att övningköra med, jag hade b.
Jag tror att har man körkort på a eller b så då har man körkortstillstånd också

Warburton skrev:
Jag har en undran:

zx6rman skrev:
Behöver du verkligen körkorts tillstånd när du redan har körkort.
När jag skulle ta a-behörighet så behövde jag bara skicka in ansökningar på nya att övningköra med, jag hade b.
Jag tror att har man körkort på a eller b så då har man körkortstillstånd också

Har övningskörningstillståndet gått ut så behöver du söka om på nytt. Det står också på tillståndet vilken behörighet du får köra med.

Man har INTE automatiskt övningskörningstillstånd när man redan har ett körkort. Tyvärr :)

/Annicka

Tidigare hette det "lämplighetsintyg" (därav "lämpen" som man ser ibland) och det kommer sig ju av att Vägverket ska bedöma om du är lämplig att inneha körkort. Därför spelar ditt polisregister roll, vissa trafikförseelser, eller återkommande dito, kan betyda att du får vänta med kk-tillståndet. Så det är ju bara att skicka in ansökan så får du se hur lång tid det tar.

Lycka till.

Hur länge hänger tyngre brott med i registret? Alltså inte våldsbrott eller rån & liknande men t.ex inbrott och liknande?

Inte för min egen del som det är intressant men väl för en bekant!

Blip skrev:
Hur länge hänger tyngre brott med i registret? Alltså inte våldsbrott eller rån & liknande men t.ex inbrott och liknande?

Inte för min egen del som det är intressant men väl för en bekant!

Tror det är 5 år? Togs upp på efterlyst för några veckor sen, mindre grejer 2 år.

Annicka skrev:
Har övningskörningstillståndet gått ut så behöver du söka om på nytt. Det står också på tillståndet vilken behörighet du får köra med.

Man har INTE automatiskt övningskörningstillstånd när man redan har ett körkort. Tyvärr :)

/Annicka

Ett körkortstillstånd för antingen A, B eller BE gäller för alla dom behörigheterna.

Warburton skrev:
Jag har en undran:

Mitt körkortstillstånd för bil/mc fick ut sista augusti o sökte nytt för ca 1 mån sedan, men ahr fna inte fått nåt svar. HALLÅÅ!! ok om mna inte ahr nåt tillstånde kan det kanske ta tid, men nu ahr jag haft mitt i 4 år så dom borde väl bara skriva ut ett nytt?? :mad:

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2