Körkort på livstid = rätt?

håkanbråkan

Ny medlem
Gick med
27 May 2006
Ort
Kungälv
Hoj
2006, Suzuki GSR
I ett tillfälligt tillstånd av (inbillad) klarsynthet så tänkte jag att:

Körkort visar ju bara förarens färdigheter vid ett eller några tillfällen. Många trafikanter bryter trafikregler varje dag utan att det straffar sig.

Om alla var tvugna att köra upp OCH skriva teoriprov var femte år så skulle man antagligen "likställa" trafikanternas regelkunnande, och rensa bort de värsta rötäggen som skiter totalt i att exempelvis använda blinkers.

En trafiklärare skulle ju fungera som en coach om man missar en uppkörning eller teoriprov. (jag är inte trafiklärare, ingen propaganda altså)

Är jag helt ute och cyklar, eller kan jag ha en poäng? :va
 
Du har säkert helt rätt men det är nog tyvärr både praktiskt och ekonomiskt ogenomförbart! Dock borde pensionärer testas vid en bestämd ålder!
 
Håller faktiskt till en viss grad med.
Dock kan vart 5:e år kanske vara lite mycket. Kanske vart 10:e år i stället.

Det finns en annan poäng med att repetera teori och praktik och det är alla nya regler som kommer.

Själv har jag skrivit om teorin pga frivilligverksamhet inom försvaret (MC-ordonans) och bara på de 10 åren hade det hänt en del nytt.

Ta sedan de som idag är 70år gamla. De tog sitt körkort 1955, hur såg trafiken ut då? Några STORA skillnader, ingen fri hastighet, högertrafik, motorväg...

Min första bil gjorde 140km/h i medvind, det är var man lägger farthållaren på i dag. Utveckling!
 
Det har jag propagerat för länge.
Teoriprov och uppkörning så får du köra i 10 år.
Inga krångliga regler som kan omtolkas, vrängas och kringgås. Körkortet gäller 10 år från senaste uppkörning. Punkt! Har du inte klarat en ny uppkörning innan dessa 10 år gått, så har du inget kort längre - synd om dig, men det ligger i ditt eget intresse att fixa det.
Är det synd om dig för att du behöver göra 50 teoriprov och 25 uppkörningar innan du "gissar rätt"? Tänk en gång till. Du kanske inte är helt säker i trafiken? Det är ingen mänsklig rättighet att få framföra ett tungt fordon i hög fart (t.ex. 1500kg i 50 km/h är en rejäl tackling).
 
Läs nedanstående med en liten nypa salt...

Det här går faktiskt att likna vid reglerna för jägarexamen och vapen-licens. Faktum är att fordon dödar och skadar fler människor och djur än vad jägare gör.

§1.1 Risken för att du skadar djur istället för att "insta-killa" dem är mycket högre. Du plågar alltså djuren avsevärt mer med ett fordon.

§1.2 Märk nu att vid jakt SKA sökhund finnas på plats mycket snart efter en eventuell skadeskjutning.

§2.1 Vid jakt får du bara jaga vid vissa tillfällen på året. (Idag startar älg-jakten i Kungälv). Detta för att djuren ska få föröka sig i fred och att man inte ska stressa dem för mycket.

§2.2 Med bilen "jagar" du året runt.

§ 3.1 Risken att du vådaskkjuter dig själv eller någon annan i jaktlaget (ca 10 personer) är ganska liten vid jakt.

§ 3.2 Risken att du skadar någon med bilen ökar något när jaktlaget är ca 4 miljoner personer (siffra saknas, hittade på).

§ 4.1 När en jägare inte ser längre eller hör längre så säger de andra i jaktlaget till denne som då får antingen gå i drevet eller stanna hemma och få lite kött som tack för att de andra jagar på hans mark.

§ 4.2 I trafiken händer inte detta...

§ 5.1 Vid jakt så VET en jägare vad som ska göras när djuret är nedlagt.

§ 5.2 Vid en olycka i trafiken så vet få vad som ska göras eller så smiter de.

Fordon med förare är alltså farligare än vapen med jägare.


Nu vill man att folk som inte jagar aktivt men ändå har jägarexamen ska avlägga prov vid jämna mellanrum för att minska risker vid jakt...

Jag tycker nog faktiskt att det vore rätt att göra i alla fall en synundersökning då och då.
 
Grundtanken är väl ganska god tycker jag. Någon form av teoriprov och någon form av "uppkörning". Riktigt hur det skulle vara utformat har jag inte riktigt klart för mig. Kanske att "uppkörning" kan ske via trafikskola eller liknande (som moppe-kort).

Men jag tror att vilket som helst politiskt parti, oavsett om namnet är "kalleankapartiet", skulle vinna riksdagsvalet om man som enda part motsatte sig ett sådant förslag.

Jag tror inte att det kommer att införas.
 
Borde Vara..........

......en självklarhet!

Körkortet är bara ett bevis på att man får ÖVA PÅ EGEN HAND.

Oavsett ålder så är:

- De teoretiska kunskaperna FÄRSKVARA, det tillkommer och ändras en hel del
varje halvår.

Hur många tillgodogör sig dessa ändringar frivilligt...?

- De praktiska kunskaperna FÄRSKVARA, som beror på hur mycket du övar,
i praktiken hur många mil du kör/år.

"Karl Svensson" med volvon som åker 1000mil varje år får precis lika mycket
övning som "Pelle Pung" med R1-an som kör 1000mil per år.

Ålder påverkar mycket mindre än hur mycket mil du kör.
Enda nackdelen med att köra många "landsvägs"mil är att man höjer farten
hela tiden, utan att man egentligen är medveten om det.
Man anpassar sig, jämför hur fort din hoj går på våren i förhållande till på hösten.

- Vi som har behörighet att köra tunga fordon genomgår, f.o.m 50-års ålder
och sen vart tionde år, en läkarundersökning/synkontroll innan vi får förnya
vår behörighet. Det borde vara oftare, mycket händer på tio år.

JAG tycker att ALLA skall förnya sitt körkort vart 5-te år, Läkarkoll...synkoll...
teoriprov, och så småningom när SBP har byggt ut resurserna även körkoll.

KentW
 
Inom "spårtrafikbranchen" där jag arbetar, har man genomgång av trafiksäkerhetsföreskrifter varje år. Vart femte år går man till läkaren, efter fyrtiofem blir intervallerna tätare.

Någon form av fortbildning även för vägtrafikanten tror jag vore vettig. Sedan har jag f n inget förslag på hur en sådan kan vara utformad.
 
Jag tycker nästan att det är bra som det är!

Nog för att sinnesförvirring, nedsatt syn/hörsel och alla andra miljoner sjukdommar som kan sänka din förmåga att uppträda korrekt och säkert i trafiken inte kommer vid en exakt ålder...

Men det känns ändå som att en rutinkoll typ lämplighetsintyg borde göras med jämna mellanrum, med en början på 50år? sen kanske 60 70 75 80 85 86 87 88 89osv

Nya regler och sådant skickas väl ändå ut av vägverket med jämna mellanrum?
 
Jag är nog böjd att hålla med om att någon form av lämplighetskoll av färdigheten att framföra fordon kan vara bra, vet dock inte hur. Själv tillhör
jag den kategorin som enligt många här inte hör hemma i trafiken eller ens har något existensberättigande, har haft MC-kort och åkt hoj i stort sett hela tiden sen 1960, sen kan alla räkna ut min ålder.
 
med en början på 50år? sen kanske 60 70 75 80 85 86 87 88 89osv

Nya regler och sådant skickas väl ändå ut av vägverket med jämna mellanrum?

Varför vänta till 50år.....?

Brukar du sätta dig in i alla nya regler som skickas ut....?

FRÅGA:

- Vilka bestämmelser gäller när du passerar en skylt som visar tätbebyggt samhälle i siluett............?


KentW
 
Nog för att sinnesförvirring, nedsatt syn/hörsel och alla andra miljoner sjukdommar som kan sänka din förmåga att uppträda korrekt och säkert i trafiken inte kommer vid en exakt ålder...

Men det känns ändå som att en rutinkoll typ lämplighetsintyg borde göras med jämna mellanrum, med en början på 50år? sen kanske 60 70 75 80 85 86 87 88 89osv

Som småbarnsförälder så ser jag med andra ögon hur (oftast) killar under 25 år som stora faror. (inget personligt)
Att dra dra på som ett jehu i tättbebyggt område bara för att det går. Kanske är det för att imponera vad vet jag?
Att testa från 50 års ålder är väl sent enligt uppfattning.

Kul att många tycker till i ämnet, jag trodde att min gästbok skulle fyllas med "stick-o-brinn-meddelanden" :)
 

- Vilka bestämmelser gäller när du passerar en skylt som visar tätbebyggt samhälle i siluett............?

Är det skyltarna som ser ut som en lång svart huggtand i 200 knutar? ;)

Jag är inte säker på att plugga teori vart 10:e år räcker för att öka riskmedvetenheten. Att vara säker i trafik handlar om erfarenhet och mognad. Det praktiska, regler och skyltar är bara en del av det.
 
Är det skyltarna som ser ut som en lång svart huggtand i 200 knutar? ;)

Jag är inte säker på att plugga teori vart 10:e år räcker för att öka riskmedvetenheten. Att vara säker i trafik handlar om erfarenhet och mognad. Det praktiska, regler och skyltar är bara en del av det.

Läs mitt inlägg #8....................

Hur ska du kunna praktisera....om du inte kan teorin...?

Ärligt talat tror jag inte att NÅGON skulle klara av teorin 1år efter man körde
upp och klarade sitt körkort......att bli påmind om vad som gäller vart 5-år
tror inte jag är för mycket.

KentW
 
Last edited:
Läs mitt inlägg #8....................

Hur ska du kunna praktisera....om du inte kan teorin...?

Ärligt talat tror jag inte att NÅGON skulle klara av teorin 1år efter man körde
upp och klarade sitt körkort......att bli påmind om vad som gäller vart 5-år
tror inte jag är för mycket.

KentW

Och jag tror inte det spelar någon roll om man kan teorin bättre/utantill. Det var det som var hela min poäng i mitt förra inlägg.

Det ger nog mer om nybörjare får åka med de erfarna som då kan berätta vad man ska tänka på i olika situationer som uppkommer. Hur man ser på trafiken. T.ex. när jag åker med unga/nybörjare så kan de ibland heja till att man ska "akta den där", då har jag redan sett den för 4 sekunder sen eftersom jag i större utsträckning vet vad jag ska kolla efter i trafiken. Riskmedvetnhet och skärskådning framför paragrafrytteri, säger jag. Därmed inte sagt att man inte behöver kunna reglerna, men inte ska man behöva skriva upp vart 5:e år för att lära sig vad 2 nya skyltar betyder.
 
En klar poäng. För yrkestrafiken (C/D-behörigheterna) har det väl redan införts regler åt det hållet. Dock är kraven vad jag minns läkarintyg vid förnyelse. Inga nya uppkörningar.
 
Är själv resande tekniker och är ute i trafiken mer än "Svensson" och det finns många där ute som inte borde ha körkort.
OK jag är inget helgon själv, kör ju hoj :D

Ex.
Omkörning är tillåtet på höger sida i 50 och 70 INTE i 90 och 110 !!!
Påfart till motorväg heter accelerationssträcka, accelerera !!!
Trafikanter som skall UT på motorvägen har lämna företräde, dvs du skall INTE bromsa på motorvägen för att släppa in någon som kommer från accelerationssträckan !!!
Man får INTE gena över körfälten i en rondel !!!
Man får använda vägrenen för att underlätta omkörningar !!!

Detta ser man dagligen folk som uppenbarligen inte lärt sig.
 
Och jag tror inte det spelar någon roll om man kan teorin bättre/utantill.
... men inte ska man behöva skriva upp vart 5:e år för att lära sig vad 2 nya skyltar betyder.

Kanske inte bara skyltarna som betyder nått.......

Lika fullt....

- Vi besiktigar våra fordon varje/varannat år..........

"Bäst i test" klara sig den bil som får minst anmärkning på "Skyltbelysning" ur funktion.

Varför....Vi ser till att inte behöva betala en gång till......

Vilken nivå det ska vara på "provet" kan nog disskuteras...men att det behövs
ser man varje dag i trafiken......

OM du riskerade att inte få fortsätta köra.....skulle du inte se till att lära dig även
"skyltarnas" betydelse utantill.....?

Bara det faktum att Man inte MÅSTE kunna det, gör att så MÅNGA inte kan dom.

KentW
 


Ex.
Omkörning är tillåtet på höger sida i 50 och 70 INTE i 90 och 110 !!!

hehe. Detta har jag faktiskt aldrig hört. Stämmer verkligen det? Alltså att det skulle vara tillåtet i 50 och 70, ska jag kanske tillägga. ;)
Menar du där det är 2 körfält i samma riktning?
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top