Körkort A begränsad

Lulle92

De ä ba o gasa
Gick med
20 May 2010
Hoj
KTM 640 Prestige -04 Honda VFR 750F RC36 -90
Tjabba,

Jag ska ta antagligen ta A begränsad nu efter sommaren eller våren 2011. Jag har A1 sedan tidigare (2009-09-22). Kommer jag behöva göra de nya riskutbildningarna som tillkommit eller slipper jag dom?!:va

Jo, men teorin har jag inget emot.. Dock känns det ovärt att punga ut 3 lax för att öva på att bromsa när man redan kört hoj i 1 år :näsblod

Se det från den ljusa sidan. Du får en utbildning som nog du, jag och många andra skulle lära sig mycket på.
Kan förstå att du känner det surt med pengarna dock.

Se det från den ljusa sidan. Du får en utbildning som nog du, jag och många andra skulle lära sig mycket på.
Kan förstå att du känner det surt med pengarna dock.

Visst är det så, men att sätta en prislapp med 2600:- på tjofräset är inte riktigt okej, inte enligt mig i alla fall.

Borde dom inte kunna ta med lite mer av det som ska vara i R2 i uppkörningen istället, skulle vara så mycket enklare...

Och ja, teorin slipper man om man har A1 sedan tidigare :)

3800:- va det visst...

Last edited:
Lånar tråden lite.

När jag tog A beg. år 2003, så skrevs det över per automatik år 2005 till A.
Nu när jag ringer olika Försäkringsblag så får de upp att jag bara har haft kortet sedan 2005...

Ska inte de åren med A beg. räknas?

Gjorde R2 igår. Kugga förra året och fick göra både R1 och R2 i år. Surt, Ja. Men finns inte mycket mer man kan göra. Jag har däremot inte kört så mycket men kände att R2an gav ganska mycket. Ger nog ett och annat till er som har kört en del också.

Sen är det ju inte riktigt samma sak o köra begränsad/tung som lätt?

Lånar tråden lite.

Nu när jag ringer olika Försäkringsblag så får de upp att jag bara har haft kortet sedan 2005...

Hur funkade det... Fick du ett nytt körkort på posten typ lr fick du ansöka om nytt när det går över till "tung"?

Hur funkade det... Fick du ett nytt körkort på posten typ lr fick du ansöka om nytt när det går över till "tung"?

Kan det inte vara så att han har hojen försäkrad som A och han har tagit A kortet 2005. Då har han ju bara haft den behörigheten sedan 2005..

Hade han haft A Begränsad hade det stått att han hade tagit körkortet 2003 eftersom det va då han tog behörigheten för A begränsad.

Gjorde R2 igår. Kugga förra året och fick göra både R1 och R2 i år. Surt, Ja. Men finns inte mycket mer man kan göra. Jag har däremot inte kört så mycket men kände att R2an gav ganska mycket. Ger nog ett och annat till er som har kört en del också.

Sen är det ju inte riktigt samma sak o köra begränsad/tung som lätt?

Jag har aldrig kört begränsad/tung så jag kan inte riktigt svara på det, men det lär vara en ganska stor skillnad med tanke på effekten och vikten på den "nya" hojen.

Kan det inte vara så att han har hojen försäkrad som A och han har tagit A kortet 2005. Då har han ju bara haft den behörigheten sedan 2005..

Hade han haft A Begränsad hade det stått att han hade tagit körkortet 2003 eftersom det va då han tog behörigheten för A begränsad.

stämmer, men iom. att det övergår till A så bör det ju vara någon uppkörning eller liknande för att man ska få behörighet till A. Eller räknar de med att man ska kunna hantera en större hoj bättre när man är 22 ist för 20? eller 18-20 eller vad det nu är...

Lånar tråden lite.

Det är nog lite olika. Jag tog A1 -97 och hade ett antal år uppehåll efter det, men mitt MC-kort räknas från -97 iaf på bilsport och mc. Frågade t om om det i deras kundtjänst och det stämnde, var A1:an från -97 som gällde.

Det du beskriver har jag läst att många som blivit av med lappen (fortkörning) och fått ett nytt kort råkat ut för. Stå det inte 2003 ibak på ditt körkort under A begränsad? Annars ring VV (eller vad de heter för dagen) och begär att få det ändrat.

Det är nog lite olika. Jag tog A1 -97 och hade ett antal år uppehåll efter det, men mitt MC-kort räknas från -97 iaf på bilsport och mc. Frågade t om om det i deras kundtjänst och det stämnde, var A1:an från -97 som gällde.

Det du beskriver har jag läst att många som blivit av med lappen (fortkörning) och fått ett nytt kort råkat ut för. Stå det inte 2003 ibak på ditt körkort under A begränsad? Annars ring VV (eller vad de heter för dagen) och begär att få det ändrat.

Jo det står 2003 bak på. Men påpekar jag det när jag pratar med försäkringsbolagen så ändrar de och säger; jaha va konstigt...
Tycker det är lite störande bara, men det kanske har med deras sökningar att göra, då de söker på A och inte A beg, när det ska räknas på försäkringen.

*/ ?>
Back