Köra tung hoj utan körkort?

Lavienne

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
2008, Suzuki gsx-r1000
Tjena!

Har lite funderingar på vilka straff det är som gäller om man kör en tung mc utan att ha mer än ett B-körkort tillgodo, någon som har något svar på detta?

Mvh

Beroende på hur "grov" överträdelsen är kan du få allt mellan indraget lämp till indraget B-körkort!
Andra gången gillt åker B-kortet hur som helst...

Det är ingenting att fundera över. Kör inte utan körkort!! :gnissla

Kan vi inte göra en sticky om det här snart?

Den här frågan är fan uppe 2-3ggr i veckan.

VARFÖR vill man köra utan kort? har man inte råd eller är för kass för att klara kortet så låt hojen stå.

Tidsbrist, dåligt med pengar samt bristande energi och ett sug efter att få gränsla hojen som är större än något annat.

Väldigt enkelt, mindre bra dock.

Till trådstartaren, sök på ämnet och du kommer få mer info än du nånsin anat.

Straffet kan vara allt från böter till en krossad skalle, körkortslösa dumskallar på sporthojar är ganska välrepresenterade i olycksstatistiken. Låt bli, försäkringspremien är hög nog som den är tack.

Äääasch...kan du köra så är d jö bara till o tuta...man kör väl inte med kortet eller? har man B-körkort så kan man jö reglarna! Men d är jö inget man ska satsa på under längre tid...:yoparty

Vad fan, dör det inte nog med hojåkare i trafiken?

Även om det är lite man får lära sig, så är det alltid något...se kortet som en investering i dig själv, det är värt det alla gånger, och sjukt billigt utslaget på alla dessa kommande underbara år som hojåkare.

/J

Aaa ba jöööö de!

:fucko (alternativt ironi)

Ringde faktiskt till snuten och kolla detta för x antal år sedan då jag ville övningsköra lite på egen hand medans jag tog kortet och fick svaret att det blev böter men inget hände med b-kortet. Angående indraget kort för vårdslös körning så gäller detta oavsett om du har kort eller inte... Fast försök och köra lagligt och inte ghostriderstuket! För det är en stor skillnad att köra trimmad moppe och CBR 600! :)

Jag som nyss tagit körkort kan då säga att jag inte kör bättre hoj nu bara för att jag har kortet än innan. Krävs ju många många mil innan man är erfaren så att säga, även fast jag haft B kortet länge.
Förstår dom som har suget att köra som ännu inte tagit kortet, vem orkar vänta liksom? Jag tjuvkörde några gånger faktiskt, ångrar det inte ur moralisk synpunkt men visst var jag nervös att bli stoppad av polisen. Och blir man det får man vänta ännu längre på kortet.

Det är ingenting att fundera över. Kör inte utan körkort!! :gnissla

Exakt vad lärde du dig av körskolan? Personligen så lärde jag mig att stanna vid rödljus med ett ben i backen... Efter kortet så ställer jag två... Nej mc kortet skulle begränsas till testbanan och parkerings momentet skulle skrotas! På så vis skulle det bara kosta ett par tusen för kortet och det hela skulle vara över på en vecka. För ni som klagar på försäkringskostnaden så kan jag garantera att den inte blir mindre pågrund av att ni slänger era stålar i fickan på profithungriga körskolelärare, den orsakas av alla idioter som tror att de är tävlingsförare (somliga är det till och med)! Kör med hjärnan och inte kuken så funkar det!

Fixa kortet innan du kör, så slipper du bli brun i byxan varje gång du närmar dig en poliskontroll.
Jag skulle dessutom skämmas inför vänner och arbetskamrater om jag for runt utan körkort.
Folk skulle undra om jag var riktigt frisk.

Men visst, jag körde också några varv runt kvarteret innan jag hade körkort, men då var jag ung och dum.

De som gått via körskola och inte säger att de lärde sig något var antigen jäkligt duktiga från början, lyssnade inte, eller bara allmänt svårlärda.

Beredskapsläge...bromsteknik, undanmanöver, lågfartshantering av fullväxt båge, etc.

Jag kom med en vinters endurobrötande i ryggen (betydligt klurigare motorcykelspakande än det man pysslar med på torr, slät asfalt), och det behövdes i alla fall tränas en del på manöver och bromsproven.

Något man saknade var kanske mera aktiv kurvtagning och inbromsning i kurva...men det tar vi nu, kortet är ju inget annat än en licens för att fortsätta övningskörningen på egen hand.

Ta kortet..

/J

Exakt vad lärde du dig av körskolan? Personligen så lärde jag mig att stanna vid rödljus med ett ben i backen... Efter kortet så ställer jag två... Nej mc kortet skulle begränsas till testbanan och parkerings momentet skulle skrotas! På så vis skulle det bara kosta ett par tusen för kortet och det hela skulle vara över på en vecka. För ni som klagar på försäkringskostnaden så kan jag garantera att den inte blir mindre pågrund av att ni slänger era stålar i fickan på profithungriga körskolelärare, den orsakas av alla idioter som tror att de är tävlingsförare (somliga är det till och med)! Kör med hjärnan och inte kuken så funkar det!

Med tanke på att jag inte hade kört en endaste meter på något motordrivet fordon när jag började med MC-kortet, så lärde jag mig en hel del, tackar som frågar. Men tydligen så verkar skrämmande många människor tro att dom kan köra både moped, bil, MC, tunnelbana och en förbaskad helikopter redan vid födseln.

Vad det gäller mitt tidigare inlägg i denna tråd, så har jag inget att tillägga. Däremot kan jag upprepa: Kör inte utan körkort. Det kan bli rejält jobbiga konsekvenser om det vill sig illa.

De som gått via körskola och inte säger att de lärde sig något var antigen jäkligt duktiga från början, lyssnade inte, eller bara allmänt svårlärda.

Beredskapsläge...bromsteknik, undanmanöver, lågfartshantering av fullväxt båge, etc.

Jag kom med en vinters endurobrötande i ryggen (betydligt klurigare motorcykelspakande än det man pysslar med på torr, slät asfalt), och det behövdes i alla fall tränas en del på manöver och bromsproven.

Något man saknade var kanske mera aktiv kurvtagning och inbromsning i kurva...men det tar vi nu, kortet är ju inget annat än en licens för att fortsätta övningskörningen på egen hand.

Ta kortet..

/J

Jag gjorde kanske 10 inbromsningar från 70 och 90 totalt med körskolan. Körde serpentinbanan med undanmanöver runt 10 gånger. Jag tror inte dessa 10 gånger har gjort mig särskilt skickligare på dessa moment faktiskt. Börjar vi prata 100 och fler så är det en helt annan sak.

Sen har väldigt många haft B kortet i många år och har trafikerfarenhet som man inte får bara för att man kör med körskolan 10-20 gånger och fixar kortet.

Har man inte genomgått ett godkänt teori-, manöverprov samt körning i trafik har man inget att göra i trafiken på vare sig motorcykel eller bil. Inga undantag, utom möjligtvis vid en nödsituation där det finns fog för det.

Själv hade jag haft B-kort många år innan jag tog mitt A-kort. Hade aldrig en tanke att ge mig ut i trafiken på en motorcykel på egen hand utan handläggare eller övningsledare från trafikskolan. Jag skulle nog säga att ett godkänt körkort endast är en introduktion till motorcykelkörning. Ungefär som ett barn som precis lärt sig gå utan stöd. Att ge sig ut innan man fått klartecken från instruktören på vägverket är likställt med en lös unge på vägen som inte vet vilka faror som hägrar.

Egentligen borde även någon form av broms och kurvteknikskurs ingå i körkortsutbildningen. Själv lärde jag mig mer på en dag än på en hel säsong i trafik.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT