köra roadracing med yzf 1000 Thunderace

The-Edge

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Mariestad(högelid)
Hoj
YZF Thunderace
Tja alla racers,

Jag har en liten fråga om det är en ide att som nybörjare på bana nästa år försöka köra med dom som är snabbast med min thunderace.
Alltså har jag en chans mot nyare racers eller är det så stor skillnad på cyklarna.


Tacksam för seriösa svar Mvh:Edge (vill så mycke men har så lite)=
 
Det är en väldigt markant skillnad på material. Jag skulle varmt rekomendera att köpa en begagnad r600/1000 istället. Vet inte ens om det finns krashkåpor till Thunderace.

Dock så vet jag av egen erfarenhet att de borde hänga med väldigt bra på gatkörning med 5mm sänkt gaffel och bra däck men det är en stor skillnad till racing där det idag oftast är väldigt mycket nytt material även i rookie klasserna.

Värt att tänka på är att man även skall ha råd att krasha och kunna fixa reservdelar.

Edit: I en B-ERF serie skulle det nog inte vara några problem att köra med en thunderace därimot.
 
MagnusK skrev:
2486209 Det är en väldigt markant skillnad på material. Jag skulle varmt rekomendera att köpa en begagnad r600/1000 istället. Vet inte ens om det finns krashkåpor till Thunderace.

Dock så vet jag av egen erfarenhet att de borde hänga med väldigt bra på gatkörning med 5mm sänkt gaffel och bra däck men det är en stor skillnad till racing där det idag oftast är väldigt mycket nytt material även i rookie klasserna.

Värt att tänka på är att man även skall ha råd att krasha och kunna fixa reservdelar.

Edit: I en B-ERF serie skulle det nog inte vara några problem att köra med en thunderace därimot.

Jag har kört Thunderace på bana och kör idag en R6 istället. Instämmer helt med föregående talare, men frågan är om inte ett av de största problemen kommer vara markfrigången, även om man kan höja den några cm bak.
 
Jag har tävlat lite med FZR1000 (bör vara jämförbar), ...och mot en modern tungviktare tappar du nånstans runt 2-4 sek per varv beroende på bana. Så dom snabbaste hinner du inte med men är du själv snabb så...

Gick det att ha kul förr på en sån, ..går det väl idag &så, i brist på annat.
Markfrigången är inget större problem. Lite kul att vara annorlunda &så ju.
ERF är inget problem ...med tanke på uppåt 20 sek spridning på varvtider där.

Glöm inte träna upp bromshanden isf !
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top